Dämpare Summit 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Satt och funderade om man skulle ha kostat på bättre dämpare på 850in och i så fall vad. Jag tycker att den kan vara lite nervös och ge lite oväntade kast dels vid ren myrsurf och även vid skråning. Den blev bättre när jag tog bort skidbreddarna fram men är fortfarande nervös och mina egna analyser leder till att det kanske hade varit bra med justerbar retur på dämparna så att den inte fjädrar ut för fort. Sen är jag inte helt säker på att skidorna är de bästa heller.

Vad kör ni för dämpare på era summitar och hur tänker ni kring detta?

Jag tänker ju i framvagnen i första hand men hur ska man tänka när det kommer till boggien? Hur "kass" är original där egentligen. Jag har svårt att själv lista ut dels vad jag söker och hur jag ska nå det. Minns ju när jag hade Nytron (RTX SE med en jäkla massa justeringsmöjligheter på alla dämparna) hur svårt det var att komma fram till något vettigt och hur lätt det var att klicka bort sig på dem.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag kan själv tycks det vore intressant prova en likadan maskin som min med värre dämpare. Jag har aldrig bytt dämpare bara styvat upp dom och sen kört. Upplever den inte nervös eller nåt men då har jag kört samma setup och dämpare dels på min 13 800xm och nu på min -17 850.

Kanske ska låta bli att prova då den här hobbyn är nog dyr...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Haha, ja kanske det, nog är det dyrt alltid.

Jag tycker den är betydligt nervösare än T3an och det beror väl på att chassit är ännu "tippigare" och känsligare för yttre påverkan. Jag misstänker att det blir än värre om man spänner upp fjädrarna i framvagnen för då bör problemet med för snabb retur bli än värre. Å andra sidan kanske den inte komprimeras så mycket så att den inte behöver fjädra ut lika mycket. Jag har den fortfarande på mjukaste inställningen på fjädrarna. Blev ju lite sämre före nu i och med tö så det blev än värre då tycker jag.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag provade en BD 3900 850 med det värsta FOX har att erbjuda i framvagnen. Kom inte ihåg benämningen på dem. Varken ägaren eller jag är väll speciellt bra på att justera dem men känslan i snön var inte speciellt stor mot mina orginaldämpare . Jag har spänt på orginaldämparna ganska ordentligt och tycker att framvagnen blev betydligt lugnare. Satt även skidorna på det bredare läget och tycker att den är som innan i snön men lite stabilare på led.
Men rätt inställda ”värstingdämpare” är säkert bättre än original, sen om det är värt det är väll frågan.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Tanken var att jag skulle uppgradera till några bättre Foxare eller liknande men jag i och med att varken jag eller BD ägaren upplevde någon större skillnad i snön så avvaktar jag. I övrigt har jag trailat en hel del led o offpist med dubbeldyna o passagerare (framförallt frun har det, jag får äran att köra Swb:) och jag/vi är väldigt nöjda med komforten.
Liksom du eing9911 körde jag T3 med ganska hård inställning på dämparna och tyckte att den funkade kanon med det. Om man ska titta på hur en Polaris är så är de ganska styva i chassiet och de tar ju skråkörningen till högsta nivå. Sen vet jag inte om det är rätt väg att gå då man försöker göra en ”vinglig” skoter till en stabil! Men flexibiliteten (linqsystem med bl.a. dubbeldyna o ryggstöd mm) hos Summiten samt den galna sidan gör att jag stannar kvar i Summitstallet!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Allt beror på körstil och vilken typ av körning man ägnar sig åt.

Dom tre XM jag haft så nöjde jag mig med org dämpare med en lite hårdare shimsning. Men eftersom körningen har utvecklats så har kravet på dämpare ökat.

Har testat flera olika modeller av Fox. Både float och ”vanliga” zero, har för tillfället zero 1.5 i boggin. Men jag kommer inte alls överens med float dämparna, antingen är dom för mjuk eller för hård. Zero dämparna var okej så långe dom var ny men efter 20mil var det skit av dom. Fick nya och det tog ungefär lika länge innan dom nya också var skit.

