Bensinförbrukning Khaos -21

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Jag körde med min Khaos 2021 lugn långturs fart på led och ett par bestigningar på vägen, drog 1,5l/mil! Frugan kom inte under 2,2l/mil med sin 2018 RMK 600, så de nya drar bra mycket mindre. Kan konstatera att 850n drar mindre för varje uppdatering av mappen, men kan nog vara så att nya series 8 mattan går lättare med. Min drar bra precis lika som BRPna, polarna har både DS och Expert samt Freeride, tidigare tog min mera vid lugnare körning, men den skillnaden är borta nu. Fullgasnings dagar har det vart lika sedan 850n kom. På 800a tiden var det annat....fick ha med dunk...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag körde med min Khaos 2021 lugn långturs fart på led och ett par bestigningar på vägen, drog 1,5l/mil! Frugan kom inte under 2,2l/mil med sin 2018 RMK 600, så de nya drar bra mycket mindre. Kan konstatera att 850n drar mindre för varje uppdatering av mappen, men kan nog vara så att nya series 8 mattan går lättare med. Min drar bra precis lika som BRPna, polarna har både DS och Expert samt Freeride, tidigare tog min mera vid lugnare körning, men den skillnaden är borta nu. Fullgasnings dagar har det vart lika sedan 850n kom. På 800a tiden var det annat....fick ha med dunk...
Helt ofattbart att de kan dra så lite då Polaris har vanlig insprutning vs Rotax som har E-tec!? Undra hur de lyckats med det utan att de skär på löpande bans pga snål mappning? Jag kan inte se något speciellt i motorkontruktionen som kan ge så låg förbrukning. Hur håller 850 motorn i längden och då tänker jag på cylindrar kolvar lager? Är de någ som har en hel del timmar/mil på dem?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Helt ofattbart att de kan dra så lite då Polaris har vanlig insprutning vs Rotax som har E-tec!? Undra hur de lyckats med det utan att de skär på löpande bans pga snål mappning? Jag kan inte se något speciellt i motorkontruktionen som kan ge så låg förbrukning. Hur håller 850 motorn i längden och då tänker jag på cylindrar kolvar lager? Är de någ som har en hel del timmar/mil på dem?
Så länge avgasventilerna är stängda så behöver dom inte mycket soppa. Etec2 har ju dessutom frångått en del av etec så dom kombinerar ju efi och etec för att få bättre fart på grejorna och polaris kör sdi.
Personligen skulle jag viljat öppna avgasventilerna mycket tidigare på 840in för att få mer respons. På 800axys så kapade jag bort sidoavgss ventilerna samt shimsade upp avgasventilerna ca2mm och mappade om för det och det blev bara positivt, dock ökar soppaförbrukningen av detta, men roligare karaktär på motorn.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Varför skulle E-tec ge lägre förbrukning än traditionell insprutning ?
E-tec som Rotax har patent på i samarbete med Evenrude båtmotorer sprutar in soppan med högre tryck. Och soppan sprutas in rakt ner från toppen mot kolv. Men som Asker skriver har de även vanliga lågtrycksspridare längre ner som numera startar över ca 7500v eller om de hoppar in så fort man drar full pälle. När man kör en E-tec lugnt på led jobbar bara högtrycksspridarna i toppen därav att de drar så lite vid lugn körning. Jag trodde inte man kunde komma ner i samma förbrukning med lågtrycksspridare som alla andra skotermärken har.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Högtrycks sprut tex GDI har ju provats även på 4T motorer men vad jag vet är det ingen lösning som sänker förbrukningen även om vissa tillverkar påstår det.
 

Slejp

Aktiv medlem
1 jan 2000
91
4
8
Jag körde med min Khaos 2021 lugn långturs fart på led och ett par bestigningar på vägen, drog 1,5l/mil! Frugan kom inte under 2,2l/mil med sin 2018 RMK 600, så de nya drar bra mycket mindre. Kan konstatera att 850n drar mindre för varje uppdatering av mappen, men kan nog vara så att nya series 8 mattan går lättare med. Min drar bra precis lika som BRPna, polarna har både DS och Expert samt Freeride, tidigare tog min mera vid lugnare körning, men den skillnaden är borta nu. Fullgasnings dagar har det vart lika sedan 850n kom. På 800a tiden var det annat....fick ha med dunk...
Jag har samma erfarenhet som som dig, plus i kanten är då polaris 43L tank så att man tar sig bra mycket längre än brp.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
E-tec som Rotax har patent på i samarbete med Evenrude båtmotorer sprutar in soppan med högre tryck. Och soppan sprutas in rakt ner från toppen mot kolv. Men som Asker skriver har de även vanliga lågtrycksspridare längre ner som numera startar över ca 7500v eller om de hoppar in så fort man drar full pälle. När man kör en E-tec lugnt på led jobbar bara högtrycksspridarna i toppen därav att de drar så lite vid lugn körning. Jag trodde inte man kunde komma ner i samma förbrukning med lågtrycksspridare som alla andra skotermärken har.
Extraspridarna öppnar redan vid 6000 rpm på brp 850. För mig är det precis i mysläget på transportsträckorna så den är svår att snålköra på riktigt på led. 850in drar märkbart mer än 800 etec men det är värt det för den går mycket bättre.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag är förundrad över hur fan ni bär er åt men jag får aldrig min Khaos -21 nå mycket under 3L/milen? 🤔

