Bensinförbrukning Khaos -21

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Någon som har lite koll på förbrukningen? En kompis är bekymrad över förbrukningen på sin Khaos -21 155” som gått 70 mil. Ca 3 liter milen vid hyfsat snäll ledkörning. Är det rimligt?
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Varför drar SKS 850 mindre? Bör väl vara typ samma? Dessa, när vi körde i fjällen, tog typ 2,2 l/mil vid snabb ledkörning och en hel del bus.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Är nog endast körstilen som är skillnaden, finns många sätt att ha i hjäl en häst på, som man brukar säga...
Frugans skoter har alltid dragit typ hälften mot mina, även om vi kört på samma ställe.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Kan ju vara snorunge syndromet förstås (Pumpgasande hela tiden) ;-)

Min SKS 840cc 155 låg just under 3L/mil men bytte till den här säsongen till en 850 Freeride och testade ledkörning 8 mil
då tog den 1,56L/mil men har bytt matta till en med 63,5mm kammar och testade givetvis efter inkörning.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ja dom gillar bränsle. Snittförbrukningen har varit typ 5L/mil hittills.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kan ju vara snorunge syndromet förstås (Pumpgasande hela tiden) ;-)

Min SKS 840cc 155 låg just under 3L/mil men bytte till den här säsongen till en 850 Freeride och testade ledkörning 8 mil
då tog den 1,56L/mil men har bytt matta till en med 63,5mm kammar och testade givetvis efter inkörning.
Oj är det så stor skillnad mellan Polaris och BRP din Freeride kommer nog sjunka i förbrukning när den är inkörd tyckte mig märka skillnad på min Boondocker.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Oj är det så stor skillnad mellan Polaris och BRP din Freeride kommer nog sjunka i förbrukning när den är inkörd tyckte mig märka skillnad på min Boondocker.
Det är inkörd sen ett bra tag, det är otroligt stor skillnad vid ledkörning på soppa förbrukningen och även vid blandad körning, vid lek eller tungt före tar Freeriden givetvis mycket mer soppa än vid ledkörning.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nu är väl visserligen bränsle kostnaden den minsta kostnaden vid skoteråkning men räckvidden blir ju begränsad vid hög förbrukning och bära dunkar är det få som är intresserade av.
 
Reactions: Sportmerca

Slejp

Aktiv medlem
1 jan 2000
91
4
8
Oj är det så stor skillnad mellan Polaris och BRP din Freeride kommer nog sjunka i förbrukning när den är inkörd tyckte mig märka skillnad på min Boondocker.
Min egen erfarenhet av ledkörning är att mina pro 840 gått billigare än både summit och 49a, vet inte om sksens lägre drevning gör så stor skillnad?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Nu är väl visserligen bränsle kostnaden den minsta kostnaden vid skoteråkning men räckvidden blir ju begränsad vid hög förbrukning och bära dunkar är det få som är intresserade av.
Precis vad jag tycker är sjukt jobbigt med Polarisen. Man klarar fan inte en hel dag på en tank om det blir lite längre transportsträcka. Full gas i skogen så är det typ samma förbrukning men på led är det nästan dubbla.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Min egen erfarenhet av ledkörning är att mina pro 840 gått billigare än både summit och 49a, vet inte om sksens lägre drevning gör så stor skillnad?
Tycker man hört gnäll om polaris förbrukning i många år men har aldrig haft nån själv men min nuvarande lynx 850 drar i alla fall märkbart mindre än tidigare nytro samt viper.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Precis vad jag tycker är sjukt jobbigt med Polarisen. Man klarar fan inte en hel dag på en tank om det blir lite längre transportsträcka. Full gas i skogen så är det typ samma förbrukning men på led är det nästan dubbla.
Fast hur många mil per säsong kör folk i allmänhet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En e-tec 800 som ska gå så billigt drar så mycket olja istället att kostanden för drivmedel blir liknade en Polaris. Men då räknade jag på en 16 summit 153" 2016 och våra pro rmk 800 2013-2015. När våra pollar drar 2,7lm på led ligger Summiten på 1,9lm Men den drar minst 4% olja vs våra 2%. På 100a mil kostar våra polarisar 4000kr (olja och bensin) medans e-tecen kostar 3800kr i drivmedel. Men då räknar jag på att summiten går på BRP olja som de flesta kör och man bör köra i dem medans vår polarisar går lika bra på Maxima Thundra köpt på sommaren för 50kr. Och de är ledkörning, Kör man hårdare i i djup snö drar ju e-tec lika mycket soppa som alla andra maskiner.
Men de gäller äldre 800 vs 800 men vist drar e-tec 850 mer olja än Polaris 850?
 

xr400

Medlem
30 dec 2009
18
3
3
Y-län
Du din gamla Kramfors räv , vad har kostnaden med det här och göra.
Jag är förvånad om Du tänker på kostnaden.
Då borde Du sluta köra skoter för länge sen.
Både Du och jag har kört skoter i 50 år.
Och vi vet att det är underbart.
Med andra ord - det får kosta vad det vill.
Men jag gillar din ständiga närvaro på forumet.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ska man börja räkna med mil kostnader så bör man absolut ha med drivremmen i kalkylen....
Ligger något i det. Jag knäcker inte remmar på löpande band som vissa gör men tycker det är väldigt kännbart när det väl händer. Mattan är nästan en kostnad man får ha i beaktning också på "värstingmaskinerna"... :rolleyes: Har inte haft den i beräkning tidigare men nu när man knäckt en matta och insåg dels hur begränsat utbudet var och hur vanligt det är med trasiga mattor så är det definitivt en sak att ha i åtanke.

Man bör nog kolla lite mer på maskinernas förbrukning och inbyggda fel och brister när man ska räkna på totalekonomin. Det är definitivt en sak jag kollar på just nu då man går i bytartankar. Tusenlapparna kan försvinna fort om man har otur. Sen är det ju som snötoken skriver ganska irriterande om man har hyffsat lång transportsträcka och maskinen sörplar i sig allt bränsle påväg till stället man tänka åka på. Kostnaden är en sak men att få mindre effektiv tid till körningen kan vara nog så irriterande. Även att ha med sånna i sällskapet så man måste åka hem i förtid.

Angående oljeförbrukning på brp 850 och polaris 840 så kan jag tycka att de går mycket på båda två vid aktiv körning. Båda typerna lämnar svarta fläckar i snön vid varje omtag och man kvävs lika fort när man ska hjälpa någon komma lös. Vid fin ledkörning verkar båda dra lika lite. På slutet av dagen får man fylla på ungefär lika mycket olja på respektive maskin.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Ska man börja räkna med mil kostnader så bör man absolut ha med drivremmen i kalkylen....
Börjar man räkna mil kostnad slutar man nog åka skoter bensinen är nog den billigaste kostnaden för de flesta men tråkigt med dålig räckvidd är det ju.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Ligger något i det. Jag knäcker inte remmar på löpande band som vissa gör men tycker det är väldigt kännbart när det väl händer. Mattan är nästan en kostnad man får ha i beaktning också på "värstingmaskinerna"... :rolleyes: Har inte haft den i beräkning tidigare men nu när man knäckt en matta och insåg dels hur begränsat utbudet var och hur vanligt det är med trasiga mattor så är det definitivt en sak att ha i åtanke.

Man bör nog kolla lite mer på maskinernas förbrukning och inbyggda fel och brister när man ska räkna på totalekonomin. Det är definitivt en sak jag kollar på just nu då man går i bytartankar. Tusenlapparna kan försvinna fort om man har otur. Sen är det ju som snötoken skriver ganska irriterande om man har hyffsat lång transportsträcka och maskinen sörplar i sig allt bränsle påväg till stället man tänka åka på. Kostnaden är en sak men att få mindre effektiv tid till körningen kan vara nog så irriterande. Även att ha med sånna i sällskapet så man måste åka hem i förtid.

Angående oljeförbrukning på brp 850 och polaris 840 så kan jag tycka att de går mycket på båda två vid aktiv körning. Båda typerna lämnar svarta fläckar i snön vid varje omtag och man kvävs lika fort när man ska hjälpa någon komma lös. Vid fin ledkörning verkar båda dra lika lite. På slutet av dagen får man fylla på ungefär lika mycket olja på respektive maskin.
Jag som hade en 2018 Lynx 850 och (ingen rem gick) men körde bara en säsong 217mil, sen en Polaris 840cc två säsonger 420mil (ingen rem gick) och nu en Ski-doo 850 150mil, (ingen rem än så länge) och ungefär samma oljeförbrukning på alla tre och sen går det inte att kolla soppaförbrukningen under inkörningen. Kan konstatera att Rotaxen är i mitt fall billigare att äga pga soppaförbrukningen men då finns det andra saker i Polarisen som var bättre än i Ski-doon och Lynxen och vise versa. Har givetvis råd att tanka men det är ju inge roligt om dom tar mycket och jag vägrar dunk.