BR9ES vs BR9ECS

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Oktantal...

1. Men deras oktaltal måste ju motsvara något på vår skala ?

2. Säg att de har 87 oktanigt räknat i deras skala, vad skulle det motsvara på vår skala ?
1. Jaaa de gör dem.

2. Det finns omräknings formler för detta,
Jag har dem liggande i nån pärm i garaget,
men kan dem inte så här direkt i huvet :afraid: !


.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Den har fyra tänd kurvor.

den startar på högsta kurvan.. o sen jobbar den sig ner.. till 4, det kan bero på spikningar temperatur osv... ***** mek.. iallafall..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Den har fyra tänd kurvor.
den startar på högsta kurvan.. o sen jobbar den sig ner.. till 4,
det kan bero på spikningar temperatur osv... ***** mek.. iallafall..
Jooo, jag vet att MPEM boxen har 4 olika tändkurvor.


Men hur märker du att motorn växlar mellan tändkurvorna ?

Och hur vet du vilken tändkurva som motorn går igång på och sedan går på ?


.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
BR9ECS

BR9ECS5 = Till alla Rotax Serie-III motorer,
( EJ SDI motorerna ).


"Ski-Doo/Lynx Spark Plug Recommendations :

Rotax recommends the use of the BR9ECS5 spark plug in all their Serie-III ( 500/600/600HO/700/800/800HO/800HOPT ) twin engines ( Not SDI ).
According to Rotax this new plug has a conical shape base, which can allow a short centre electrode and a short ground electrode compared to the previous BR9ES.
Rotax reports the main benefits of this plug are a reduction of pre-ignition and detonation by dissipating heat more efficiently via the electrode and a conical shape base, and a reduced chance of vibration breakage with the shorter ground electrode.
Rotax warns that one should not attempt to adjust the gap on these plugs, as they are pre-gapped at the factory."



.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Sv: BR9ECS

BR9ECS5 = Till alla Rotax Serie-III motorer,
( EJ SDI motorerna ).


"Ski-Doo/Lynx Spark Plug Recommendations :

Rotax recommends the use of the BR9ECS5 spark plug in all their Serie-III ( 500/600/600HO/700/800/800HO/800HOPT ) twin engines ( Not SDI ).
According to Rotax this new plug has a conical shape base, which can allow a short centre electrode and a short ground electrode compared to the previous BR9ES.
Rotax reports the main benefits of this plug are a reduction of pre-ignition and detonation by dissipating heat more efficiently via the electrode and a conical shape base, and a reduced chance of vibration breakage with the shorter ground electrode.
Rotax warns that one should not attempt to adjust the gap on these plugs, as they are pre-gapped at the factory."



.

440 då?
 

Buffy

Aktiv medlem
5 jan 2009
54
0
1
Samma problem har jag haft, likadan maskin. Tog ett bra tag innan jag fick den att gå riktigt på lägre varv. Körde först på ecs, men efter en 500 spänn på stift efter bara en vecka så blev man ju lite små less!!! Började bestycka om, och helt plötsligt så gick skotern som den ska. Tror jag körde på 300, 310(på pto sidan). Men fortsatte ändå döda stift och gärna vid kall start. Hittade tillslut ett champion stift som motsvarade br9ecs, tror det hette nåt på power sport!?. Sen gick den hur bra som helst samma stift hela vintern! Men dessa maskiner brukar ju inte trivas vidare värst på lägre varv, jag undvek att ha den stående för länge på tomgång osv.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Men stift som släckts går att använda hur många gånger som helst igen, bara ta startgas och spraya på stiftet tills det slutar droppa olja/bensin från det sen torka av det riktigt så är det liv i dom igen :) har släckt dom jag kör på många gånger men bara rengöra så går dom igen. Och ja champion stift tål bensin mycket bättre än ngk.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Men stift som släckts går att använda hur många gånger som helst igen, bara ta startgas och spraya på stiftet tills det slutar droppa olja/bensin från det sen torka av det riktigt så är det liv i dom igen :) har släckt dom jag kör på många gånger men bara rengöra så går dom igen. Och ja champion stift tål bensin mycket bättre än ngk.

Tack för tipset..
Jag lyckades rädda 4st stift:D
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
MPEM tänd kurvor....

Jag har haft problem med att min skoter byter tändkurva.
:hmmmm: Intressant....

Hur yttrar det sig då den byter tändkurva ? :confused:
Den har fyra tänd kurvor.

den startar på högsta kurvan.. o sen jobbar den sig ner.. till 4, det kan bero på spikningar temperatur osv...
Jooo, jag vet att MPEM boxen har 4 olika tändkurvor.

Men hur märker du att motorn växlar mellan tändkurvorna ?

Och hur vet du vilken tändkurva som motorn går igång på och sedan går på ?


.
storthus :

Skulle vara fin fint om du svarade på ovanstående frågor !


.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Visst kan jag utveckla det, dock ur egen erfarenhet bara.
Jag gjorde ett test där jag satte ramperna på högsta dvs 1, (jobbigast för motorn)

När jag startar skotern, går den på högsta kurvan, dvs den varvar som den ska (8000 rpm, redan efter två tre korta fullgas så är den nere och varvar endast 7700 rpm kort efter det så varvar den endast 7500 rpm.

Ho pt motorn har en massa styrfunktioner. dels baseras det på oktan halten och kvaliten på soppan, dels så finns det en givare som ställer ner tändkurvan pga av temperatur. Utöver detta finns det en knacksensor som lever sitt eget lilla liv också. (tikka menade på att man kunde sätta en gummi oring mellan knacksensor och topplocket för att bli av me en del av problemen, dock rekomenderade han inte det)

"Upp till 42 eller 48 grader går den på högsta kurvan, sen så tappar den runt 8 hk, efter 62 grader har du tappat mellan 10 - 15 hk." Följande har jag läst på MPerformance sida.

EDIT: Jag vet inte vilken tändkurva den går på efter körning, endast vid start då den går på högsta.

Hur som det är svårt att få 800 ho pt motorn att gå på högsta tändkurvan. Jag skall till mpeformance och bänka och justera skotern min på onsdag. Ska se vad resultaten blir mer exakt då.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Visst kan jag utveckla det, dock ur egen erfarenhet bara.
Jag gjorde ett test där jag satte ramperna på högsta dvs 1, (jobbigast för motorn)

När jag startar skotern, går den på högsta kurvan, dvs den varvar som den ska (8000 rpm, redan efter två tre korta fullgas så är den nere och varvar endast 7700 rpm kort efter det så varvar den endast 7500 rpm.

Ho motorn har en massa styrfunktioner. dels baseras det på oktan halten och kvaliten på soppan, dels så finns det en givare som ställer ner tändkurvan pga av temperatur. Utöver detta finns det en knacksensor som lever sitt eget lilla liv också. (tikka menade på att man kunde sätta en gummi oring mellan knacksensor och topplocket för att bli av me en del av problemen, dock rekomenderade han inte det)

"Upp till 42 eller 48 grader går den på högsta kurvan, sen så tappar den runt 8 hk, efter 62 grader har du tappat mellan 10 - 15 hk." Följande har jag läst på MPerformance sida.

EDIT: Jag vet inte vilken tändkurva den går på efter körning, endast vid start då den går på högsta.

Hur som det är svårt att få 800 ho motorn att gå på högsta tändkurvan. Jag skall till mpeformance och bänka och justera skotern min på onsdag. Ska se vad resultaten blir mer exakt då.
Jag vill bara påpeka att ovanstående bara gäller
den sk. 800 HO Power Tek motorn !


Vanliga 800 & 800 HO motorn har ej dessa egenskaper då deras tändkurvor är fasta och endast kan ändras via omprogramering av hela MPEM boxen.


.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag kör BR9ECS i min 800 ho ptek.

Vad är skillnaden på BR9ECS och BR9ECS5??

Trodde ja körde rätt stift
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag vet inte vad som är rätt för 800ho powertek motorn. Om de e BR9ECS eller BR9ECS5?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
När jag hade en Venture 600 så skulle den ha BR9ECS (ev skulle den ha ECS5...minns inte riktigt) Hursomhelst så dog dessa hela tiden så jag fick tipset att köra med BR9EYA och efter det hade jag inga problem. ECS stiften är superkänsliga för surkörning. Skulle man få dessa att hålla fick man bra starta upp maskinen på choke och direkt slå av den. Varmköra försiktigt och börja gasa först när den var riktigt genomvarm. Det behövdes inte med EYA-stiften. De var dessutom billigare.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Fast endå så ska ECS stiften klara surning bättre än ES. Jag har inge problem med nåt sånt så köra på ECS som de ska va :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Bpr fick problem med dom ducatistatorer som sitter i äldre skotrar att dom går sönder med stort elektrodavstånd.(ej sdi som har en trefasstator av annan modell)
Detta tvingade dom att rekomendera ett dyrare stift med mindre gnistgap. Men då kom istället andra problem som var lättare att vifta bort.
Du kan använda billigare ngk es tändstift om du justerar gnistgapet till 0.45mm. Men risk för släckning.
Jag rekomenderar dock att ngk eix stift används.
Som råder bot på flera saker.
Statorn håller trots 1.1mm gnistgap(ädlare material som ger gnista vid lägre volt) och stiften släcks inte heller.
Satsa på dessa iridiumstift men köp dom i england.
https://www.sparkplugs.co.uk/