Bestyckningstabell RR?

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ja jag tycker det är många som rekommenderar 400 alternativt 410 i huvudmunstycke! Antar att man måste höra med återförsäljaren annars om den skär kan det väl bli svårt att få ut det på garantin?

Tycker mest den bluddrar lite på lågfarten, sen om man håller stumt så tar det nån sekund innan den går helt rent!

Men ska som sagt hör med han när jag slänger in den på 50 mila servicen;)
för att nålen ligger på 3# bör ligga på 2# .. man ska inte behöva röra lågfart
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Kom ihåg att skotrar är individer ändå. Man måste kolla tändstiften så det inte går för snålt. Temperatur och höjd över havet spelar större roll än man tror! Låg höjd och låg temp = snålare/hetare
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
För att din handlare har varit smart och sänkt nålen till läge 2# vilket gör jätte mkt..

bara följa tabellen... notera nål sänkningen.. (under mainjet siffran tex 2# el. 3#)
Min handlare har inte varit smart, dom har inte rört min skoter än vad jag vet för jag skall in med den på 500 km service nästa vecka. kanske dom tar upp oljepluggen å kollar om det finns olja, för min del behöver dom inte röra den mera än så. Bäst att serva själv, men man vill ju ändå ha garanti. Kanske den ryker när jag byter munstycken ? Kommer att sätta dit 420 Main nålclipset läge 2 uppifrån original 35 lågfart, samt original airjet och blandskruv. Får se om stiften är vita eller ej då..
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Min handlare har inte varit smart, dom har inte rört min skoter än vad jag vet för jag skall in med den på 500 km service nästa vecka. kanske dom tar upp oljepluggen å kollar om det finns olja, för min del behöver dom inte röra den mera än så. Bäst att serva själv, men man vill ju ändå ha garanti. Kanske den ryker när jag byter munstycken ? Kommer att sätta dit 420 Main nålclipset läge 2 uppifrån original 35 lågfart, samt original airjet och blandskruv. Får se om stiften är vita eller ej då..
Du kanske inte är lika petig som andra gällande bludder och sånt på låga varv ;)

Efter förstaservice brukar dom flesta be om rätt munstycken för sina kör förhållanden eller direkt vid leverans med samråd med kunden

Ser att grundbestyckningen när skotern kommer till handlaren med 450, läge 3#på nålen (mitten) 35lågfart m.m
går garanterat ganska fett förutom när kallt 15minus till 30minus.

30l/100km är ganska fett på denna 600cc
Du kommer kunna köra ner mot 20-25l/100km på led med mer rätt bestyckning

Kör du på havsnivå exakt eller?
Ser på tabellen att direkt du ska på uppemot 600meter
(eller lite varmare väder) ska man ner 2snäpp på mainjet och droppa till 2# nålen

420mainjet läge 2# kommer fungera fint och skotern kommer ta mkt mindre soppa.
 

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
Kör min på 420mainjet och nålen på näst högsta. 100möh.. Men den tar sjukt mycket soppa 4,5l/mil lugn körning. Kan man bestycka ner den?? Någon som har nått bra tips..? Skotern har gått 15mil.
 
Last edited:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Tog hem min från fjällvärlden i söndags och var ute och åkte här hemma! och vilken SKILLNAD!! Här nere på ca 300moh blöddrar den ingenting utan går klockrent.

Men sen där upp, på 800 moh så går den fett som satan!
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Tog hem min från fjällvärlden i söndags och var ute och åkte här hemma! och vilken SKILLNAD!! Här nere på ca 300moh blöddrar den ingenting utan går klockrent.

Men sen där upp, på 800 moh så går den fett som satan!
bluddrar den på låga varv så testa den vita bränsleskruven bara :) kvartsvarv åt gången inskruvning tills bluddret försvinner !
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Du kanske inte är lika petig som andra gällande bludder och sånt på låga varv ;)

Efter förstaservice brukar dom flesta be om rätt munstycken för sina kör förhållanden eller direkt vid leverans med samråd med kunden

Ser att grundbestyckningen när skotern kommer till handlaren med 450, läge 3#på nålen (mitten) 35lågfart m.m
går garanterat ganska fett förutom när kallt 15minus till 30minus.

