Bromsning, du förlorar...

gargamel

Aktiv medlem
18 aug 2006
66
0
6
gästrikland
bromsning/bänkning, du förlorar mycket mindre bensinpengar.
min summit 800 -03 å tjejjens Ultra från -96 startade me full tank
körde halvlugnt nästan en hel dag, samma sträcka, nästan samma underlag,
hon körde i mina spår ibland, jag körde in 2 nya remmar men hann med nån fullgasrepa på eftermiddagen ändå..

tankade på kvällen 20 l dunk i ultran och skulle nog fått plats minst 10 l till, började vicka i min skoter oxå, den blev full å rann över!!! fick kanske i 16-17 l

trodde inte d va sant, naturligtvis e min perfekt inställd efter bromsning på en performance-firma i Mora och tjejjens e "perfekt" original-inställd, men ändå..

Slutsats - ska du åka med din skoter mer än 10 dagar innan du säljer den så åk och få den bänkad/bromsad/inställd nu, vänta inte utan Ring :bigsmile:
Det är ju dina pengar du slipper tanka för.
Bromsning 1800:-
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Väldigt vetenskapligt test! Självklart har inte förbrukningen på 2st helt olika motorer någonting med saken att göra.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
ganska "fel" att jämnföra 2 helt olika skotrar när du kollar bränsleförbrukningen, det är juh som att jämnföra en nyare bmw 5 serie (läs tidigt 2000 tal) med en gammal volvo 740, klart som fan volvon drar betydligt med bränsle.
dessutom vill jag minnas att Ultran är en 3 cylindig.
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
konstigt vore det väl om 7år utveckling inte syntes någonstans...är det ens likadana mattor poå dom skotrarna?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ultran är en extremt törstig best, tämmligen meningslös jämförelse.... som ätt säga att min Cheva drar mer soppa än min Golf
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
In Sweden vi call it a typ of Reklam.

Btw så drar min bil mindre bränsle än pappas traktor, och det bara för att jag har en speciell körstil som sparar abnormt mkt bränsle. Jag kan tala om knepet, men det kostar;)
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
Den dagen jag klarar mig med 16liter soppa en hel dag med min Summit 800 ska jag börja gå i kyrkan :) .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Min trippel tar 7 liter milen, är det mycket då eller? Blir det mindre med en bänkning?

Kompisens PRO rmk -12 tog 6 litet milen vid samma körning, kommer jag ner på de siffrorna om jag bänkar min? :-D
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Min Cheva V6 drar 1,3 liter/mil, men min Peugeot diesel drar 0.6 liter/mil.. Samma gaspådrag, samma hastighet.. Ibland kan det hända att jag brukar köra i Peggans hjulspår med Chevan. Men Peggan är ju bänkad, därför den drar så lite, har inte med någontinga annat att göra.. Bänka din bil du med, det är de bästa du kan göra!!

HAHAH ;)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Kul att det finns så många som vet hur en motor fungerar;-) men om ni som har roligt vet något om gamla skotrar och dynokörningar. så vet ni också att i 99 fall av 100 så kommer skotern att gå bättre och dra mindre bensin efter injustering. så ja om du vill ha en skoter som ska gå så bra som möjligt. då ska du få den injusterad av någon som kan och just den mannen i Mora är en av dom som verkligen kan. eller också så gör du som många andra. köp pipa,topp,hårdare primärfjäder,högsta styrhöjaren du kan hitta, 44matta, dreva ner och ställ på fjädringen så mycket det går. du har vips spenderat 15tusen och har ett spett som övervarvar i 100 och låter som en brunstig .... men va fan den går ju på rullen, så det måste ju va en bra setup. Synd att ni gör er roliga över någon som troligen har en skoter som går både bättre och billigare än era. för tro det eller ej en tvåtaktare levererar mer hk ju SNÅLARE den går och ja det finns en nedre gräns och fysikens lagar tillåter ju inte vad som helst.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
800PSR: Kan garantera att ingen sa emot att hans Summit går bättre och snålare efter bänkningen. Utan det var den sjukt konstiga jämförelsen som alla störde sig på. Han skulle ha jämfört två likadana Summit, en bänkad den andra inte.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Läste bara alla inlägg och kunde bara inte låta bli att vara ironisk åt andra hållet ;-)
Du hade ju dock väldigt mycket rätt i det du skrev... Om folk i allmänhet skulle börja med att spendera dom futtiga pengar det kostar att bänka en maskin, sen ta sin bromskurva och maskin till en duktig variatorkille och få rätt prylar till variatorerna, så skulle det finnas många riktigt pigga och bränslesnåla maskiner där ute.

Trådskaparens jämförelse var kanske inte riktigt rättvis, dock... Farligt att lämna öppet mål på ett forum! :hahaha: