Bestyckningstabell RR?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Är det någon har den tabellen till en 600 RR, om det finns någon sådan så man vet vad man ska köra med för munstycken på viss höjd och temp m.m?

Skulle vara mkt uppskattat:hello:
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag köpte min i andra hand, så isf har han som hade den innan kvar den!

Men finns det någon vänlig själ som har en och vill lägga upp den till mig?

Mvh//Ronny
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
jo det är klart men tabellen känns inte rätt men. Antar att han vill bestycka om skotern och då hjälper inte tabellen ngt alls :)
Då kan ju du skriva nåt som hjälper då kanske. Men det klart tabellen hjälper lite...man vet ju ungefär var man kan börja, det är långtifrån alla som är experter.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Då kan ju du skriva nåt som hjälper då kanske. Men det klart tabellen hjälper lite...man vet ju ungefär var man kan börja, det är långtifrån alla som är experter.
vid havshöjd kör jag utan problem med 420 i högfart iaf troligen kan man gå ner mer men det beror hur kallt man brukar köra. lågfart går min lite fett men har inte mixtra med det än antingen vrider man på bensinskruven som sitter på gasarna eller så bestyckar man ner den till 30 på lågfarten återkommer när jag fått tag på munstycken och provat.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja är som sagt bara värden där som jag vill ha som är extremt säkra bestyckningar!

Kör själv på en 400 - 1200 moh beroende om jag är här hemma eller uppe i stugan o kör!

Så jag vill försöka få till den så det går hyfsat både hemma och där uppe!

Ska ändå in på 50 mila servicen nu, så då hör jag nog med återförsäljaren han har bra koll på det där!
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ja är som sagt bara värden där som jag vill ha som är extremt säkra bestyckningar!

Kör själv på en 400 - 1200 moh beroende om jag är här hemma eller uppe i stugan o kör!

Så jag vill försöka få till den så det går hyfsat både hemma och där uppe!

Ska ändå in på 50 mila servicen nu, så då hör jag nog med återförsäljaren han har bra koll på det där!
Hjälper dig om du vill..

Hade rekomenderat 600-1200meter och ner till Minus 9grader 400 mainjet el 410mainjet och nålen i läge 2# (alltså näst magraste nålläget, håll nålen med dom 5spåren uppåt och andra uppifrån 2#) hade blivit en bra allround bestyckning.


98oktan i tanken och glöm inte isopropyl baserad booster, finns att köpa hos polaris ÅF (detta är bara för att undvika isproppar mkt viktigt)

Med denna bestyckning kan du köra med när det är ner mot minus 15-20grader kallt på 600-1200meter antar att du inte kör när det är kallare än så..

Och inga problem nere vid havsnivå ner till minus 10grader..
Polaris bestycknings tabeller är mkt safe och speciellt med vårat något bättre 98oktaniga bränsle därför denna bestyckning.

Kör du generellt i kallar väder än så måste du börja skifta munstycken för att hålla en bra effekt.

Brukar själv använda samma bestyckning som jag här rek. och 98oktan plus tillsats i tanken i mina tidigare förgasar polaris med knacksensor vilket har fungerat fint.

Att röra lågfarts munstycken hade jag inte gjort, för att inte göra den farliga kolvbrännar 1/4delsgas - 3/4 delsgas läget ännu mer känsligt..

Bättre justera med mainjet Uppåt eller neråt beroende på fet/snål och sedan hålla nålläge rätt rekomenderat höjdöverhavet e-clip läge.

Annan sak som är viktig är bränslet.. som tex i denna bestyckning.
Håll dig på 98oktan..
tankar du i 95oktan kommer skoter gå farligt nära för snålt speciellt om det är kallar väder, eftersom 95oktan innehåller 5% ethanol vilket gör att skoter får i sig en mindre del bränsle och större del luft än 98oktan (vilket inte innehåller 5% ethanol).

98oktan brukar vara rekomenderat vilket är närmast lik premium bränslet i usa


Jag har hört att 600rr gått mycket fett och bluddrigt, istället för att röra i lågfart så läs av bestyckningetabell ordentligt eftersom mellan
höjdskillnaderna/tempskillnaderna innefattar en nålsänkning. Vilket jag gissar många missar.
Denna är viktig att följa om tabellen ska ha sin rätta effekt.
 
Last edited:

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Den där tabellen betyder ju typ att jag kan köra 400 och nålen i läge 2 nerifrån ? På havsnivå. Min säljare rekommenderade 420 iaf, men det konstiga är att den bluddrar inte ens med 450 munstycken. Skotern går klockrent :hmmmm2: har kört 350 km och förbrukning ligger på 30L/100km
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja jag tycker det är många som rekommenderar 400 alternativt 410 i huvudmunstycke! Antar att man måste höra med återförsäljaren annars om den skär kan det väl bli svårt att få ut det på garantin?

Tycker mest den bluddrar lite på lågfarten, sen om man håller stumt så tar det nån sekund innan den går helt rent!

Men ska som sagt hör med han när jag slänger in den på 50 mila servicen;)
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har sett att endel verkar köra 400 ,45 och 1.0 airjet men undrar om det ger ngt ? För att gå upp på lågfart samt större luft än orginal ? Okej att ge den mer soppa på låga varv om den får mer luft också eller ? Eller om dom skrivit fel på 45 och det ska vara 35 istället. För standard sitter det ju 35 i lågfart. Har provat montera 400, 35 1.0 airjet nu men inte provkört. Airjet är ju standard 0.6. Vågar man provköra ? :D Bor på havsnivå.
 
Last edited:

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Den där tabellen betyder ju typ att jag kan köra 400 och nålen i läge 2 nerifrån ? På havsnivå. Min säljare rekommenderade 420 iaf, men det konstiga är att den bluddrar inte ens med 450 munstycken. Skotern går klockrent :hmmmm2: har kört 350 km och förbrukning ligger på 30L/100km
För att din handlare har varit smart och sänkt nålen till läge 2# vilket gör jätte mkt..

bara följa tabellen... notera nål sänkningen.. (under mainjet siffran tex 2# el. 3#)