Kört hela säsongen med Öhlins i framvagn och jag är så irriterad på mig själv varför jag inte köpte Öhlins till boggin också. Dom är helt underbara, kan köras tokmjuka om man vill utan att dom bottnar ändå. Justeringen för både retur och kompression är så fin, varje klick gör märkbar skillnad. Superlätta att få justerat in just pga det. Ett par timmars körning så fick jag dom exakt som jag vill ha dom. Ska jag hoppa eller åka efter en grymt dålig led klickar jag upp kompressionen två klick. Annars behöver jag aldrig röra justeringarna.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Var till Blåsjön igår och det blev 6 timmars körning i en bäckravin. Innan vi drog iväg så spännde jag upp bakre boggifjädrarna till max och förspännde framvagnsfjädrarna till 3an. Det gjorde stor skillnad och den kändes ganska bra faktiskt. Det var på gränsen till för avancerad körning för mig ibland men det var bara att försöka och oftast gick det bra så man boostade upp självförtroendet en hel del. Hade inga jätteproblem med att den ville slå runt i tid och otid nä det blev brant. Det hände bara en gång när det blev bottenlöst under en stor gran och jag hade lite otur när jag tänkte.
Riktigt kul dag var det i alla fall.

På platt mark blev den lite tråkigare. Var ut idag här hemma och trots bra grepp i snön lyfte den bara skidorna i ca 30-40 graders vinkel (jämfört med i pricip lodrätt normalt sett) men det är ju enkelt fixat.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag kör med även med öhlinarna. Har snabbfäste så jag provar då och då utan. Men jag tycker inte jag vinner nånting på att köra utan. Stöter man i nånting är det väl fördel utan. Men org dämparna funkar inte att köra utan krängare, dom är för mjuk.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
OK. Efter att ha granskat min ekonomi så är det enkelt att se att det blir nog till att leva med originaldämpare ett tag till. Såg att hygearsuspension hade coilovers som man satte på original kyb där det var 2 fjädrar/dämpare. De var inte allt för dyra så det kanske blir något sånt. Då ska de bli lite mer progressiva men det kanske bara slöseri med pengar. Har inte sett någon skriva något om dem så de verkar inte så populära.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag tror det bara är att kasta pengar i sjön.

Renovera dina dämpare istället. Kostar ett par hundralappar per dämpare och du kommer märka skillnad. Väldigt många har för lågt gastryck från fabrik.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja det kanske är det.

Jag har lätt att nörda ner mig i teknikfunderingar och några saker jag satt och tänkte på efter att ha läst Bret Rassmussens artikel (http://www.riderasmussenstyle.com/brets-tech-tips/) om hur han har ställt in sin maskin var att han förlängde balataremmen för att få bättre skråningsegenskaper och slippa wash-out. Nu är ju detta i kombination med hans dämpar och fjädringspaket som verkar vara avsevärt kraftigare än original. Är det någon här som har testat detta (förlänga balatan) och sett om hans teorier funkar? Kanske funkar med original fjädring också?

Såg även att hans framvagnsdämpare var en aning kortare än original och har för mig han sa på någon film att det var av samma anledning.

Hans centerdämpare har ju dubbla fjädrar där den ena är väldigt mjuk och sen skriver han att den andra är förspännd till 140PSI upp till 400PSI helt komprimerad...vad ligger original på? Eller det jag är ute efter är ska den vara hård eller mjuk? JAg har fått för mig att den ska hållas rätt mjuk för lössnökörning (glöm led och att hoppa) Att han hade den lilla, mjukare fjädern var tydligen för att få skotern att kliva upp lättare.

Jag gillar Bret Rasmussens tänk och körstil där han låter skotern göra jobbet. Frågan är ju hur lik hans summit är jämfört med en original...såg även att det satt en Skinz Arc...lär ju göra sitt till också.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja vintern är ju snart här och tankarna dyker upp lite då och då om dämperiet på skotern. Jag misstänker att vintern kommer att innehålla mer avancerad körning än tidigare år, det är i allafall förhoppningen och utvecklingen har ju varit i den riktningen senaste åren och nu börjar man fundera på hur man ska underlätta vissa saker (kompensera förarens brister med värre utrustning :) ).

Som jag skrev i våras så blev den ju bättre på flera punkter genom att bara spänna upp allt till max mer eller mindre. Jag såg ju på sista riktiga åkturen när vi höll på och bökade runt i en ravin i 5-6 timmar att polaris har en "viss" fördel gällande skråkörning, det går inte komma ifrån. (Kompisarna körde iofs 163" och jag bara 154" så det påverkar såklart också och i slutändan hamnade vi på samma ställe och vi hade nog lika jobbigt och kul). Jag kan dock inte heller komma ifrån att jag gillar den maskinen jag har just nu på ganska många punkter och min ekonomi kommer absolut inte tillåta något byte av maskin kommande säsong och definitivt inte till en ny Polaris 850 (840...) så då är frågan...hur gör man en Ski-doo mindre Ski-doo utan att ta bort all Ski-doo ur den. Jag vill helt enkelt förbättra skråkörningsegenskaperna så den blir mer förutsägbar.

Har tänkt lite såhär:
Har ju knäckt en skida så den måste bytas alternativt byta båda till Blade DS, SLP PP eller kanske gripper?!? Går jag ifrån Pilot DS-3 lär den bli mindre nervös.
Låsa T-motion, tror jag svarvar egna bussningar. Bara garaget blir någotsånär klart ska jag riva ur boggien och kolla hur det ska se ut.
Sätta hårdare fjädrar fram (ev Zbros dual rate) och eventuellt boggiefjädrarna också (bakre). Tycker dock att de bakre bör räcka till då jag bara väger 75-80 kg (utan skoterkläder och utrustning) och det är väl inom spannet originalfjädrarna ska vara designade för.
Renovera dämparna.

Jag kan inte riktigt släppa Bret Rasmussens funderingar heller. Om jag förstod honom rätt så var kanske inte dämparna så jätteviktigt men däremot fjädrarna. Tex fram så säger han att original är den designad att ta hela maskinens vikt på båda skidorna men när man skrååar så lägger man hela vikten på ena skidan och det är den egentligen inte byggd för därför är hans Fox RCS kit mycket kraftigare för att klara detta. Dock har han ju dual-rate fjädrar för att den vid normal körning ska vara mjuk...samma på bakfjädringen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det vanliga verkar vara just det att folk tenderar att plöja ner oändliga pengar i allt annat strunt och skippa fjädrarna.
Nu är du väl som du säger ungefärligen i rätt vikt men fjädrar mattas med tiden, och dessutom tycker jag nog att det sitter onödigt mjuka fjädrar ändå på de flesta maskiner.

Gissningsvis så hittar du fjädrar runt hela skotern för kring 3k, och framvagns och främre boggifjädrarna går garanterat hitta från annan leverantör än BRP om du skulle vilja. (har det på att både öhlins och Engans fjädrar är skapligt prissatta, var då det förr i tiden i alla fall)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Skulle tro att original inte har mattats av än då maskinen är knappt ett år och har gått drygt 80 mil men som Bret Rasmussen säger så är den ju gjord för att hålla i princip halva vikten bara per skida och där jag har problem med den är på skrå och vid myrsurf och då är det ju hela vikten eller mer (vid myrsurf). Jag antar att det som händer är att dämparen i dessa lägen är bottnad och kommer det då en ojämnhet så finns det inget fjädringsutrymme kvar = pang bom och en flygtur för han som som håller i styret. Om då fjädern är hårdare så att säg bara halva dämparlängden utnyttjas i normalfallet så borde det ju finnas utrymme kvar för eventuella ojämnheter. Jag såg både hygear och zbros dualratefjädrar fick man skräddarsy lite utifrån körstil och förarvikt. Man kanske ska kolla vad Öhlins och Engans har för priser. Bak vet jag fortfarande inte hur man ska lösa det för jag vet verkligen inte hur jag vill att boggien ska bete sig. Om man fortsätter på Bret Rasmussens tänk där så har han dual-rate på främre dämparen där den mjuka fjädern är jättemjuk så att framändan kliver upp lätt på snön utan att gräva ner sig. Bakre fjädrarna byter han ut till en liknande typ men med andra infästningar fram som gör fjädern progressiv. I början är den mjuk men sen när den börjar närma sig sista 25% eller så som det ser ut på videon blir de avsevärt styvare innan de bottnar helt. Han släpper dessutom ut balataremmen 1 eller om det var 2 hål för att den ska bete sig bättre vid just skråkörning. Dvs lite tvärtemot vad många andra säger...tror i och för sig inte att släppa på balatan funkar i kombination med original fjädring för då får du alldeles förmycket viktförskjutning bakåt.

