Bara lite tips om vilken skoter som passar bäst till detta.

jeppe123

Medlem
31 jul 2012
34
0
1
eskilstuna
Hej, har bara tittar runt och börjar bli intresserad av att köpa snöskoter, absolut ingenting bestämt! Bara tips ifall jag skulle köpa.

Har åkt förr och om jag skulle skaffa egen så skulle jag åka mest i djup snö/leder och kanske lite småhopp. Vilken skoter lämpar sig då bäst till detta?

Jag skulle helst vilja landa på 40 k

Hittat en skii-doo rev 600 men verkar klent för lös snö? Vad sägs om en polaris fusion? rx1? (vet att den är betydligt mycket dyrare)

Äter alla tips jag får!

EDIT: Kanske finns trådar för just mina svar men sökfunktionen hittar ingenting jag söker och orkar inte bläddra alla sidor och läsa allt
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Om det du ska göra med skotern är att köra småhopp, lössnö och allmänt på leder i den prisklassen så tror jag att dom absolut festa kommer hålla med mig när jag säger att det är en Ski-doo Rev du ska ha.
Rx1an är tung och jävlig i lössnö men går som ett tåg på leden, fort och relativt säkert.
Fusionen har jag aldrig provkört själv så där kan jag inte säga något.

Jag anser att den skoter du ska leta efter är en Ski-doo Rev 600 nyare än -03 som är utrustad med en 44mm matta. Riktigt rolig skoter som går bra i lössnö för att vara en kort maskin och håller utmärkt för att göra även större hopp med.

Hade du endast varit ute efter att köra i hopp och efter leder så hade jag föreslagit en Lynx Rave 600 just för att de senare modellerna har PPS boggie som är underbar på led och hopp men ganska värdelös i djupsnö.

Du skulle också kunna titta på en Polaris IQ om du hittar en i fint skick för dom pengarna, men de maskinerna har jag aldrig kört själv så jag överlåter till andra att berätta om dom.

Det va mina 5cent!
 

jeppe123

Medlem
31 jul 2012
34
0
1
eskilstuna
Stor tack till svaret, får leta efter en rev! Just nu finns det bara 1 bra skoter jag hittat, dock är det en 03a... Bor i eskiltuna så jag bor ganska långt ner i landet.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Då"skulle jag ha valt 600 för 1000 kubikarn, då den är både lättare att hantera och roligare att köra. Sen så hade väll 1000 kubikaren problem med motorn också har jag för mig att dom skar pga nånting? Kanske minns fel.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
1000 sdi ska du absolut inte köpa, har inte hört om en enda som har haft en felfri motor!
Den är en direkt konkurrent till Apex/Rx1 ( har inte kört någon MachZ själv, endast hört och läst), alltså en renodlad ledmaskin/ Lakeracer och fungarar inte vidare i lössnö.

Skulle utan tvekan sattsat på Reven :nod:

Dock får du skynda dig, är lite sugen på den själv :blink1:
 

jeppe123

Medlem
31 jul 2012
34
0
1
eskilstuna
Tack för tipsen, dom behövs! Rev:en ser grymt snygg ut och verkar väldigt bra, får se om jag införskaffar mig en sådan!

En sak bara, eftersom jag bor nere i eskilstuna, de flesta skotrarna ligger högt uppe i norr. Vet ni hur man fraktar ner dom och gör ett säkert och bra köp? Ifall någonting skulle hända?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En sak bara, eftersom jag bor nere i eskilstuna, de flesta skotrarna ligger högt uppe i norr. Vet ni hur man fraktar ner dom och gör ett säkert och bra köp? Ifall någonting skulle hända?
Ett säkert och bra köp gör du inte när det gäller skotrar. Jag kan däremot rekommendera några bra järnspett om du vill?

Skoterbranschen är unik på det sättet att något konsumentskydd inte existerar. Dessutom är fordonet skotern helt och hållet opålitlig. Går inte det ena sönder så är det det andra. Det är ungefär som ett flygplan. Kräver massor av underhåll för att inte falla ihop och det mesta är så vekt konstruerat att du får regelbundna "driftstopp" ändå.

Köp inte en skoter osedd. Om det inte är en splitterny Viking 4. Ska du köpa begagnat så måste du besikta själv eller ta med en vän för att inte drabbas av obehagliga överraskningar senare. De flesta privatägda begagnade maskiner är i så varierande skick att du ska ha starka skäl för att avstå från rådet om besiktning, en avsugning från Madeleine Bernadotte är ett giltigt skäl t ex. Dessutom kan du ha vissa besvär med att övertala säljaren att skicka iväg sin skoter hursomhelst.

En begagnad skoter från en firma ska du också undvika om du vill ha ett säkert och bra köp.
Konsumentskyddet i skoterbranschen är obefintligt.
Se detta:http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52788
Det finns egentligen bara två firmor med ett tillräckligt bra rykte för att jag skulle kunna köpa en skoter osedd, begagnad, över telefon och det är Motorhuset i Östersund och Vilhelmina Motorcenter. En annan firma jag litar på är Polaris Experience Center i Arvidsjaur (ej a-plog) men då råkar jag känna en kille på den firman och våra släkter känner till varandra sedan några generationer tillbaka. Jag har dock aldrig tidigare sett pec nämnas eller talas om från någon annan än mig.
 

jeppe123

Medlem
31 jul 2012
34
0
1
eskilstuna
Ett säkert och bra köp gör du inte när det gäller skotrar. Jag kan däremot rekommendera några bra järnspett om du vill?

