Batteri sdi

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Köpte Biltemas gel batteri 12v 5ah. Skoter startar och går ett tag men sen så börjar batteri lampan blinka och piper.... Är batteriet för svag eller? Mätte med multimeter och den har 12.5v obelastat
Vad har ni för batterier i eran 600 sdi?

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Hmm vilken batteri rekomenderar du då typ underhållsfri?

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Min gamla sdi körde jag med ett gelbatteri. Funkade klockers. Osäker vilken amp det var dock. Vad ska original ha?
 
Reactions: Hulinder86

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Har kört med gel-batterier utan problem i tio år, som alla batterier så måste man se till så de inte blir urladdade. Men se till att använda ett bra gel-batteri med samma specifikationer som originalbatteriet.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Efter lite fakta så såg jag att original batteriet ska ha ca 18-20 Amp. Ska lämna tillbaks gel batteriet å köpa ett starkare.
Tack för svaren allihop

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Efter lite fakta så såg jag att original batteriet ska ha ca 18-20 Amp. Ska lämna tillbaks gel batteriet å köpa ett starkare.
Tack för svaren allihop

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
Har du elstart? Det är för elstart. Annars har original 5 amp. Har haft en likadan skoter så jag vet.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Nej har ingen el start, men 5 amp batteriet är för svag , så fort jag startar skotern så börjar panelen, batterilampan lysa och piper... Och den var ny och full laddad. Testade med ett bil batteri då gick han bra.

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nej har ingen el start, men 5 amp batteriet är för svag , så fort jag startar skotern så börjar panelen, batterilampan lysa och piper... Och den var ny och full laddad. Testade med ett bil batteri då gick han bra.

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
Kan ju vara kondensorn eller nåt som ballad ur med. 5-6 amp skall räcka för att maskinen skall gå. Undersök noggrant så att det inte är nåt annat fel. Är batteriet nytt då så det inte gått sönder?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Originalbatteriet är på 3Ah.

Amperetimmmar (Ah) är bara ett mått på hur länge batteriet kan leverera en viss ström, tex 3A i 1h =3Ah.

Mest troligt så kan ett bilbatteri leverera mera ström än originalbatteriet men det har inte med amperetimmar att göra utan CCA (cold cranking amps) men om det lilla är ok och inte det räcker så har du andra problem. Det lilla kan nog leverera tillräckliga CCA för att grilla dom klena kablarna som sitter där.

Mät gärna spänningen på det lilla batteriet när det är inkopplat så du ser att det verkar ok.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Jaså ... Jag har testat med två små batterier sprillans nya , den första jag köpte var på 4ah men lampan blinka å pep ändå sen så sa en att jag skulle testa med en 5ah batteri , lämnade tillbaks 4ah och köpte mig ett 5ah batteri men fortfarande samma problem...
Det konstiga är att lampan piper och blinkar endast när jag gasar ,

BÅDA batterierna var sprillans nya å friska och hade 12.5v.
hur mycket ska den ladda på tomgång 14 volt? Vars sitter kondensator då?

Ska mäta imorn när batteriet är inkopplat både belastad å obelastad, börjar få DAMP på den här jävla skotern....

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Om du inte har elstart och lilla batteriet så sitter kondensatorn precis bredvid batteriet. Pluskabeln går till den...


Har du kollat säkringarna?

Ta ur kontakter och kika på dom så det inte ser ärgat ut, en del badar ju med sina skotrar...

Kolla så att jordkabeln från batteriet har bra kontakt i chassiet.


Eftersom den piper och lampor blinkar så borde det gå att läsa av felkoderna.

Tempgivaren i ljuddämparen brukar kunna ge upp på SDI, endel årsmodeller är tydligen mer vanliga än andra :) Den är bara att ohm-mäta och om du söker här på forumet eller google så hittar du värdena.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Var nyss å mätte batteriet , på tomgången så ligger spänningen på 10,2v... När jag stänger av skotern så ligger han på 12.4v.

Nu till frågan hur fan laddas batteriet på skotrar? Har den generator eller?

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Du har en laddspole på statorn. Låter ju skumt att spänningen går ner när du startar.. Eventuellt laddspolen som är säck så den drar ner batteriet också.