Bestyckningstabell RR?

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Kör på 95okt. Är det stor skillnad mellan 95okt och 98okt? Körde ca 3mil på 24liter.
jaha 95 oktan.. ja det är ganske stor skillnad.. tänke på att 98 tål mer och det innebär att man kan ligga snålare i bestyckning. Tanka 98 kan lösa tvekningen direkt.

3mil 24 liter låter jätte mkt om det stämmer.. bästa är att tanka absolutfullt och nolla trip..kör.. sen tanka upp igen på Macken..
Stiften bör vara mega svarta om skotern tar 8liter milen :)
 

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
jaha 95 oktan.. ja det är ganske stor skillnad.. tänke på att 98 tål mer och det innebär att man kan ligga snålare i bestyckning. Tanka 98 kan lösa tvekningen direkt.

3mil 24 liter låter jätte mkt om det stämmer.. bästa är att tanka absolutfullt och nolla trip..kör.. sen tanka upp igen på Macken..
Stiften bör vara mega svarta om skotern tar 8liter milen :)
Ska prova med 98. Alltså den tar sjukt mycket soppa. Stiften är bruna. Hur ljusa ska stiften vara samt vilka stift funkar bäst i rr:en.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ska prova med 98. Alltså den tar sjukt mycket soppa. Stiften är bruna. Hur ljusa ska stiften vara samt vilka stift funkar bäst i rr:en.
gyllenbruna brukar man säga att stifen ska vara i färg..

Ja om du e säker på 24liter på 3 mil exakt så är det mkt.. men du kanske har kör mega hårt tex i mjuksnö.. 5-7liter milen då är ingen omöjlighet.

visst har du nålen på 2# läget inte 4# ?? du har väl sett bilen illustrationen på nål lägena på tråden?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
NGK BPR9ES ska sitta på 600rr.. jag gillar ngk bättre än champion.. Men jag tror inte du har några fel på dina tändstift
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Så Här står det som tilläggs text under bestycknings tabellen:



"When using non-oxygenated fuel with a RON greater than 93, decrease the main jet
number in the above chart by 20 and raise the e-clip one position. If the chart recommends clip #1, install washer on top of e-clip."

Du kan säkert engelska men du betyder ju bara att sänka mainjet med 20.. tex 420 till 400
Och höja nålen ett steg..
hoppas det inte blev krångligt de här :)


Non-oxygenated fuel / icke syre satt är ett rent bränsle utan ethanol som våran 98oktan
Men om "RON 93 non-oxygenated " motsvara våran 98 är svårt att svara på..

Men nått att tänka på om soppa förbrukningen är mega hög även vid normalare led körning. Och när du går över till Det bättre tåligare 98oktanen.. och det fortfarande tvekar till lite .. Men jag tror du kan finjustera bort tvekandet med bränsleskruven.

Problemet är att våra bränsle usa/sverige skilljer sig lite, därför lite trixande i vissa fall med bestyckningen.
 
Last edited:

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
Så Här står det som tilläggs text under bestycknings tabellen:



"When using non-oxygenated fuel with a RON greater than 93, decrease the main jet
number in the above chart by 20 and raise the e-clip one position. If the chart recommends clip #1, install washer on top of e-clip."

Du kan säkert engelska men du betyder ju bara att sänka mainjet med 20.. tex 420 till 400
Och höja nålen ett steg..
hoppas det inte blev krångligt de här :)


Non-oxygenated fuel / icke syre satt är ett rent bränsle utan ethanol som våran 98oktan
Men om "RON 93 non-oxygenated " motsvara våran 98 är svårt att svara på..

Men nått att tänka på om soppa förbrukningen är mega hög även vid normalare led körning. Och när du går över till Det bättre tåligare 98oktanen.. och det fortfarande tvekar till lite .. Men jag tror du kan finjustera bort tvekandet med bränsleskruven.

Problemet är att våra bränsle usa/sverige skilljer sig lite, därför lite trixande i vissa fall med bestyckningen.
Ska tanka 98 och se om den tvekar och gör den det så får jag prova att justera bränsleskruven lite. Tror du det finns någon risk att den skulle kunna skära för att jag har höjt nålen ett snäpp??
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ska tanka 98 och se om den tvekar och gör den det så får jag prova att justera bränsleskruven lite. Tror du det finns någon risk att den skulle kunna skära för att jag har höjt nålen ett snäpp??
Om du höjt nålen så får skotern bara mer bränsle (ingen risk för skära då).. då kan tvekningen vara ett "fett tillstånd" du kanske har läge 4# nu på nålen..

