Dämpare Summit 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ja jag har hört fler som haft positiva erfarenheter av att renovera originaldämparna trots att de har varit i princip nya. Nyfiken som man är har man ju googlat runt och kollat vad och hur det görs och det ser ju ganska enkelt ut (att byta olja och gas). Krävs lite specialverktyg men inget som inte omöjligt att få tag på och just nu har jag 3 skotrar som skulle behövt renoverade dämpare. En maskin är kanske "beyond rescue" men man kan ju kanske labba lite med de dämparna. Jag tycker ju det är kul att lära sig nya saker och på jobbet så håller jag på en hel del med gasutrustning (dock inom sjukvården) så jag tror jag ska försöka få tag på lite saker och testa. Gasen var lite väl dyr bara för ett test men i övrigt var det rimliga priser. Och lyckas man så kan man ju bistå andra med hjälp kanske.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Ja, Skidoos KYB-dämpare ser ut som kriget inuti efter en halv säsong.
Oljan är väldigt skitig, och en renovering är att rekommendera.
När man bytt olja 1 gång kan man köra längre innan nästa byte bör ske.
Detta för att ytorna inuti dämparen polerats under körning så att partiklar släppt.
När ytan blir finare släpper färre partiklar, och man kan köra längre innan oljebyte.

Konstigt nog så är det på KYB-dämparna där detta syns väldigt väl.
Har gjort ett gäng med Walker Evans dämpare nu de sista åren då gänget åker Polaris.
Dessa blir inte alls lika skitiga inuti under första säsongen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja jag har hört fler som haft positiva erfarenheter av att renovera originaldämparna trots att de har varit i princip nya. Nyfiken som man är har man ju googlat runt och kollat vad och hur det görs och det ser ju ganska enkelt ut (att byta olja och gas). Krävs lite specialverktyg men inget som inte omöjligt att få tag på och just nu har jag 3 skotrar som skulle behövt renoverade dämpare. En maskin är kanske "beyond rescue" men man kan ju kanske labba lite med de dämparna. Jag tycker ju det är kul att lära sig nya saker och på jobbet så håller jag på en hel del med gasutrustning (dock inom sjukvården) så jag tror jag ska försöka få tag på lite saker och testa. Gasen var lite väl dyr bara för ett test men i övrigt var det rimliga priser. Och lyckas man så kan man ju bistå andra med hjälp kanske.
Har du möjlighet att fixa utrustning själv så fixa det. Är inte så jättesvårt och det brukar stå i servicenanualen hur det ska göras. Sprutspetsar kan man beställa från danmark då man inte får köpa dom i sverige om man inte är knarkmissbrukare tydligen. Men jobbar du i vården kanske det inte är ett problem.. :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag såg att de sålde nål-kit på skoterdelen och sledstore sen kanske man kan prata snällt med någon här på sjukan...Regulator bör gå få tag på tycker jag. Har ju kontakt med både AGA och Airliqude via jobbet och gasflasker fanns och köpa på tex Autotjänst här i Östersund. Olja antar jag man kan hitta på ett flertal ställen.

Håller dock på och bygger 120 kvardrat garage/stall som jag måste bli klar med så både tidskontot och penningkontot ligger på gravt minus men det blir bra när det blir klart. Ca 80 kvadrat blir garage med 3,5 m takhöjd, golvvärme förhoppningsvis lyft någon gång så man får återuppta mekarhobbyn man hade i ungdomen. Förut mekade man för att det var kul men senaste 15 åren har det mer och mer varit för att ta sig till och från jobbet utan att bli ruinerad men nu kanske det blir kul igen.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Okej, grävde inge djupare i det.
Men verkar som man kan beställa och få skickat hem till sig i Sverige, det räcker för mig.

(säkert en till av Sveriges sjuka lagar, att man inte ska få köpa sprutspetsar privat. Tror dom man ska börja jobba svart som läkare eller?)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag knallade bara in på Apoteket och köpte nålar?!!?! Fick fylla i ett papper där jag talade om vad jag skulle ha dom till och att jag lovade att inte sälja dom vidare så var det inga problem. Å andra sidan så känner jag tjejen som sålde grejerna och hon äger även Apoteket i fråga, (och hennes kille är skotertok så hon hade inga problem att hänga med i förklaringen kring vad jag skulle ha nålarna till).

Har även nu fått tag på en 20-barsregulator till skyddsgastuben til MIG-svetsen. Jag vet att det egentligen är Kvävgas man ska ha i dämparna men jag vet även att det funkar alldeles utmärkt med skyddsgas.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ja det där satt jag och funderade på också med andra gaser. Luft är ju ca 78% kvävgas, 21 % syrgas och 1 % övrig gas....om man byter ofta kanske det även funkar med bara luft. Fast de där 21% syrgas kanske ställer till det med oxid eller spökar till oljan. Man kan ju iofs labba lite med någon skräpdämpare och luft bara för att se om man lyckas. Ungarnas Cougar kan bli ett ypperligt testobjekt. Sitter foxdämpare fram på den från en zr440 som är sopslut så jag tänkte byta tätningarna i dem och se om de blir bättre.

Det jag har luskat fram på KYB-dämparna är att de ska ha 300PSi i tryck. Står inget om dämparrenovering i min servicemanual tyvärr men det finns en del på youtube och på doo-talk om detta.

Vad kör ni för olja?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Faan, var ju tvungen att kolla lite mer på det här och såg att AirLiquide har en flaska med inbyggd regulator som heter Albee. Den har ju tydligen ställbart arbetstryck mellan 0,5-50Bar (300 PSi var drygt 20 bar) och den kostar runt 1800+moms...kanske måste beställa en sån.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag vet folk som kör med luft också och det funkar, men nog antar jag att serviceintervallet går ner något.
Har ändå en tub hemma till MIG-svetsen så fiffigast för mig var att skaffa en regulator till den.

Köpte XPS stötdämparolja hos min BRP-nasare när jag fixade boggidämparna på RMKn, den var hyfsad i pris.

En polare som meckat massor med dämperi säger att det är definitivt inte noga med trycket. 12-15 bar funkar i allt även om KYB anger lite mer.
 
Reactions: lilltrippel