Bränsle förbrukning

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Kör man med original bestyckade förgasare är alla polaris Liberty motorer bränsle monster! Men med en ned bestyckning på 5-6steg på mj (kanske mer beroende på var man kör och vilken motorstorlek man har) och lite finjustering så får man ner förbrukningen med åtminstone 1l/mil hårdkörning + effekten som polaris utlovade från början dvs ~140hk (800cc) och inte knappt 130hk som de har från fakrik!

Jag tror då på vad både Erib och Mjohansson säger då brorsans rmk 700 -03 aldrig drar mer än 3l/milen som är injusterad korrekt!
Precis.. Jag vet flera gånger som jag har åkt ca 10 mil och fått i mellan 20-30 liter på det. sen får ni andra säga va ni vill :)
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
ni som har 800 maskiner med snittförbrukning under 2l/mil byt aldrig skoter....ni kommer bli så besvikna när ni måste börja tanka så ofta.

sen så tror jag också att många åker på runt 2.5-3l/mil......men det är stor skillnad på det och under 2
 
Last edited:

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag tycker så här..
ALLA skotrar tar mycket soppa, och mycket om man kör hårt och det är tungt före osv.
Och alla skotrar går att köra "snålt" om man kör LUGNT lite gas och det är bra före för snål körning!

Hade en 650 som var lite trimmad och den fick jag i över 7 liter milen men då var det värsta tänkbara före också... Prövade dock aldrig att köra den lungt så fick aldrig veta vad den förbrukade då :)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
ni som har 800 maskiner med snittförbrukning under 2l/mil byt aldrig skoter....ni kommer bli så besvikna när ni måste börja tanka så ofta.

sen så tror jag också att många åker på runt 2.5-3l/mil......men det är stor skillnad på det och under 2
Precis :) Har aldrig hävda att min drar under 2. Men det är som många säger att orginalbestyckade drar dom flesta skotrar mkt mer än va dom behöver dra. Det är ett sätt för tillverkaren att se till att den håller under garanti tiden. Och om nån skulle få för sig att åka på havsnivå vid -30 grader på fullgas i flera mil så ska den hålla orginal. Som sagt dom är "säkert" bestyckade orginal och drar på tok för mkt då om man åker på 500+ meter över havet.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
men i sverige åker väl dom flesta inte över 500+ över havet så mycket. Och det där med bestyckning gäller ju förgasare..insprutningsvarianterna drar ju inte så mycket mindre trots att dom ska ställa in själva.....det enda jag har märkt med cfi sdi efi osv är att det är mindre förbrukning vid hård körning..normal körning drar dom lika mycke som en "rätt" bestyckad förgasare
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Å vad skulle man kunna göra med en 550 touring-05 för att den ska gå lite billigare för utom att bestycka om. Så man kanske kunda hamna mellan 2-2,5l vid vanlig led körning.
Man vill ju inte ha motor haveri.
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Ja de är ju ett alternativ:). kanske de skulle även hjälpa med en annnan typ av tändstift för att få en höger å efektivare förbränning??.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
ja sitter det helt fel tändstift på så kanske hjälpa lite...men knappast märkbart, speciellt inte om den verka gå som den ska
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Din maskin drar INTE onormalt mycket soppa.

Om du ska jag decilitrar så tycker jag att du ska sälja skoter och köpa något annat för pengarna.
Ursäkta om det låter bryskt eller otrevligt, men köper man en skoter så är soppaförbrukningen något som följer med på köpet, punkt slut.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Precis :) Har aldrig hävda att min drar under 2. Men det är som många säger att orginalbestyckade drar dom flesta skotrar mkt mer än va dom behöver dra. Det är ett sätt för tillverkaren att se till att den håller under garanti tiden. Och om nån skulle få för sig att åka på havsnivå vid -30 grader på fullgas i flera mil så ska den hålla orginal. Som sagt dom är "säkert" bestyckade orginal och drar på tok för mkt då om man åker på 500+ meter över havet.


jepp men kan komma med en sak....min skoter är inte från nå fabrik.lr joo från begynnelsen..men motorn är byggd av MIG..och förgasarna är bestyckade optimalt för -10 vars jag bor.. den har gyllenbruna stift osv.men för de drar den kring 3-4liter milen om man gillar att använda skotern som den ska användas...

fisköra hinner man göra när man är över 50;)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Din maskin drar INTE onormalt mycket soppa.

Om du ska jag decilitrar så tycker jag att du ska sälja skoter och köpa något annat för pengarna.
Ursäkta om det låter bryskt eller otrevligt, men köper man en skoter så är soppaförbrukningen något som följer med på köpet, punkt slut.

WOOOOORD:D
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Ingen fara Kryckan:). Men vad kan göra att dom drar så olika samma maskin fast olika års
mod?. Å körs på typ samma höjd.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ingen fara Kryckan:). Men vad kan göra att dom drar så olika samma maskin fast olika års
mod?. Å körs på typ samma höjd.
Typ? är det exakt eller....behövs väldigt lite skillnader för att det ska märkas på bränbsleförbrukningen.....olika mattor, kanske spänningen på mattan skiljer, olika vikt på förare...sen så kanske lite skillnad på hur man gasar.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vikt på förare-mattspänningen bromsar--underlaget gör mkt-fastän ni kör lika fort kanske du accar mer än han för att komma upp i hastighheten-du kanske bromsar inför kurvor och tappar fart och måste då gasa upp dig i fart igen medans han kör genom kurvan..finns så ofantligt mkt å kika på..

men enligt mig är de inte spec mkt man vinner på de heller..
alla motorer är individer..finns PRO 600 motorer med pipor som man knappt behöver bestycka om..vissa gör man inge annat än bbestyckar..
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm..Det är mycket som går att ändra på tex jag använde en almond/black fjäder, vikter 10-60, 410 mj (alt 400 beroende på temp/höjd eller både och)
22-40 drevning, matta 38, blandad hårt/lungt 2,4 Bytte till almond/blue resten lika 2,1.

Med almond/black låg maskinenen konstant 5-600 varv över Almond/blue vid lågfart (växlade konstigt)
Det är primärfjädern vi talar om samt att oem är dark blue/white, mj:s 440!!
vikter 10-58, drevning 23-39 oem, snart helix byte och fjäder
blir lite mera drag men högre förbrukning:).........Hmm...kanske värt att veta det är en -04 prox 600........

Polaris förgasar modeller= Bestycka ner OBS man måste kunna sin sak:eyebrows: annars kan det bli varmt åt den lilla kolven:bawling:

Dk blue/white = 120-310
Almond/blue = 150-310
almond/black =165-310

Vad jag vill säga är att små ändringar kan göra mycket men man ska kunna sin sak annars är det lätt att det blir för mycket:hello:

/
Bola.............
 

Kabe

Medlem
2 dec 2009
30
0
1
Sundsvall
Är de ingen som har en aning om grund inställingarna på förgasarna eller vet vart man kan hitta de. Eller är de bara en massa som troare å vetare??
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Bestyckningen på förgasare kan jag svara på.

PTO (Power Take Off, dvs vänster sida ifrån förarplatsen sett): Mainjet 280
Magneto (Höger sida ifrån förarplatsen sett): Mainjet 270