Skulle vara kul att testa en maskin med hans dämparkit för att se hur mycket den ändras. Han kanske har tagit bort all Ski-doo ur Ski-doon....skulle i och för sig vara märkligt med tanke på att han kör åt Ski-doo (lite märkligt att han har en egen dämparserie också som ändrar maskinen så pass mycket som den verkar göra...)
 
Reactions: tackasen

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Angående skrå egenskaperna så ska enligt Magnus på modshop, skinz styrstångs framflyttare göra underverk. Dom gjorde en prototyp när dom var på besök hos skinz och skulle köra med Rasmussen och co några dagar senare. Brett hade tydligen varit skeptisk till en början, men efter en dag med stången framflyttad 5cm så var alla som test kört och han själv överens att det gjorde skotern mycket mer förutsägbar.
Ska testa köra med samma kit i vinter så det blir intressant att se om det bara var säljarsnack eller om det är the shit😄

Angående dämperiet så upplever jag efter det lilla jag körde förra säsongen att boggien funkar bra med med slapp center och 5an på bakre. Däremot så är det skräp fram så ett par fox evol x ska på.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Mailade Engans igår, ungefär det jag skrivit ovan med lite hur jag upplever skotern och framförallt om han hade dual-rate fjädrar till original KYB men och fick bara ett obegripligt svar tillbaka. Jag tror att han menade att han hade kompletta 36or och eventuellt 46or samt fox dämpare....stod inget om fjädrar...så jag blev inge klokare av det svaret tyvärr.

Tror jag också har på 5an bak. Man kanske skulle ha kostat på hårdare fjädrar så 2an, 3an motsvarar 5an på originalfjädrarna. Fast å andra sidan gillar jag ju skidres när man leker på platten vilket blev betydligt svårare med hård bakfjädring.

Appropå Skinz. Såg en video igår från Skinz fast det gällde XP och XM chassiet där de pratade om framvagnen och fördelen med deras som flyttar fram spindlarna 3,5". Resonemanget de förde då motverkar hela teorin med framflyttad styrstång men det fanns ju sån till XM-chassiet också som tydligen skulle funka bra. Man märker ju att om man tvingar sig fram på fotstegen så blir den ju bättre. Jag har ganska lågt styre också, tror det sitter 3" höjjare på den som gör att man kommer fram en bit till. Tog tid att vänja sig med den jämfört med T3an jag hade innan men nu är det tvärtom. Sambon har ju en original XM och den känns jättekonstig att köra nu med så högt styre och speciellt på skrå.

Jaja, man får väl prova sig fram i vinter. Tror dock att fjädring och dämpare fram måste uppgraderas oavsett.
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Förra året köpte jag och en vän ny maskin, jag en summit o vännen en freeride.
Jag väger 65kg näck och med alla kläder ca 75kg?, min vän väger dubbelt så mkt som jag gör, vilket leder till att hans fjädring är bra mkt mer påställd än min.
Givetvis testade vi varandras maskiner (mest myrsurf+1st klättring) och den största skillnaden var svaret i framvagnen på freeriden vilket jag gillade skarpt
I övrigt kunde jag inte riktigt sätta fingret på skillnaderna förutom att de var lite annurlunda överlag, vilket dom är, matta, utväxling, all fjädring mm. Jag tyckte att de gick o grisa på bra mkt agressivare överlag med freeriden o de är förmodligen pga av de du säger att summitens fjädring ger med sig ända ner i botten tillslut. vilket leder till oförväntade kast mm.

I år har jag köpt fox evol r dämpare fram för att förhoppningsvis kunna få de där svaret som freeriden har, även för att inte själv bli feg när de blir något hopp eller liknande (bangade på vissa saker förra året för att ja va för rädd att slå igenom fram o ha sönder något)
Jag hoppas att skotern får den "karaktären" jag är ute efter, men överlag älskar jag de lekfulla i gen4 och gillar maskinen som den är standard. I övrigt så är jag väldigt nybörjare (2 säsonger)
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
original dämparna är förkastliga rent utav, bottnar för minsta lilla och gör att maskinen känns nervös även i djupsnön, evol r kommer göra hela skillnaden och vill du dessutom kunna lita på dämparna så skulle ja byta ut skidoos aldeles för mjuka skidor och gummin. vill man komma lite billigare undan kan man börja med byta olja och sätta rätt tryck i kyb, samt styvare fjädrar. mina kyb (2016) va från fabrik med olika gastryck på höger och vänster sida, samt att trycket va på tok för lågt