Backcountry Sprint Challange, friåkningstävling?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Backcountry Sprint Challenge, friåkningstävling?

En polare kom till mig idag med en briljant idé

Friåkandet har ju växt något enormt de senaste åren, mountainsegmentet säljer nu långt fler skotrar än vad ledsegmentet gör.

Tävlingsformerna har ju dock inte följt efter, många inklusive mig själv har lagt skotercrosstävlandet bakom sig och satsar istället på friåkningen.

Så varför inte anordna tävlingar för friåkarna?

Så här ser våran idé ut och vi tänkte höra om det finns intresse för något sådant.

En arrangör far och lägger ut checkpoints med gps i varierande terräng, långt i den brantaste björkskogen, på fjälltoppar etc.

Dagen innan tävlan ger arrangören de tävlandet tillgång till gps waypoints som då får förbereda sig genom kartläsning i vilken ordning och linjer till de olika waypointsen de ska ta.

Man tävlar då i lag om 2, de lag som först kommer tillbaka med någonting från de olika platserna, kanske bara en gpslinje som visar att man varit inom en 2-3 meter från de olika platserna vinner.

Jo då undrar ni kanske varför man ska köra i lag, jo denna tävlingsform är inte en vanlig orienteringstävling. här ligger waypointsen jobbigt placerade och sitta fast själv är ju ingen lek.

Kör masstart och de lag som varit snabbast och besökt alla waypoints vinner. Rimligt med 3-5 platsen man ska ta sig till. Båda 2 i laget skall ha varit till alla waypoints

en början på reglemente:

Fri kubik och trimning
Överladdning tillåten
Normal skyddsutrustning
bla bla bla

Är det något som skotervärlden och alla friåkare är mogna för?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
ska vi sätta ett datum på en gång?

måste det vara gps då? tänkte om man bara kan stänga av en sträckning på kanske 2mil lång och 400m bred. och man får köra vars man vill så länge man håller sig inom banan så att säga. då slipper man "allmänhet" på banan om det nu ska vara en avlyst bana med försäkringar osv.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Enklaste är väl att låna saker av nån orienterings klubb? Så man bara har en sån där lite dongel som man markerar att man vare där med?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
problemet med att inte använda gps markeringar är väl att markera på en vanlig "papperskarta" blir väldigt oexakt som man säger på norrländska.

Tanken vi har är inte att det ska vara en ren orientering, utan här ska man bara ha bra kunskap om att välja bäst linje och vara snabbast (alltså inte sitta fast i 3 timmar) med att vara på alla kontrollplatser.

Visst intresse verkar det i alla fall finnas.



Rolig ide men ska man köra på inhägnad bana eller spärra skotrarna till 70km/h?
Ingen kör väl fortare än 70?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo men tänkte för själva markeringen. Hur man sen väljer att visa vart kontrollerna befinner sig är lite skit samma?

Att göra en officiell tävling av det hela lär vara ett heltidsjobb. Då måste det väl som sagt vara inhägnat m.m. m.m. m.m.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Borde det inte vara snarlikt som då man anordnar en rallytävling.
Markägarnas tillstånd och att man spärrar alla inkommande vägar/leder.
Sen behövs en massa andra tillstånd oxå;-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Det låter som en bra grej och jag skulle självklart vara med! "Tävlingen" eller utmaningen som man kan kalla det görs ju på den nivån man själv väljer! Max startande borde det vara bland annat. Men att hålla på och spärra av och sånt känns väldigt onödigt. Kör GPS punkter och först tillbaka som kan visa upp att man varit till varje punkt vinner.

Grymt, har själv funderat på liknande :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kul att så många verkar vara intresserade! Fortsätt komma med förslag som kan ligga till grund för hur man ska få detta till en genomförbar tävling!

Fick idén då jag har en bekant som springer BAMM http://www.bamm.nu/ och tänkte att detta borde gå att överföra till oss mer adrenalinstinna och fartglada individer med ett stort skoterintresse!

Att tävla i lag är också något som ger en bättre chans att man mer sällan behöver vara ensam i garaget! Då jag och många med mig känner att det är roligare om man är två.

Stadgar och regler hittils
Maskin
Fri trimmning
Fri längd

Personligutrustning
Ryggskydd
Hjälm
Heltäckande klädsel
handskar
Spade = Skotta så mkt du vill!
Såg = Tidstillägg vid användning

Ev hjälmkamera då kontroll av antal kapade trän och körsträckan kan kontrolleras vid behov. Samt att det kan bli en hel del bra klipp!

Information kring markfrågor tas gärna emot!

Mvh /M
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hur skulle det vara med kanske ett lag som vinner för snabbaste tid och ett för kortaste körsträcka? Borde ju vara lätt att kolla med GPS.
En kortare sträcka kanske tar längre tid men ställer mera krav på körskicklighet....
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Lät ju riktigt roligt! Men det är ju tyvärr inte alla som har en GPS, men det går säkert att lösa på nåt sätt!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
det är inte alla som har en skoter heller...

finns regementen inom alla sporter, vill man vara med får man köpa/skaffa det som krävs för att kvalificera sig till klassen.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Lät ju riktigt roligt! Men det är ju tyvärr inte alla som har en GPS, men det går säkert att lösa på nåt sätt!
Man brukar kunna hitta en polare att låna av om det vore så jävligt, annars är gps en bra investering.


Stadgar och regler hittils
Maskin
*Fri trimmning
*Fri längd
*Nödstoppslina

Personligutrustning
*Ryggskydd
*Hjälm
*Heltäckande klädsel
*handskar
*Spade = Skotta så mkt du vill!
*Såg = Tidstillägg vid användning

Någon som koll på markfrågor, räcker det att man söker tillstånd hos markägare? Tillstånd för tävling söks hos polisen vet jag.

Annars kan man ju kanske köra en "inofficiell" tävling för att prova på tävlingsformen.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp, låter svingrymt! Å tävlingsformen avviker ju trots allt inte så mycket från gamla långlopp eller enduro, ingen av dessa former kräver inhägnad.
Så en motorklubb kan nog ge svaren på vad som krävs.
Ang. Reglemente hoppas jag på en stock klass, å en fri!
Man kan ju ändå ha samma sträckning..
Super ide