Bränsleproblem rev 600ho???

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Hallå.

Jag va iväg med min skoter och skulle köra den i bänk för att justera in förgasarna. Tyckte att den gick fett själv, när man kom ut i djupsnö så börja den bluddra och typ gå på en cylinder.

Efter första repan i bänken fick dom ut 45 hk!!! Han ringde och undra om den hade gått bra innan och jag sa den har gått hyfsat på led men inte varvat just mycket mer än 7000 varv + att den surar vid tyngre belastning (lössnö och uppförsbackar i typ raviner). Han sa att den dränkte sig i bensin.

Dom rev förgasarna medans jag var där och kunde inte hitta nått fel. Allt verkar va original, munstycken, nålar och allt. Kunde inte se nått fel i dom.

Den rök väldigt mycket när dom drog igång den och prata, svamla om packboxarna "emellan" vevstakarna. Inga raka svar på nått.

Tröttna på skotern och lät den stå kvar på firman för att de skulle fixa den men nu har min plånbok BÖRJAT TERRORISERA MITT PSYKE. Tror det kommer bli dyrt. Han prata om att klyva motorn , nämnde nått om 8 timmar á 590:-. Skruva kan jag men vet inte vart jag ska börja.

Vad kan det bero på att den får så mycket soppa? Drar den mer soppa om packboxar är slut? Själv har jag fått för mig att det blir tvärtom. Finns ju nån sorts dpm eller vad den nu heter, kan den spöka?

Han skulle inte börja med den med en gång så jag har nog lite betänketid, synd bara att det är 30 mil enkel resa till skotern.

Tacksamm för tips, många tips.///Jeppe

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Har nu pratat med verkstan och dom kan inte hitta nått fel på den. Dom har alldrig stött på detta problem förut. Deras bästa gissning är att det är nått med dpm:n. Kan man koppla bort den utan att det är nått annat som slutar att fungera. Tänkte mest att om den är kopplad till mpem boxen och att det är nått som händer i den. Hur stor skillnad gör den här dpm:n? Han sa att det bara va lynx och skii do som hade såna och i så fall så borde den ju funka fint utan med tanke på alla andra märken som kör utan. Han sa att en ny kosta 2700:- och det känns som att man klarar sig utan den utgiften. Jag kör till 90 % i sälen så det är ju inte så stora höjd skillnader.

Ska höra av mig till dom på måndag så ifall det är nån som har erfarenhet av detta så skriv gärna så att man inte gör nått dumt.

Gabbe-Yamaha sm 300

Aktiv medlem
7 dec 2009
60
0
6
Avesta
Tjena :) det ska väl gå att köra utan vad jag har hört.

Så prova med det och se om det kanske blir nån skillnad.
Läste här på forumet att det finns folk som kör utan.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du har 2 st slangar som går in i DPMen ifrån förgasarna.. små tunna slangar!

Ryck ur dessa ur DPMen.. det fungerar klockrent.. låt DPMen sitta i bara! Då går förgasarna på atmosfärtryck!

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Du har 2 st slangar som går in i DPMen ifrån förgasarna.. små tunna slangar!

Ryck ur dessa ur DPMen.. det fungerar klockrent.. låt DPMen sitta i bara! Då går förgasarna på atmosfärtryck!
Ok, om jag drar ur dessa slangar och låter dpmen sitta kvar så påverkar inte dpmen skotern alls då? Tänkte mest på det elektriska som finns i den, typ så att den inte känner av att det blir fel och går ner i nå "failsafe" läge. Min gamla arctic gjorde så när nått va galet och då gick den skit, men det är ju en helt annan skoter, bara en fundering. Kostar mig ju 1800 kr igen att bänka den.
Om detta funkar så får dom justera in den i bänken så det blir riktigt.

Mycket tacksam för svaren

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men som 800PRS säger så behöver den då bestyckas om.
DPM:en kan bara justera för mindre bränslemängd genom att sänka trycket i flottörhuset.
Munstyckena som då sitter i förgasarna är därför stora, sedan justerar DPM:en ner till rätt bränslemängd.
Kör man utan så kommer den att gå väldigt fett....

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Den står på m-performance så då borde dom ju få den rätt inställd. Ska bli kul å åka med mer än 45 hk som jag tydligen gjort.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tycker nog du ska försöka fixa DPM:en, om det är den som strular...
Mycket bra manick, man vet inte hur bra den funkar förrän man plockar bort den.

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Finns en dpm på blocket för 300:-. Den kommer från en rev 800 -03. Enligt sprängskisserna som finns så verkar det ju va samma till 600/800/007 special edition. Nån som vet ifall det är så eller om jag misstolkat skisserna. Nu e de lite svårt å få tag i nån åf och höra vad en ny kostar så tänkte höra om nån här vet?

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Har nu varit ute och provat efter att m-performance gjort sitt. Skulle gå som en gud sas det. Första fulgasrepan så bluddra den precis som förut fast nu till och med på pistad led. DPMn är bortkopplad och den är nerbestyckad med 7 steg. Börjar bli riktigt trött på den nu. Nån som har nått tips?

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Nu börjar det suga i skotertarmen, satt å kolla på lite klipp på youtube igår, fan va man längtar till snön kommer nu. Nu behöver jag all hjälp jag kan få.

Har ju haft problem med att motorn blöddrar vid hög belastning, blir orkeslös och surar.
Min tanke är nu att jag varmkör motorn, plockar snabbt bort förgasare och reedventiler och sen gör ett komp prov. Då borde jag ju lätt se så att det inte är nått fel på kolvar och cylindrar eller iaf att det inte är nån cylle eller kolv som e kass. Borde inte va någe fel då jag bytte kolvar strax innan jag hade den hos m-performance. Därefter tänker jag nog byta alla lager och packboxar i motorn, har nog hittat en herre som kan pressa isär veven och så. Kommer nog sätta ihop dpmn igen och original bestyckning i förgasarna. Efter denna operation så borde ju det inte va nått fel i själva motorn. Om nån har nå tips på vad man ska kolla efter så tas det gärna emot, kanske finns nått att titta efter som man inte tänker på.

Får jag inte ordning på den i år så blir den förmodligen bojsänke till nästa sommar :)

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Varmkörde motorn och tog ett kompprov, 9.5 på båda. Däremot när jag plockade ut motorn och tittade in i grenröret och avgasportarna så är det jäkligt kladdigt, som en svart seg olja knappt så att den rinner. Kompisen hade en likadan för ett tag sen och när hans kolv gav upp så fanns det inget kladd där snarare sotigt. Kollade justeringen på oljepumpen och det lilla strecket är mitt för den lilla "piggen" som står ut.
Nån som har nån ide varför det är så här?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ingen polare du kan låna grejer av?

Låna reeds, gasare, tändspolar osv. Flytta över ett och ett för att se om något gör skillnad.

Vilken färg har stiften?

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Har tyvär ingen polare som jag kan låna saker av. Stiften är ganska nya så de har inte riktigt fått nån färg men skulle väl säga att de är svarta och väldigt blöta.
Rev isär motorn förra veckan och kan konstatera att det inte finns någe fett kvar i vevaxel lagren. På magnet sidan fanns det lite fett som hade tryckts ut, på variator sidan fanns det inget kladd alls. Lagren är totalt renspolade. Antar att det bara är å byta dessa. Tror ni att det här kan ha å göra med att den är så orkeslös?

Har testat å vända uppochner på förgasarna och blåst i bränsleslangen, tvärstumt, om de är åt rätt håll blåser man lätt igenom dom. Med andra ord så är nålventilerna täta

Jag har gjort rent blockhalvorna och skruvat ihop det igen med veven i och tätat runt vattenpumps drevet, fyllt på olja till drevet och tryckt med flaskan som jag hade när jag fyllde. Detta för att testa ifall de packboxarna (som sitter på mitten av vevaxeln) håller tätt. Har inte sett att det läckt nått. Tror ni att det räcker med handkraft för att se om de läcker eller har nån nått tipps om nån enkel provtrycknings metod? Min skoter har gått ca 800 mil. Brukar lagrena i mitten av vevaxeln bli speciellt slitna, de går ju i olja hela tiden? Förövrigt så går det inte att känna nått glapp i några lager för hand.

En annan sak som jag funderat på är ifall rave portarna funkar som dom ska. Jag gjorde rent spadarna förra året och bytte packningarna. Ska man ta isär gummibälgarna också eller förstör man dom då, tycker det verkar som om dom är limmade. Det är ju som sagt väldigt kladdigt på min maskin. Drar ni åt spadarna så att de sitter hårt eller har ni dom typ ett varv lossade så att de kan vrida sig lite av sig själva (va så på min gamla skoter)?

Jaha det var väl allt för nu, garage dag imorn får väl fortsätta då.

förresten, är det nån som har nån verkstads handbok?