Bensinförbrukning Khaos -21

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
10l på led ,,,de är inte sita April än :)
Mitt rekord på led är 3,8l med pro rmk 800 med gamla cfi motorn. Rekordet med Thundercatten är 10lm vid full gas testrepor på is. Skillnaden mellan den summit t3 1153" 800 e-tec vi har med oss ibland är 1,9 på den vs 2,6-2,8lm på pro rmk 800a Polarisarna med gamla cfi motorn. Men de är mest led.
viss ironi som inte framgick direkt :)
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Har för första gången mätt förbrukningen på min Riot X 2021 som gått 110 mil. Mest ledkörning med hyfsat aktiv gastumme, en del körning i lössnö. På 15,4 mil fick jag i 29,24 liter = 1,89 l/mil i förbrukning. Har givetvis inte bytt en rem än heller, och verkar inte vara i närheten av det eftersom den inte ser sliten ut, trots en jävla massa gasande i lössnö på myrar och i skogen. Jag är nöjd!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Tror det var Asker (kan ha varit någon annan) som skrev för något år sedan att remmar börjar gå när man närmar sig 5 l/mil i förbrukning...det ligger något i det. Jag kör ju trots allt ski-doo och borde ju enligt alla besserwissers byta remmar på löpande band (vilket jag historiskt sett inte har gjort). Det går någon per år och remförbrukningen har ökat men jämför jag min körning nu och för typ 3 år sedan så nyttjar jag maskinens potential mycket mer nu och jag förstår varför en rem kanske ryker ibland. (De flesta remmarna har dock gått sönder pga av annat, typ felkonstruerat fäste för variatorkåpa som är ett kännt fel på g4 2017, trasiga rullar etc. Varje gång jag har ändrat något större i variatorsetupen brukar de flyga har jag märkt (byte av helix eller fjädrar). Lika plågsamt ekonomiskt varje gång tyvärr...
Jag skulle säga att myrsurf är ganska snällt för remmen. Långa fullgasrepor i djupsnö är mindre snällt. Jag försöker dock vara så snäll jag kan mot min maskin vilket jag ser andra kanske inte är så det minskar säkert remförbrukningen. Jag skottar hellre loss maskinen en gång extra än att plåga lös den.
Lustigt nog har en kompis till mig också sönder remmar i liknande förhållanden fast han kör Polaris. Han byter dock totalt sett färre remmar på sina maskiner men jag kör ju 5ggr längre per år också så det kan ju vara därför 😁
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Känner igen att jag skrivit det... och det stämmer jäkligt bra. Slog nytt rekord hur länge en rem håller för mig med khaosen, 70mil! Annars har det varit runt 50mil på tidigare maskiner. Men då åker jag verkligen inte led, har 200m till närmsta lekställe från stugan...
 
Reactions: neden och eing9911

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Visst är det så. Brukar skratta när folk kommenterar på typ Facebook, ja men jag har kört 350mil utan att byta rem i min summit 850, khaos eller vad som helst. Det berättar ganska mycket om deras körsätt och förmodligen väldigt låg bränsleförbrukning. Kommer jag 50mil så är jag nöjd, det är många timmars spöande av den lilla stackaren på dom milen.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Visst är det så. Brukar skratta när folk kommenterar på typ Facebook, ja men jag har kört 350mil utan att byta rem i min summit 850, khaos eller vad som helst. Det berättar ganska mycket om deras körsätt och förmodligen väldigt låg bränsleförbrukning. Kommer jag 50mil så är jag nöjd, det är många timmars spöande av den lilla stackaren på dom milen.
Spot on!
Det är humor på hög nivå!
Folk skriver hur dom kör, dom håller fullt dagarna i ända, kör så jävla hårt!
Remmarna håller flera hundra mil och skotern har aldrig dragit mer än 3L/mil...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Spot on!
Det är humor på hög nivå!
Folk skriver hur dom kör, dom håller fullt dagarna i ända, kör så jävla hårt!
Remmarna håller flera hundra mil och skotern har aldrig dragit mer än 3L/mil...
Det är de skotrarna man vågar köpa begagnade ;) Skämt å sido, jag var lyckligt ovetande och trodde jag körde hårt tills jag blev motbevisad. Är väl fortfarande lyckligt ovetande :) för det finns ju alltid de som hanterar maskinerna mer eller mindre fullt ut. Det är väl dessa personer som kanske kan avgöra om det är några större skillnader mellan de olika märkena egentligen (och kanske totala noviser för det är säkert någon maskin som är mer eller mindre intuitiv initialt). Alla däremellan tror jag bara behöver köra mer och utmana sig själv för att bli bättre förare (om det är det som är målet). Som med mycket annat så har jag med ökad erfarenhet insett hur lite jag kan och hur mycket det finns kvar att lära. Huvudsaken är väl att man har kul.
 

Slejp

Aktiv medlem
1 jan 2000
91
4
8
Spot on!
Det är humor på hög nivå!
Folk skriver hur dom kör, dom håller fullt dagarna i ända, kör så jävla hårt!
Remmarna håller flera hundra mil och skotern har aldrig dragit mer än 3L/mil...
Visst är det så. Brukar skratta när folk kommenterar på typ Facebook, ja men jag har kört 350mil utan att byta rem i min summit 850, khaos eller vad som helst. Det berättar ganska mycket om deras körsätt och förmodligen väldigt låg bränsleförbrukning. Kommer jag 50mil så är jag nöjd, det är många timmars spöande av den lilla stackaren på dom milen.
Då kommer självklart en följdfråga, vad är att köra hårt? Så mycket gas som möjligt hela tiden? Köra snabbare än alla andra? Ta sig högst? Köra på rulle dagarna i ända? Själv ser jag ingen koppling
 

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Då kommer självklart en följdfråga, vad är att köra hårt? Så mycket gas som möjligt hela tiden? Köra snabbare än alla andra? Ta sig högst? Köra på rulle dagarna i ända? Själv ser jag ingen koppling
Tror att svaret är när förbrukningen blir 3 gånger högre, då kör man hårt :D
Med förbrukningen menar jag bensin, olja, kanske remmar och andra slitdelar.

Man ska självklart själv bli genomblöt av svett oxå, för då har både du o skotern jobbat på maximalt

Kör man ”våldsamt” då går andra saker sönder som huvar, chassit, framvagn mm sönder, och det är inte riktigt lika coolt i mitt tycke, men det händer tyvärr ibland även den bästa

Så jag kör nog inte allt för hårt med skoter om man tänker efter :)
 

Slejp

Aktiv medlem
1 jan 2000
91
4
8
Tror att svaret är när förbrukningen blir 3 gånger högre, då kör man hårt :D
Med förbrukningen menar jag bensin, olja, kanske remmar och andra slitdelar.

Man ska självklart själv bli genomblöt av svett oxå, för då har både du o skotern jobbat på maximalt

Kör man ”våldsamt” då går andra saker sönder som huvar, chassit, framvagn mm sönder, och det är inte riktigt lika coolt i mitt tycke, men det händer tyvärr ibland även den bästa

Så jag kör nog inte allt för hårt med skoter om man tänker efter :)
Fan, då kör inte jag heller hårt! Med åldern har det blivit att släppa 10% på gasen när man kör tungt längre sträckor, står inte och nöter gärnet när man kört fast, kör alltid snålt när inget roligt är i sikte och provar alltid hålla jämn gas även i skogen. Gubbvarning på detta inlägg! 😅
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Att man har ett körsätt som förbrukar remmar och bensin betyder nog inte att man är duktigare att köra än den som förbrukar mindre bensin och mindre remmar utan just att man har ett körsätt som är väldigt krävande för maskinen. Lär ju enligt vad jag hört var lika i rally vissa förbrukar däck och bensin i större mängd än andra men det går inte fortare för det men dom kanske tror det :)