Men med lite lätt ADHD är det svårt att köra sakta nån längre stund så kanske beror på det...
 
Reactions: eing9911

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Helt ofattbart att de kan dra så lite då Polaris har vanlig insprutning vs Rotax som har E-tec!? Undra hur de lyckats med det utan att de skär på löpande bans pga snål mappning? Jag kan inte se något speciellt i motorkontruktionen som kan ge så låg förbrukning. Hur håller 850 motorn i längden och då tänker jag på cylindrar kolvar lager? Är de någ som har en hel del timmar/mil på dem?
Jag har passerat 500 mil nu med min Assault 850 och är helt förundrad över hur billigt den går med tanke på den förhållandevis enkla insprutning och motorstyrning som den har. Inte en helt rättvis jämförelse men på en långtur förra vintern på 50 mil så var det en Commander E-tec 600 -18 med. Min tog mindre än den och minst av alla i gänget. Det var väldigt många nyfikna blickar så fort jag tankade. Runt 1,4 milen hela trippen. Kör jag lössnö med sönerna så drar den givetvis mer men inte i närheten av deras 600 och 800 Polarisar.
 

Slejp

Aktiv medlem
1 jan 2000
91
4
8
Jag är förundrad över hur fan ni bär er åt men jag får aldrig min Khaos -21 nå mycket under 3L/milen? 🤔

Men med lite lätt ADHD är det svårt att köra sakta nån längre stund så kanske beror på det...
Jag har hört att alla skotrar oavsett märke utsläppstestas på 6000rpm, och håller man sig på eller under detta varvtal går dom väsentligt snålare. Funkar för mig iaf, prova!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag har passerat 500 mil nu med min Assault 850 och är helt förundrad över hur billigt den går med tanke på den förhållandevis enkla insprutning och motorstyrning som den har. Inte en helt rättvis jämförelse men på en långtur förra vintern på 50 mil så var det en Commander E-tec 600 -18 med. Min tog mindre än den och minst av alla i gänget. Det var väldigt många nyfikna blickar så fort jag tankade. Runt 1,4 milen hela trippen. Kör jag lössnö med sönerna så drar den givetvis mer men inte i närheten av deras 600 och 800 Polarisar.
Oh härre gud man kan ju tro ni kör dieselskotrar med så låg förbrukning :)
Hur lång matta och hur höga kammar har du på Assaulten?
Kul uträkning igen om man har en 850. Din maskin drar 2300kr mindre pengar på 100a mil vs mina två pro rmk 800. Då är bensin och olja inräknat.
Jag får aldrig ner våra pro under 2,6-2,8lm på led. Inte ens min Dotter som kör ännu lugnare får ner sin under 2,6lm.
I dag får jag reda på om de är Polaris org mapp som är fet för jag har mont Powercommander och slp pipa.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Oh härre gud man kan ju tro ni kör dieselskotrar med så låg förbrukning :)
Hur lång matta och hur höga kammar har du på Assaulten?
Kul uträkning igen om man har en 850. Din maskin drar 2300kr mindre pengar på 100a mil vs mina två pro rmk 800. Då är bensin och olja inräknat.
Jag får aldrig ner våra pro under 2,6-2,8lm på led. Inte ens min Dotter som kör ännu lugnare får ner sin under 2,6lm.
I dag får jag reda på om de är Polaris org mapp som är fet för jag har mont Powercommander och slp pipa.
Sitter originalmatta 144" 51mm på. Att jämföra med en RMK med låg utväxling och högre kammar + längre matta blir ju lite fel. I och för sig har jag bekanta med SKS 146 850 och RMK 155 850 och dom tar inte så mycket mer än min på led. 800:an är ju inte speciellt snål. På 50 milasvängen jag refererade till så var en -14 Switchback Pro-R 800 med och den tog nästan en halv liter mer än min per mil. 800HO-motorn ligger väl nånstans mellan min och den i förbrukning. Sen de där med att köra lugnt. Min tar mindre när man håller lite tempo och den får sträcka ut .
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Sitter originalmatta 144" 51mm på. Att jämföra med en RMK med låg utväxling och högre kammar + längre matta blir ju lite fel. I och för sig har jag bekanta med SKS 146 850 och RMK 155 850 och dom tar inte så mycket mer än min på led. 800:an är ju inte speciellt snål. På 50 milasvängen jag refererade till så var en -14 Switchback Pro-R 800 med och den tog nästan en halv liter mer än min per mil. 800HO-motorn ligger väl nånstans mellan min och den i förbrukning. Sen de där med att köra lugnt. Min tar mindre när man håller lite tempo och den får sträcka ut .
Kan väl tillägga att det känns som att Assaulten rullar väldigt lätt. Den har ju "stora" 9 kuggars drivhjul om det kan spela nån roll...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kan väl tillägga att det känns som att Assaulten rullar väldigt lätt. Den har ju "stora" 9 kuggars drivhjul om det kan spela nån roll...
Ja en 144" går en hel del lättare vs en 155". Jag har rel låga kammar 54mm pike matta på 800a pron, men den rullar tyngre vs andra pron med serie 5, 61mm kammar. Med utväxling menar du nog hur variatorerna är inställd i varvtal vid lugnare körning typ varvar mindre under full mutter vs en 800a? Utväxling i drev påverkar inte förbrukningen så länge man inte bottnar drevningen så den övervarvar. Jag antar en 850 ligger allmänt lägre i varvtal vs 800an förutom på full mutter? Idag blev de inge lägre förbrukning för de gick tungt och jag kunde inte ge f i gasen, 3lm blev det men då spårade jag i 2 dm tung blöt snö på leden 3 mil av 7. Men även där folk hade kört gick de svintungt så jag tror den går billigare nu med Slp pipa och Svensk optimerad mapp för den pipan.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Det är ju så att man får göra som jag, köpa båda märkena BRP och Polaris och gärna i olika omgångar så får man bilda sig en egen uppfattning. Mina erfarenheter säger att BRPs 850 tar mindre soppa på ledkörning än 840 Polaris men finns ju andra med andra uppfattningar.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Det är ju så att man får göra som jag, köpa båda märkena BRP och Polaris och gärna i olika omgångar så får man bilda sig en egen uppfattning. Mina erfarenheter säger att BRPs 850 tar mindre soppa på ledkörning än 840 Polaris men finns ju andra med andra uppfattningar.
Har inte kört tillsammans med nån BRP 850 men nog utgår jag från att den tar mindre än Polarisen med tanke på direktinsprutningen. Nåt annat vore konstigt. Jag är mest förvånad över hur förbrukningen är jämfört med andra Polarisar. Har haft många under åren och att den största och starkaste tar minst av alla är en stor bonus. :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Men asså.. så fort jag startar min -19 840 drar den 10L? Då kör jag led.. kör jag i djupsnön är det inte ovanligt med 3 mil på 20 liter...Har senaste mappningen och inte fan drar den mindre för det. Frugans SKS från -16 drar samma mängd med pulka på bakom.. det måste va något fel på min skoter med andra ord..
 
Reactions: asker

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det där med förbrukningen är en måttstock, eller rättare sagt en enhet som anger hur roligt per mil man haft.
Mera L/Mil, desto roligare. Ledkörning är för det mesta tråkigt, ligger man och fiskör jämn gas och snålkör på långturer så har man helt enkelt tråkigt och det drar mindre bränsle.
Fullgas i djupsnön så går smajlet förbi örat och är förjävla roligt, virvel i tanken!
Mina skotrar har sä gott som alltid dragit mest bränsle, oavsett vilka jag "tävlar" mot :) Brukar säga att jag har haft roligast av alla!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Men asså.. så fort jag startar min -19 840 drar den 10L? Då kör jag led.. kör jag i djupsnön är det inte ovanligt med 3 mil på 20 liter...Har senaste mappningen och inte fan drar den mindre för det. Frugans SKS från -16 drar samma mängd med pulka på bakom.. det måste va något fel på min skoter med andra ord..
10l på led ,,,de är inte sita April än :)
Mitt rekord på led är 3,8l med pro rmk 800 med gamla cfi motorn. Rekordet med Thundercatten är 10lm vid full gas testrepor på is. Skillnaden mellan den summit t3 1153" 800 e-tec vi har med oss ibland är 1,9 på den vs 2,6-2,8lm på pro rmk 800a Polarisarna med gamla cfi motorn. Men de är mest led.
 
Reactions: AllaMärken