Skoterbranschen är unik på det sättet att något konsumentskydd inte existerar. Dessutom är fordonet skotern helt och hållet opålitlig. Går inte det ena sönder så är det det andra. Det är ungefär som ett flygplan. Kräver massor av underhåll för att inte falla ihop och det mesta är så vekt konstruerat att du får regelbundna "driftstopp" ändå.

Köp inte en skoter osedd. Om det inte är en splitterny Viking 4. Ska du köpa begagnat så måste du besikta själv eller ta med en vän för att inte drabbas av obehagliga överraskningar senare. De flesta privatägda begagnade maskiner är i så varierande skick att du ska ha starka skäl för att avstå från rådet om besiktning, en avsugning från Madeleine Bernadotte är ett giltigt skäl t ex. Dessutom kan du ha vissa besvär med att övertala säljaren att skicka iväg sin skoter hursomhelst.

En begagnad skoter från en firma ska du också undvika om du vill ha ett säkert och bra köp.
Konsumentskyddet i skoterbranschen är obefintligt.
Se detta:http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52788
Det finns egentligen bara två firmor med ett tillräckligt bra rykte för att jag skulle kunna köpa en skoter osedd, begagnad, över telefon och det är Motorhuset i Östersund och Vilhelmina Motorcenter. En annan firma jag litar på är Polaris Experience Center i Arvidsjaur (ej a-plog) men då råkar jag känna en kille på den firman och våra släkter känner till varandra sedan några generationer tillbaka. Jag har dock aldrig tidigare sett pec nämnas eller talas om från någon annan än mig.
Tack för rådet! Man blir bara klokare av det!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag skulle satsat på en mellanlång eftersom du pratar om lössnö. en kort skoter GÅR inte att köra i ospårat på ett behagligt sätt enligt mig, man måste hålla pluggen konstant och stanna kan man nästan inte göra om det är mycket och lös snö för då gräver den ner sig på nolltid om man gör fel.

jag tycker att du borde kika lite åt typ renegade eller switchback eller liknande maskiner. gå efter skick när du köper och inte efter vilket märke, alla märken har sina fördelar och nackdelar, tex brp maskinerna som har motorer som rasar på löpandeband
 

jeppe123

Medlem
31 jul 2012
34
0
1
eskilstuna
jag skulle satsat på en mellanlång eftersom du pratar om lössnö. en kort skoter GÅR inte att köra i ospårat på ett behagligt sätt enligt mig, man måste hålla pluggen konstant och stanna kan man nästan inte göra om det är mycket och lös snö för då gräver den ner sig på nolltid om man gör fel.

jag tycker att du borde kika lite åt typ renegade eller switchback eller liknande maskiner. gå efter skick när du köper och inte efter vilket märke, alla märken har sina fördelar och nackdelar, tex brp maskinerna som har motorer som rasar på löpandeband
Har hört av en del att summit ska vara ganska bra, stämmer det?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
brp maskinerna som har motorer som rasar på löpandeband
Konstigt då jag i snart 8 år kört BRP... Har hittills inte rasat nån maskin... Eller jo förresten, en 800 jag hade nöp för att jag inte fyllt på olja, men det klandrar jag inte motorn för...
Man ska inte blint lita på allt som står på nätet...

On Topic: I den prisklassen du säger jeppe skulle jag sikta på en maskin med modern körställning och sedan titta efter en halvlång maskin.
De var ju en brytpunkt runt -03 till-05 då Reven var först ut med rätt körställning.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Konstigt då jag i snart 8 år kört BRP... Har hittills inte rasat nån maskin... Eller jo förresten, en 800 jag hade nöp för att jag inte fyllt på olja, men det klandrar jag inte motorn för...
Man ska inte blint lita på allt som står på nätet...

On Topic: I den prisklassen du säger jeppe skulle jag sikta på en maskin med modern körställning och sedan titta efter en halvlång maskin.
De var ju en brytpunkt runt -03 till-05 då Reven var först ut med rätt körställning.
nej var fel att skriva så, farsan har en rotax 600 som gått snart tusen mil och den är orörd. men samtidigt vet jag av andra som har havererat mycket
 

jeppe123

Medlem
31 jul 2012
34
0
1
eskilstuna
En Ski doo rev 600 SDI - 04, är det någonting som skulle duga åt mig? Den verkar halvlång och ser grymt skön ut, klart att man ska pröva själv också men rent allmänt?

Själv älskar jag BRP, deras seadoo är guld, skidoo verkar lika så.
 

jeppe123

Medlem
31 jul 2012
34
0
1
eskilstuna
On Topic: I den prisklassen du säger jeppe skulle jag sikta på en maskin med modern körställning och sedan titta efter en halvlång maskin.
De var ju en brytpunkt runt -03 till-05 då Reven var först ut med rätt körställning.


En Ski doo rev 600 SDI - 04, är det någonting som skulle duga åt mig? Den verkar halvlång och ser grymt skön ut, klart att man ska pröva själv också men rent allmänt?

Själv älskar jag BRP, deras seadoo är guld, skidoo verkar lika så.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
En Ski doo rev 600 SDI - 04, är det någonting som skulle duga åt mig? Den verkar halvlång och ser grymt skön ut, klart att man ska pröva själv också men rent allmänt?

Själv älskar jag BRP, deras seadoo är guld, skidoo verkar lika så.
Nu är Reven du kollat på nog en kort maskin? Om den inte hette renegade eller summit? Mxz heter den om den är kort :)
Dock inge fel på maskinen för det. Är fina maskiner de där :) Och att hitta en halvlång modern Ski-doo för 40k är nog nästan omöjligt om den ska vara fin på samma gång.