Bränsle förbrukning

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Har du någon aning om hur nålarna ska sitta på en sådan här å hur munstyckena ska vara in ställd från grunden???
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har du någon aning om hur nålarna ska sitta på en sådan här å hur munstyckena ska vara in ställd från grunden???

Tyvärr vet jag inte hur luftskruvar och nålar är justerade när maskinen kommer ifrån fabrik.. Prova att skruva in luftskruvarna allt som går, men var noga med att räkna varven så att du kan återgå till originalläge.

Lägg sedan upp antalet varv här, så kan du kanske jämföra med någon annan som åker Polaris 550.
 

Jallas

Välkänd medlem
7 nov 2007
284
0
16
Luleå
men i sverige åker väl dom flesta inte över 500+ över havet så mycket. Och det där med bestyckning gäller ju förgasare..insprutningsvarianterna drar ju inte så mycket mindre trots att dom ska ställa in själva.....det enda jag har märkt med cfi sdi efi osv är att det är mindre förbrukning vid hård körning..normal körning drar dom lika mycke som en "rätt" bestyckad förgasare

Kanske inte 500+ över hvavet men iaf 400+ är det säkert många i sverige som ligger på!
 

yeany

Medlem
31 dec 2005
30
0
1
Jämtland
Har en supersport 550-00, antar att det är samma motor som i sport touring. Och den drar vid fin ledkörning och perfekt före under 2l/milen har som mest fått den att dra runt 3.5l/milen.
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Jag struntar högaknings fullt i vad andra maskiner drar.. Min fåga var är om de någon som har en aning vad som man kan göra åt en sådan här maskin för att få ner brensleförbruningen å hur nålarna ska sitta från fabrik....
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Jag struntar högaknings fullt i vad andra maskiner drar.. Min fåga var är om de någon som har en aning vad som man kan göra åt en sådan här maskin för att få ner brensleförbruningen å hur nålarna ska sitta från fabrik....

Byt allt som är slitet....sätt i mindre munstycken(kanske inte det bästa för skotern men bränlseförbrukningen minskar, vilket va vad du eftersökte) Gasa mindre..det är vad du kan göra för att minska förbrukning. Nålarna brukar väl normalt vara i mittenläge...men ställ nålen i lägsta läget så minskar förbrukning troligtvis lite.(fortfarande är det kanske inte det skotern mår bäst av, men det va ju inte det du undrade över heller)
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Efter ett tags letande så hittades de lite info på en sida i usa.
Där stog de att nålen bör stå på läge 3
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Hej. Har en polaris edge touring-05. Tycker att den drar lite för mycket soppa.
Ca 2,4-2,7l vid vanlig led körning å ca 3,4-3,7l med kjälke är de normalt för just denna model eller? Är de någon som har en aning. Tacksam för svar
är den ombestyckad sedan den var ny? kolla färgen på stiften!
vit=snål
grå=snål
svart=fet
chokladbrun=perfekt
kolla färgen på stiften,kör en repa med den på typ en sjö några ggr fram å tillbaka,fullgas
öppna och kolla stiften,OBS!!! använda gammla stift kan vara svårt att se färgen på alldeles nya
är dom lite svarta så kan du bestycka ner den lite på huvudmunstycket,börja med 2 snäpp och se hur den beter sig då,dom byter du lätt själv genom att öppna bottenpluggen och använd en 6mm slangmejsel,dra inte för hårt för då går dom av,munstycken kostar ca 25kr/styck
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Hade en edge 800 -01 (utan ves) som jag tankade i 15 liter soppa och nollade trippen. Smiskade led ett par km, burkade runt lite i 150 cm puder och på hemvägen dog aset med 2,8 mil på mätaren pga torr tank.. detta ger en förbrukning på ca 5,35 liter/mil för er som inte kan räkna :) Så aldrig i helvete att en 800 tar under 2L/mil ! Visserligen körde jag med originalbestyckning men ändå.. testade att sänka nålarna 2 snäpp och justerade in luftskruvarna och fick ner den på runt 3L/mil blandad körning, runt 2,7-2,8 på led. Men då kör jag inte som farmor på korvgrillar-tur heller ;)

Min nuvarande dragon med 800cfi (insprutning) tar ungefär lika mycket, runt 3 liter/mil, tror den lägsta siffran jag fått fram är 2,2-2,3 vid mycket snäll ledkörning. Går givetvis att få upp den i 4-4,5 liter milen om man vill..
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Men ni måste ställa in grejorna grabbar. jag åkte 33,6 mil på 5timmar och 8minuter på min renegade 800 power tek då drog den 1,4 l/mil (1,3999). Jag undrar bara varför en skoter ska behöva dra 3-5 liter/mil.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Men ni måste ställa in grejorna grabbar. jag åkte 33,6 mil på 5timmar och 8minuter på min renegade 800 power tek då drog den 1,4 l/mil (1,3999). Jag undrar bara varför en skoter ska behöva dra 3-5 liter/mil.

Det är ju inte bara ett annat märke utan en helt annan motor dessutom. Polaris har alltid varit dryga på bränsle. Och visst, man kan bestycka ner/justera OM man har förgasare. Vilket inte jag har och ändå ligger min på 2,3-4,5 liter/milen.. Kanske går att få ner den på 2 liter men hur roligt är det att puttra fram i 40 km/h på leden och känna sej som farmor som ska på korvgrillartur ? Nej, en skoter med 130-150 hk har man för å gasa, å då kostar det :)
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Det är ju inte bara ett annat märke utan en helt annan motor dessutom. Polaris har alltid varit dryga på bränsle. Och visst, man kan bestycka ner/justera OM man har förgasare. Vilket inte jag har och ändå ligger min på 2,3-4,5 liter/milen.. Kanske går att få ner den på 2 liter men hur roligt är det att puttra fram i 40 km/h på leden och känna sej som farmor som ska på korvgrillartur ? Nej, en skoter med 130-150 hk har man för å gasa, å då kostar det :)
Hmm Det är tok som du som förstör lederna :mmph:
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
VES = Variable Exhaust System

Dvs, variabla avgasportar. De gör att avgaserna släpps ut vid olika tidpunkter beroende på hur mycket motorn varvar. Detta ger i sin tur mer effekt.
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
VES = Variable Exhaust System

Dvs, variabla avgasportar. De gör att avgaserna släpps ut vid olika tidpunkter beroende på hur mycket motorn varvar. Detta ger i sin tur mer effekt.
okok, tack :) Hur vet man att man har ves?:eek: Det står så på min luftburk men ingen annanstans vad jag sett.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Jag har inte fått ner min sb under 3, ligger kring 3,5-4 l/mil =/ tänkte faktist att den skulle vara snålare än min förra RMK 800 -03 men ikke. Men smakar det så kostar det ^^
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Min polaris som är helt original drar ca 3-4 lit/milen.
Känns inte direkt ekonomiskt, men väldigt kul att köra ändå :)