Bildkritikstråden och fotoskola

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Sant, men jag har fått tipset att det funkar med 4.5/...om man bländar ner ett steg genom hela zoomomfånget på ett ljusstarkt objektiv. Har mailat lite med en på cyberfoto.se, får se vad vi kommer fram till.
 
Last edited:

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Behöver lite tips inför en utlandsresa. Ska till grekland och undrar vad man kan göra för att få bra bilder i det starka ljus som är där? Räcker det att bara kompensera exponeringen eller finns det andra bra tips?

Gäller samma tips vid fotografering på vintern soliga dagar?
 
E

ejwbegysv

Kanske något proffs här kan göra en kort FAQ på foto, själv använder jag oftast AUTO läget för att inte pajja någon skön bild med fel inställningar :)

Bländare, slutartid, iso, WB, AV, osv.. svårt att hålla koll på allt..
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ok, Pol. filter och motljusskydd på så får vi se vad det blir. =)

Jimmy, skulle tro att du vet mer än mej, men den här "fotoskolan" för amatörer beskriver hjälpligt de vanliga uttrycken: http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/
Men man känner att det är en djungel med alla olika setups....
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Hakar på denna tråd pga bristande kunskap då det gäller bilder samt videor,vad ska man köpa för filmkamera som man kan filma då man är ute & åker,det behöver inte vara en hjälmkamera. Helst så vill jag ha en med full HD,länka gärna till någon sida/produkt som ni tycker,och budgeten ligger på ca 3000:- skall endast användas då man är ute & åker =)

// Tomas
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Denna verkar bra men ligger några hundra över din budget: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=496568

Jag tror det kan vara svårt att filma utan att den sitter fast på ngt sätt. Typ hjälmen då. Om inte nån stackare ska stå på sidan om och filma.
Jo de är sant att de kan bli svårt att filma så men tänkte mest på att filma kompisar & dom ska få filma mig så,sen så tyckte jag att den va lite dyr nästan 4000:- =/ men kom gärna meed mer förslag! =)
Hittade denna http://www.netonnet.se/art/foto/videokamera/videokamera-minneskort/videokamera-hd/toshiba-camileoh30black/137323.4567/
Är den något att ha eller är det bara skräp?

// Tomas
 
Last edited:

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ok, Pol. filter och motljusskydd på så får vi se vad det blir. =)

Jimmy, skulle tro att du vet mer än mej, men den här "fotoskolan" för amatörer beskriver hjälpligt de vanliga uttrycken: http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/
Men man känner att det är en djungel med alla olika setups....
Fota i RAW! Då har du möjlighet att i efterhand hemma vid datorn räta till dina "små" missar. Sen, se till att ha fler lagom stora minneskort istället för ett med en massa GB.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Fota i RAW! Då har du möjlighet att i efterhand hemma vid datorn räta till dina "små" missar. Sen, se till att ha fler lagom stora minneskort istället för ett med en massa GB.
Du får gärna förklara för mig varför man ska ha flera minneskort?
Jag har fotat i ett par år nu iaf, och har då inte sett nån skillnad på bilderna om jag har ett minneskort där de får plats 50 bilder eller om jag har ett där de får plats 1000 bilder.
Själv så tycker jag de är praktiskt att INTE behöva byta minneskort "ute i fält".

Så förklara gärna, är nyfiken. =)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Du får gärna förklara för mig varför man ska ha flera minneskort?
Jag har fotat i ett par år nu iaf, och har då inte sett nån skillnad på bilderna om jag har ett minneskort där de får plats 50 bilder eller om jag har ett där de får plats 1000 bilder.
Själv så tycker jag de är praktiskt att INTE behöva byta minneskort "ute i fält".

Så förklara gärna, är nyfiken. =)
Ja tänker så här, Har jag ett stort minneskort i kameran så rymmer det säkert flera hundratals bilder. Skulle olyckan vara framme så att kortet crashar, lr blir stulet etc. så kan de bli så att jag förlorar en massa ovärderliga bilder. Har man istället fler kort så förlorar man "bara" en del av bilderna. Jag kör med 4-8GB kort och då rymms en hel del bilder i bästa kvalité. Men utvecklingen går ju fort frammåt och man hör redan talas om gigantiska minneskort för några få hundralappar som kan verka lockande. Så det jag menar är att de inte bara är fördelar med mycket minne. =)
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag har 2 kort i min kamera, ett 64gb och ett 32gb. Man måste givetvis tömma korten så fort man kommer hem.
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Berör kanske änet skoter och atv men skulle vilja se vad ni tycker om denna bilden? försökte redigera den lite i windows live photo gallery:p

Edit: 3.2 megapixels kamera så de är därför de är lite halvsjaskig kvalite.
 

Attachments

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag ser att du tonat ner berget lite. Det ser helt ok ut för att vara en såpass billig kamera.

Nu till vilket hus jag använder. Jag har 3 st kamerahus. Canon EOS 5d mkII, Eos 7d och EOS 1d mkIV.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Detta var en väldigt intressant tråd och det fanns massor av shyssta bilder.
Tyvärr är de nedskalade så att det är svårt att göra något med dom, och sen sitter jag med en liten bärbar dator med dålig skärm.

Jag har arbetat i flera år med att ge support till fotografer angående deras skärmar och kalibrering av dom.
Något ni bör ha i åtanke när ni bedömer andras bilder är att skärmarna är olika.. så de färger och nyanser en person ser vid sin skärm kan se helt annorlunda ut för en annan.

Alla skärmar visar färgerna rött,grönt och blått.
Varje färg är uppdelad i 256 steg.
Om jag sitter hemma med en skärm som klarar av att visa 100% AdobeRgb så ser jag alla nyanser.
När jag sitter på min bärbara dator som visar 75% AdobeRgb så är alla färger under 30 och över 230 ser likadana ut.
Det betyder att en bild med stort färgomfång ser helt olika ut beroende på vilken dator jag sitter vid.

 

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Måste hålla med. Sebbehallin den andra bilden är bättre. Den första är så brusig. Fan honda600 fin bild! Skenet i pudret ger rysningar.

Jag kan bidra med en jag tog förra veckan när jag va på fiskesemester med far i Kvisselströmmen utanför Östersund.

Har pillat lite i lightroom. Vilken tyckte ni blev bäst?

kvisselstrommen2010.jpg

ssdw.jpg
 
Last edited:

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
Jag ska inte ha kred för bilden jag la ut.
Jag tog 2 bilder som RonnyK la ut på denna tråd tidigare,(sid 7 #151) tog snön, skotern och skogen från den ena, och en del av himlen från den andra eftersom himlen på den första bilden var utfrätt.

Justerade ljus och färger så att dom skulle matcha varandra lite bättre och la sen ihop dom till en bild.

Så bilderna är tagna och utlagda av RonnyK... jag har bara "lekt" lite med dom.
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Måste hålla med. Sebbehallin den andra bilden är bättre. Den första är så brusig. Fan honda600 fin bild! Skenet i pudret ger rysningar.

Jag kan bidra med en jag tog förra veckan när jag va på fiskesemester med far i Kvisselströmmen utanför Östersund.

Har pillat lite i lightroom. Vilken tyckte ni blev bäst?

Visa bifogad bild 6585

Visa bifogad bild 6584
Jag tycker den undre bilden är finast men det är nånting med den som känns fel fast jag vet inte hur jag ska beskriva det....