Läge 2# är ju en nålsänkning.. säg från tex läge3# mitten
 

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
Om du höjt nålen så får skotern bara mer bränsle (ingen risk för skära då).. då kan tvekningen vara ett "fett tillstånd" du kanske har läge 4# nu på nålen..

Läge 2# är ju en nålsänkning.. säg från tex läge3# mitten
jag menar sänkt nålen Läge #2 där den motar. Tänkte lite fel.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
jag menar sänkt nålen Läge #2 där den motar. Tänkte lite fel.
okej bra bra..

ge hon bara lite mera bränsle tills den slutar tveka plus 98.. men komihåg om det blir kallare.. nålen upp till3#
 

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
okej bra bra..

ge hon bara lite mera bränsle tills den slutar tveka plus 98.. men komihåg om det blir kallare.. nålen upp till3#
Nu har jag tankat 98 och skruvat ut bränsle skruven ett kvarts varv. Nu motar den inte lika mycket men fortfarande lite grann. Antar att jag måste skruva ut den en kvart till. Skickar en bild på stiften (inte den bästa). Verkar färgen vara ok?
 

Attachments

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
svårt att se.. ska vara brun, ljus brun..

på full själl så är det ändå bara mainjet som styr bränslet..
Nu är motorn lite för snål från ca 0 eller 1/4 dels till ca halvgas..

skruva ut bränsle skruvet tills det slutar tveka till PLUS minst ett kvarts varv till så du är på säker sidan..

sedan kan du kontrollera stift färgen genom att ligga och köra på ca 1/4dels gas och lite till en stund (säg kring 5-10min) på hårt och mjuk under lag.. döda motorn snabbt och läsa av färgen.

Ej mot vit hållet.. ljus brun, gyllenbrum till brun.
Du kan kolla på full själl oxå men tror motorn bör vara safe på 420 (beror på ute temp så klart)

edit: bästa är givetvis att köra justera motorn i bromsbänk (i vinter temperatur) hade kanske varit lönt. Många tycker att 600rr går fett och bluddrigt. Men det kostar ett par tusen säkert.
 
Last edited:

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
600RR-08 400mj, 0,9paj, 40pj, bränsle skruven ut 1 varv, nålen läge 2# med en bricka under blir då ½ steg, 21/41 drevning 62,5gr vikter med startgrop. tillslag 4900-5000rpm. Går helt sjukt bra, på havsnivå!!!
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
kör med 370 i huvudmunstycke 30 på lågfat och nålen på #2, skruvat in vita bränsle skruven lite (ca 300-400 möh). ligger ändå på 6 l/mil.nåra tips?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
6liter milen... hur kör du då? lek och pumpa järnet hela tiden i lössnö, då är det nästan godkänt. Har du kollat under ledkörning ?

2# på nålen.. så att nålen sjunkit längre in i förgasaren ? tänkte om du har 4# på nålen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hur ska man tolka den där bestyckningstabellen?
finns det nått som stämmer med den?
Höj/Nålläge tex?
Nyss köpt mig en RR och enligt förra ägaren så drog den mkt soppa.
Så tog upp och kollade och det satt Hög 380, Låg 35 och 0,6 luftmunstycke,

Enligt återförsäljaren så skulle jag prova köra på 410 och gå upp på 0,9 luft, nål #3 och bränsleskruv 1 varv.

Gör luftmunstycket sån stor skillnad?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har varit ute och provat min bestyckning nu.
Dels så håller den kvar tomgången på ca 4000. får chocka ner den.
Låg och mellanregistret verkar den gå fett på. Bluddrar ett bra tag om man fullgas startar. Samt om man kör sakta efter led.

Höjd ca 250 och -4 den dagen
Den kanske har gått bättre om det varit kallare ute.

Vad ska jag göra? Skruva in bränsleskruven eller sänka nålen ett läge?
Min bestyckning står i inlägget ovan.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Lyfter en gammal tråd.

En bekant köpte en iq 600 rr igår.

Den går väldigt fint när man väl har lite snurr på grejorna.

Problemet är just ifrån start, när man ska iväg så vill den tveka lite innan den kliver iväg.

Har inte kollat än vad som sitter i förgasarna.
Skulle problemet kunna åtgärdas av lite justering utåt på bränsleskruv?