Bränsle förbrukning

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Hej. Har en polaris edge touring-05. Tycker att den drar lite för mycket soppa.
Ca 2,4-2,7l vid vanlig led körning å ca 3,4-3,7l med kjälke är de normalt för just denna model eller? Är de någon som har en aning. Tacksam för svar
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Alla drar dom väl lite mycket men ska dom verkligen dra så här mycket??.
Har pratat med några som har samma modell men av en annan årgång å
dom drar inte fullt lika mycker.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
väldigt många har av någon konstig anledning en tendens att avrunda bränsleförbrukningen nedåt. Jag brukar avrunda uppåt, då är man i alla fall i närheten av den korrekta. Hur många har inte en gammal volvo som drar 0.7l/mil....det finns ju liksom inte.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Vad det är för motor avgör ju om det är normalt eller ej, men nog får man räkna på 2-4 liter på en normal snöskoter :)
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
De är en standar motor på ca 60hk i den. De är ju trots allt ingen 600 eller större maskin. då hade ja inte sagt något att den drar så mycket.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
något man ska ha klart för sig..en 550F drar INTE mindre soppa...snarare mer soppa då den har mindre kraft och du måste gasa mer för att ha samma fart på mattan..

2-4 liter är ganska vanlig siffra..spec om du har kälke bakom.då är de bra tycker jag... min drar 2.5 liter ledkörning om man snålar riktigt mkt.. kör man blandad körning så äre 3-3,5liter som gäller.... ungefär alla 600or ja vet som är sportmaskiner drar ungefär så..

så nej.inge fel på din maskin.fullt normalt..
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Några av dom andra som jag har paratat me som oxså har en edge touring
allt från 01-04. Dom dra enligt dom själva ca 2-2,4liter vid vanlig led körning. Kan dom ha ändrart på något mellan års modellerna?.Å vad skulle de kunna va iså fall.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Är det bra före (dvs vältrampad led) och ett kallgrader bortåt -10 så tror inte jag att det är några problem att toura led på 2,0-2,5 liter milen med en 550.

Däremot så är det svårt att säga generellt hur mycket som är normalt. Gasar du mer så drar den mer, är det varmare så drar den mer, är det tungt före så drar den mer soppa, har du kälke likaså.

Skoteråkning ÄR dyrt.

Kolla dina stift, gyllenbrun så får maskinen rätt blandning.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
skulle gissa att jag ligger ca, 3,5-4 liter milen hård körning med min Lynx rave 550 -08a =)) så det låter helt normalt för mig detta! dock så vill jag inte säga, Smakar det så kostar det när det är så liten motor! ;( själv hoppas man då på att få byta upp sig i vinter =) Men annars köp dig en 600sdi, borde dra betydligt mindre! som tex, morsans venture 700 trippel drar betydligt mindre soppa än 550in!
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Du har en lynx rave 550-08 som drar 3,5-4liter och de är en rotax i den.
Då känns de som du borde verkligen kolla upp den maskinen. Den är ju inte lastgammal maskin du åker på.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
jag undrar juh va ni kör för maskiner egentligen.. Min edge 800 drar fan inte mer än 2-2.5 ledkörning och absolut max 3l/mil om man verkligen tuktar eller om jag ska vara ärlig vet jag inte om jag har kommit upp i 3l/milen ens. Iofs har jag dail a jet på min vilket sänker förbrukningen och höjer prestandan markant.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
edge 800 under 3l/mil ???? du gasar för lite(oavsett vad du säger) inga problem att få en 150hk maskin att dra 4-5l/mil...bara lite snö och gasen i botten!
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Min lilla pärt (Proxr 800) tog mig 17 mil på 26 liter, lämnar matten till er ;)
Tomgångskörning medans en kompis bogserar räknas inte:argh:
behövs mer än ett påstående för att jag ska tro på att den dragit under 2l/mil....om det inte va perfekt förhållande och jämn fart på runt 30km/h (med det räknas inte heller som snittförbrukning)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Tomgångskörning medans en kompis bogserar räknas inte:argh:
behövs mer än ett påstående för att jag ska tro på att den dragit under 2l/mil....om det inte va perfekt förhållande och jämn fart på runt 30km/h (med det räknas inte heller som snittförbrukning)
Kör man med original bestyckade förgasare är alla polaris Liberty motorer bränsle monster! Men med en ned bestyckning på 5-6steg på mj (kanske mer beroende på var man kör och vilken motorstorlek man har) och lite finjustering så får man ner förbrukningen med åtminstone 1l/mil hårdkörning + effekten som polaris utlovade från början dvs ~140hk (800cc) och inte knappt 130hk som de har från fakrik!

Jag tror då på vad både Erib och Mjohansson säger då brorsans rmk 700 -03 aldrig drar mer än 3l/milen som är injusterad korrekt!
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
bestyckning på 5-6steg på mj. Går dom inte lite snålt då och risk för motor skador???.
Bränslet har väl både en smörjande å en kylande efekt eller.