30l/100km är ganska fett på denna 600cc
Du kommer kunna köra ner mot 20-25l/100km på led med mer rätt bestyckning

Kör du på havsnivå exakt eller?
Ser på tabellen att direkt du ska på uppemot 600meter
(eller lite varmare väder) ska man ner 2snäpp på mainjet och droppa till 2# nålen

420mainjet läge 2# kommer fungera fint och skotern kommer ta mkt mindre soppa.
Jo jag är ganska petig, hade en rev 440 före som jag fick till mycket bra.. Jag köpte min RR av en finsk försäljare, han sa åt mig att använda 420 huvudmunstycke 25 lågfart, och att förstärka främre boggiesaxen med ett 22 mm rör innuti det befintliga ! Jag beställde mina munstycken av en annan POLARIS återförsäljare som finns närmare där jag bor, även han som gör första service åt mig ! Men han rekkomenderade ingenting åt mig p.g.a att dom inte säljer så mycket skotrar mera, dom har sålt 0st iq rr tror jag och servat endast 1 st ! Jag kör endast på havsnivå, bor mittemot umeå på andra sidan vattenpölen :biggrin1: Enda bluddret jag har är på tomgång, men märkte att jag inte får upp temp i pipan riktigt när det bara var -2 ute, jag fick sätta tummen mot styret för att få 8200 rpm. Men vi testar 420 main nål läge 2 uppifrån på fredag :)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Kör min på 420mainjet och nålen på näst högsta. 100möh.. Men den tar sjukt mycket soppa 4,5l/mil lugn körning. Kan man bestycka ner den?? Någon som har nått bra tips..? Skotern har gått 15mil.
"nålen på näst högsta?" du bör ha nålen på läge 2# uppifrån på bilden mot "leaner" har du så ?? Men kör du när det är ganska kallt 15-20 minus bör du ha en i läge 3# mitten.
Om du har i läge 2# och skoter är fet ännu och blubbrar måste du gå ner på mainjet.
 

Attachments

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
"nålen på näst högsta?" du bör ha nålen på läge 2# uppifrån på bilden mot "leaner" har du så ?? Men kör du när det är ganska kallt 15-20 minus bör du ha en i läge 3# mitten.
Om du har i läge 2# och skoter är fet ännu och blubbrar måste du gå ner på mainjet.
Ok. Jag har min på läge #2 mot richer, ska prova ändra den till läge 2 mot leaner.. Vågar man gå ner på 400 mainjet??
Enligt http://www.jspowersports.com/img/sno...ting_chart.gif så bör ju det funka.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Ok. Jag har min på läge #2 mot richer, ska prova ändra den till läge 2 mot leaner.. Vågar man gå ner på 400 mainjet??
Enligt http://www.jspowersports.com/img/sno...ting_chart.gif så bör ju det funka.
lovar det blir grym skillnad med nål läge 2# blir inte lika känslig för lite höjd heller. Men ska du ofta köra när det är kallt 15-20minus och havsnivå rekomenderar jag läge 3# mitten på nålen och 420 mainjet.

Jag har sett jspowersports.com tabellen.. såg nu att det är en 600ho tabell inte 600rr.. kan skilja lite i grundbestyckning i förgasarna på dessa..

400 mainjet funkerar säkert men kanske inte ner mot
18-20minus /havsnivå som jspowersport tabellen visar. Ner mot kring minus 10 grader med 98 oktan+isopropyl bör gå..

Men ingen ide att förhasta sig .. gå ner på nålen till 2# 420 mainjet kommer göra grym skillnad.

400mainjet nålen 2# kan du säkert skruva på när det blir varmare på våren utan problem.
 
Last edited:

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
lovar det blir grym skillnad med nål läge 2# blir inte lika känslig för lite höjd heller. Men ska du ofta köra när det är kallt 15-20minus och havsnivå rekomenderar jag läge 3# mitten på nålen och 420 mainjet.

Jag har sett jspowersports.com tabellen.. såg nu att det är en 600ho tabell inte 600rr.. kan skilja lite i grundbestyckning i förgasarna på dessa..

400 mainjet funkerar säkert men kanske inte ner mot
18-20minus /havsnivå som jspowersport tabellen visar. Ner mot kring minus 10 grader med 98 oktan+isopropyl bör gå..

Men ingen ide att förhasta sig .. gå ner på nålen till 2# 420 mainjet kommer göra grym skillnad.

