Bildkritikstråden och fotoskola

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Måste hålla med. Sebbehallin den andra bilden är bättre. Den första är så brusig. Fan honda600 fin bild! Skenet i pudret ger rysningar.

Jag kan bidra med en jag tog förra veckan när jag va på fiskesemester med far i Kvisselströmmen utanför Östersund.

Har pillat lite i lightroom. Vilken tyckte ni blev bäst?

Visa bifogad bild 6585

Visa bifogad bild 6584
Den övre bilden verkar vara originalet och är riktigt häftig och behöver inte redigeras, eller i så fall bara väldigt lite.
På den nedre bilden så är mättnaden av färgerna ökad lite för mycket så att den blå fären blir onaturlig och man tappar kontraster i molnen.
Däremot så "brinner" himlen och vattnet mer på den nedre,, så någonstans mitt emellan dessa 2.

Fast det är bara min åsikt.
 

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Tog en bild med mobilen för-förra helgen kan lägga in den. Helt oredigerad ända var att jag ställde ner kontrasten när jag tog den. Den är nerskalad av uploadern nu så ni bara vet.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Detta var en väldigt intressant tråd och det fanns massor av shyssta bilder.
Tyvärr är de nedskalade så att det är svårt att göra något med dom, och sen sitter jag med en liten bärbar dator med dålig skärm.

Jag har arbetat i flera år med att ge support till fotografer angående deras skärmar och kalibrering av dom.
Något ni bör ha i åtanke när ni bedömer andras bilder är att skärmarna är olika.. så de färger och nyanser en person ser vid sin skärm kan se helt annorlunda ut för en annan.

Alla skärmar visar färgerna rött,grönt och blått.
Varje färg är uppdelad i 256 steg.
Om jag sitter hemma med en skärm som klarar av att visa 100% AdobeRgb så ser jag alla nyanser.
När jag sitter på min bärbara dator som visar 75% AdobeRgb så är alla färger under 30 och över 230 ser likadana ut.
Det betyder att en bild med stort färgomfång ser helt olika ut beroende på vilken dator jag sitter vid.
*BILD*
Såg ju betydligt bättre ut än originalet, jag gillar idén att ta himlen från en annan bild. Att jag aldrig tänkt på det själv..
Är det intressant kan du få bilderna i full storlek, din redigering såg ju riktigt bra ut.
Har faktiskt också tänkt lite på det du sa om skärmar, samma gäller ju för dom som sitter och gör musik hemma. Det låter bra i högtalarna hemma, men spelas låten i andra högtalare med andra inställningar osv kan det ju låta helt annars.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta

Här syns det ganska tydligt vad jag menar med att bilder ser olika ut på olika skärmar.
Jag sitter och arbetar med 3 skärmar till samma dator och på denna bild syns 2.
Den högra är kalibrerad för fotoredigering och på den vänstra har jag tillfälligt stängt av kalibreringen, sen har jag dragit ut ett fönster över båda skärmarna innan jag tog en bild.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Om det är så att någon har en shysst bild så kan ni skicka ett pm så ska jag se vad jag kan göra med den.
Jag kan även skriva ut i alla storlekar upp till A3+ .
A4 och A3+ skriver jag även ut på canvas om någon skulle vilja göra en tavla av det..
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, här kommer nåra bilder jag har tagit :)
Vissa redigerade och andra inte.

Använde min Sony Alpha 230 med org 18-55 objektivet på dessa bilder.





Använde min Sony Alpha 230 med ett Tamron A15S AF55-200mm F/4-5.6 LD Macro objektiv på denna.



Använde en Canon A1000is på dom här.


 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
här är en bild jag tog på brorsans student med pappas nikon d80:)
Jag vill först börja med att säga att man själv är långt ifrån en foto-expert, så ta min kritik med en nypa salt bara :)


Grym skärpa och detaljrikedom, tycker däremot det är lite synd att himmelen smälter ihop och blir till en stor grå fläck.
Hur såg himmelen ut på originalbilden ?
Fint motiv med, me like...

Mvh.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Laddar upp en bild ifrån förra säsongen, helt original dvs inte PS´ad
Bilden är tagen med en Nikon D40 med vr-55-200 objektiv + vanligt hoya uv filter

 
E

ejwbegysv

Den här bilden på Jimmy är tagen en sen kväll i Åkersjön. Slutartiden är 1/200sek. Vi använder fältblixtar.
Synd på kvistarna som är i vägen bara.. annars en mycket bra bild av Johan!!
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Dags att få nytt liv i tråden tycker jag.
Slänger upp 3 bilder från föregående vintrar.

Åkersjön -09


Litet hopp -09


Pudersväng -10


Tjo Flöjt !
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Den första bilden "Åkersjön 09" var grymt vacker.. förstår att ni gillar att vara där.
Fast det är en svår bild att ta i motljus då himlen fräter ut eller om man sänker slutartiden så blir motiven i förgrunden för mörka.

Om du har möjlighet att ta en gafflad bild så skulle du kunna få både himmel och skotrar att bli bra..
Fast för det krävs mer och dyrare utrustning än den man normalt har med sig ut på utflykter.

Snyggt var det i alla fall..
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Om du har möjlighet att ta en gafflad bild så skulle du kunna få både himmel och skotrar att bli bra..
Fast för det krävs mer och dyrare utrustning än den man normalt har med sig ut på utflykter.
Förklara gärna för en lekman vad en " gafflad bild " är för någonting ?

Glad att ni gillar bilderna, tror ni det finns mer att hämta ur min kamera ? kör endast på "auto" läget, eftersom jag inte behärskar inställningarna alls
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Riktigt SNYGGA bilder Burré!!!

Var ute å rastade hunden nu eftermiddagen å passade på att ta en höstbild...

 
Last edited: