BR9ES vs BR9ECS

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har en lynx racing 04a som det ska sitta br9ecs i men jag läste att det ska gå lika bra med br9es..
Vad är det för skillnad på stiften?
Kan motorn ta skada eller gå sämmre med br9es?

Min skoter kan sura ner sig på låga varv och knäcka stift och br9es är hälften så dyra stift så därför jag frågar..


mvh glenn
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
på min skoter så kände jag ingen skillnad alls,hållbarheten va inge bättre heller..Br9ecs är ju svindyra jämfört med es stiften.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
ja dem är mycket dyrare.

Tar motorn stryk på nå vis dem dem stiften?
br9es sitter ju nästan på alla skotrar så jag tycker det inte ska spela någon roll,.

mvh glenn
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Elektonavståndet är 0.45 på ecs vilket många rotax ska ha, viktigt att komma ihåg är att aldrig ändra avståndet på ecs stift för då kan sidelektroden gå av och falla ner i cyllen kan bli dyrt om man har otur :p
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
läste på ngk´s hemsida och där står det att vattenkylda lynx 04or ska ha BR9ECS5?
Finns det någon som kan länka en manual helst på racing 440 så man kan titta i den och se vad lynx rekomenderar..

mvh glenn
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
elektrodavståndet ska alltså vara 0,5mm!!
På br9es och br9ecs är det standard avstånd men hur mycket är det?

mvh glenn
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
min summit 800 01:a började misstända o leva själva fan helt rätt bara sådär ... gick på en cylinder för att slå igång på 2 igen etc osv.
lösningen var just dom där svindyra ecs stiften ... br9es störde ut mdpem:en .... den gav allehanda värlen från allt mellan himmel o hav och tydligen skulle man köra på br9ecs
210:- samt många mil senare kan jag bara konstatera att åf hadde rätt ... upprepades aldrig mera för mig
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Nu när du säger de så kommer jag ju ihåg att jag hört samma. BR9ECS är avstörda tändstift ska sitta på alla skotrar med MPEM box.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nu när du säger de så kommer jag ju ihåg att jag hört samma. BR9ECS är avstörda tändstift ska sitta på alla skotrar med MPEM box.
Är inte det R'et i BR ? resistor tror jag det står för ska köras med alla som har cdi, vet inte om det finns stift utan nu längre ?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Båda stiften är avstörda. Punkt.

ECS har en lågt vinklad elektråd och det ENBART för att förhindra spikning "detonation".

Jag kör BR9EYA då det stiftet inte går knas lika lätt som ECS och ES. Har läst en del på bland annat dootalk.com och det är många som kör "vanliga" stift i sina maskiner och jag har inte hört om någon som haft problem med dom.

Detonation måste dessutom vara vanligare i USA då de har lägre oktantal... 91 va?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Båda stiften är avstörda. Punkt.

ECS har en lågt vinklad elektråd och det ENBART för att förhindra spikning "detonation".

Jag kör BR9EYA då det stiftet inte går knas lika lätt som ECS och ES. Har läst en del på bland annat dootalk.com och det är många som kör "vanliga" stift i sina maskiner och jag har inte hört om någon som haft problem med dom.

Detonation måste dessutom vara vanligare i USA då de har lägre oktantal... 91 va?
Tackar. jag undrade just vad lågt vinklad elektrod hade för betydelse och det var alltså för att förhindra spikning så nu vet man det.

Jag tror som Vidgren säger att det bör vara större chans att usa får spikningar eftersom dem har 91oktan än vi som kör på tex 98.
Så då borde ecs stiften inte vara så viktiga för oss som har högre oktantal än usa?
Har jag fel där eller?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Elektonavståndet är 0.45 på ECS stiften vilket många rotax ska ha,
viktigt att komma ihåg är att aldrig ändra avståndet på ECS stift för då kan sidelektroden gå av och falla ner i cyllen kan bli dyrt om man har otur :p
På ECS stiften skall man EJ justera elektrodavståndet !

Detta då sidoelektroden är svetsad mot själva stiftet på ett annat sätt än brukligt vilket om man justerar den kan leda till sprickbildning i svetsen och elektroden kan lossna = INTE ALLS BRA :mad:

ECS stift finns att köpa med olika elektrodavstånd ifrån fabrik.

Dock inte med 0,45 mm, men väl med 0,5 mm


Detonation måste dessutom vara vanligare i USA då de har lägre oktantal... 91
Jag tror som Vidgren säger att det bör vara större chans att i usa får spikningar eftersom dem har 91 oktan än vi som kör på tex 98.
Då Nordamerika & Europa inte mäter oktantal på samma sätt så kan man inte direkt jämföra dem !
Mycket farligt för motorn om man råkar göra det ! :mad:
Mao. tex 95 Oktan där är INTE samma sorts Bensin som 95 Oktan här !

.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Är det någon som har använt br9es på en 800 ho 07..

har haft problem med att min skoter byter tändkurva.

hade inte tänkt på att det kunde vara tändstiften förrän nu. har kört på br9es men läste i manualen att det ska vara br9ecs.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Då Nordamerika & Europa inte mäter oktantal på samma sätt så kan man inte direkt jämföra dem !
Mycket farligt för motorn om man råkar göra det ! :mad:
Mao. tex 95 Oktan där är INTE samma sorts Bensin som 95 Oktan här !

.
Men deras oktaltal måste ju motsvara något på vår skala?
Säg att de har 87 oktanigt räknat i deras skala, vad skulle det motsvara på vår skala? Nu vet jag iofs inte om det var så Vidgren tänkte men...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tändkurva

Är det någon som har använt br9es på en 800 ho 07..

har haft problem med att min skoter byter tändkurva.

hade inte tänkt på att det kunde vara tändstiften förrän nu. har kört på br9es men läste i manualen att det ska vara br9ecs.
:hmmmm: Intressant....

Hur yttrar det sig då den byter tändkurva ? :confused:


Rätt stift för din maskin med 800 HO PowerTek ( 2007 ) motor borde väl vara BR9ECS5 !


.