Batteri sdi

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Den ligger på 10,2v , gasar jag upp lite så ligger han på 11,5v

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Jo jag vet , så det är laddspolen/ statorn som har farit då?

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Fulladdat så ska batteriet ligga på 12.7V.


Det sista originalbatteriet (som jag åkte med 1 säsong) kom inte riktigt upp i spänning med c-tek laddaren och laddaren gav också larm. När jag belastade det dåliga men fulladdade batteriet med en halvljuslampa på 50w så dök spänningen. Skotern klagade inte men jag tröttnade och köpte ett batteri på mekonomen istället. Det nya kom upp i 12.7v och höll spänningen bättre under belastning.


Jag hade skaffat en lampa på biltema, laddat ditt batteri, mätt spänningen och sedan anslutit lampan för att se vad som händer med spänningen. Händer inget dramatiskt så är batteriet friskt och borde då även fungera i skotern.

Mät spänningen över bilbatteriet inkopplat på skotern på samma sätt (tomgång och lite varv) som med det lilla batteriet och jämför. Är det lilla kasst så kanske inte skotern kan eller orkar få upp spänningen? En teori. :)

Det känns ju lite lurt när skotern fungerar med bilbatteriet...Jag tror det lilla är kasst :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur är de med sdi? Går de överhuvudtaget utan batteri?
Om de inte går utan batteri så sitter ditt problem i batteriet då de säckar vid belastning av soppapump, lysen mätare osv. För du sa de funkade med ett annat större batteri.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
När mitt relä som styr bla halvljus inte släppte och därmed drogs batteriet ur så var skotern stendöd när jag drog i snöret. Efter det att jag kopplade bort eller bytte relä så hoppade skotern igång igen och då hade halvljuset dragit ur batteriet så att lampan inte lyste längre, alt väldigt svagt.

När jag hade ett batteri som var helt kasst så fick jag inte ett liv i skotern. Troligen kortslöt batteriet den laddning man får upp i kondensatorn när man drar.

Googlar man så påstås det att de med elstart blir stående om dom har ett urdraget batteri eftersom de saknar kondensatorn. Medans de med ryckstart och kondensator kan få igång maskin med dålig laddning men det verkar då förutsätta att det inte är nått internt fel på batteriet.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Har laddat batteriet (5 ah) idag i några timmar , mätte spänning först innan jag starta skoter då låg den på 13.1v. Sen när jag koppla in den å starta skotern så låg spänning ibörjan på 12.8v (på tomgången) men den sjönk sakta hela tiden, ändå ner till 11.8v.

När jag gasa upp den till 3000varv så sjönk den ännu mer... Blev ju bara värre ju mer jag gasade och tillslut så börja lampan blinka å pipa....

Skulle testa sen med bil batteriet (också full laddad) men fanskapet startar inte efter jag har stängt av den...


Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det vore intressant att veta om ditt batteri klarar hålla spänningen med en annan belastning än skotern. Tex en lampa. Så man verkligen kan utesluta det, veta att det är ok. Sno nån lampa ur bilen :)


Startar den inte när den är varm?
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Batteriet är de inge fel på... Testade med bil batteri på tomgången så låg spänning under 12v, vid 3000 varv ännu mindre

Är det stator som har farit då antar jag?

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
ok, ja det verkar vara nått annat. Elsystemet, spridare osv förbrukar antagligen mera ström när du ökar varvet, och spänningen sjunker...

Att den inte startar när den är varm är väl klassiskt stator strul? Goggla å se om du hittar mer hjälp. Jag har ingen erfarenhet av detta och kan inte hjälpa dig. Hoppas du får ordning påt snabbt och enkelt!