400mainjet nålen 2# kan du säkert skruva på när det blir varmare på våren utan problem.
Fiiiiiiiint!! Ska prova flytta nålen till läge 2#.. Tack för hjälpen. Hoppas såsförbrukningen blir lite mindre oxå..
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Dadda, hur menar du förstärka främre boggisaxen ? Var sätter du 22mm röret ?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
22 mm röret skall in i det befintliga som finns, dvs det är jysst under öronen som boggiesaxen sitter i tunneln med. Även främre boggiedämparen är ju fäst i det befintliga röret. Sen måste du svetsa i ändarna så det hålls där. Gör du denna mod så blir det bra mycket svårare att knäcka saxen där stötdämparen är fäst iallafall.. :)
 

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
lovar det blir grym skillnad med nål läge 2# blir inte lika känslig för lite höjd heller. Men ska du ofta köra när det är kallt 15-20minus och havsnivå rekomenderar jag läge 3# mitten på nålen och 420 mainjet.

Jag har sett jspowersports.com tabellen.. såg nu att det är en 600ho tabell inte 600rr.. kan skilja lite i grundbestyckning i förgasarna på dessa..

400 mainjet funkerar säkert men kanske inte ner mot
18-20minus /havsnivå som jspowersport tabellen visar. Ner mot kring minus 10 grader med 98 oktan+isopropyl bör gå..

Men ingen ide att förhasta sig .. gå ner på nålen till 2# 420 mainjet kommer göra grym skillnad.

400mainjet nålen 2# kan du säkert skruva på när det blir varmare på våren utan problem.
Provade gå ner till läge 2# på nålen 420 mainjet. Men den motar när jag startar från stillastående!
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Provade gå ner till läge 2# på nålen 420 mainjet. Men den motar när jag startar från stillastående!
okej..
hur kallt var det då? (bestyckningen är en lite kompromiss så om det var 15miuns- så måste du öka bränslet lite sätt på 3# nålen)

beror på ute temp..

luft och bränsle skruv på rek varv ut ?

Om dom är det och det inte funkera även fastän det var rätt varmt ute så öka lite på bränsle på bränsle skruven kvartsvarv åtgången..tills det svara direkt på gasen
 
Last edited:

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
okej..
hur kallt var det då? (bestyckningen är en lite kompromiss så om det var 15miuns- så måste du öka bränslet lite sätt på 3# nålen)

beror på ute temp..

luft och bränsle skruv på rek varv ut ?

Om dom är det och det inte funkera även fastän det var rätt varmt ute så öka lite på bränsle på bränsle skruven..
Runt -10 var det när jag testade. Den verkade gå bra på mellan registret och full gas iaf. Ska kolla luft och bränsle skruvarna, antar att det är dom vita under förgasarna. Grundinställningen verkar vara 1 varv men antar att jag bör skruva ut dom. Vad brukar förbrukningen ligga på iq:n? Var ute och körde ganska hård körning i 1,5-2tim och det gick prick 24liter. Är det normalt?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Runt -10 var det när jag testade. Den verkade gå bra på mellan registret och full gas iaf. Ska kolla luft och bränsle skruvarna, antar att det är dom vita under förgasarna. Grundinställningen verkar vara 1 varv men antar att jag bör skruva ut dom. Vad brukar förbrukningen ligga på iq:n? Var ute och körde ganska hård körning i 1,5-2tim och det gick prick 24liter. Är det normalt?
bränsleskruven har en vit knobb vill jag minnas och ligger kring mitten av förgasaren (skruva ut / mer bränsle)

luftskruven sitter mot luftburken en liten kopparfärgat mejselspår (skruva in mindre luft och mer bränsle)

Du kan säkert fin justera bort den lilla tvekan..

Men det låter som om den små tvekar redan kring minus 10 grader så är nog minus 15grader redan för kallt med nålen på 2#.

98oktan i tanken ? och glöm för tusan inte skvätt isopropyl eller tripak el liknande.. så du inte åker på nån ispropp.

24liter ? och hur många mil ? lättare få en uppfattning om rätt förbrukning och förbränning
 

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1
bränsleskruven har en vit knobb vill jag minnas och ligger kring mitten av förgasaren (skruva ut / mer bränsle)

luftskruven sitter mot luftburken en liten kopparfärgat mejselspår (skruva in mindre luft och mer bränsle)

Du kan säkert fin justera bort den lilla tvekan..

Men det låter som om den små tvekar redan kring minus 10 grader så är nog minus 15grader redan för kallt med nålen på 2#.

98oktan i tanken ? och glöm för tusan inte skvätt isopropyl eller tripak el liknande.. så du inte åker på nån ispropp.

24liter ? och hur många mil ? lättare få en uppfattning om rätt förbrukning och förbränning
Kör på 95okt. Är det stor skillnad mellan 95okt och 98okt? Körde ca 3mil på 24liter.
 
Last edited: