Backcountry Sprint Challange, friåkningstävling?

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Tävlingen kommer att bli en enklare lite inofficiell tävling, alltså en skoterträff ungefär där vi har det här som ett event under dagen. Kommer inte att blanda in något speciellt så ingenting kommer att skilja från då vi är ute och åker i vanliga fall. Regler kommer att finnas osv men väldigt basic!

Tävlingen blir nog i februari kan jag tycka är lämpligt!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag har bestämt mig att arrangera en sån här tävling. Har pratat med en del sponsorer om intresse och det låter helt klart intressant!

Vad säger ni om ställe, Personligen är jag mest känt med området upp mot tärnafjällen. En del kring Kittelfjäll/Saxnäs. Tärnafjällen kan jag arrangera en riktigt bra bana också då jag vet relativt bra vars dom kluriga ställena är.

Kommentarer!
Perfekt! Då slipper vi och hinner vara med och köra också :) kör på där du känner området bäst, då blir banan bättre.

Blir de en succé så får vi utveckla med fler ställen i Sveriges fjällvärld.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Stenman, hur gick det med det här? Fått iordning något? Hör av dig i PM om du behöver hjälp med något.

Tror de här kan bli hur kul som helst!


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Kan väl inte jag kalla mig friåkare. Fastnar när det är mer än 30cm snö :wondering:
Men kalla det för träning. Så brukar det ju vara i enduro för 2-hjul. Lokala klubbarna brukar ha "tränings serie" som går under sommar resp. vinter. Då kommer man runt problematiken med tillstånd.

Man skall nog inte krångla till det. Bara att köra "Run What u Brung". Det är väl det friåkning handlar om. Inte massa regler mm.
Bara att se på snow board..var lite rebelliskt en gång i tiden. Nu är själen förlorad. Då det mest är sportdryck och dekaler!

Lycka till.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Tärna eller Arjeplog, i Arjeplog finns ju ett eventbolaget som garanterat inte backar som med arr. För man måste ju ändå ha viss backup för ev. Bärgningar! Även om vi fick ner wärdells maskin genom samarbete av alla deltagare på poo riders club träffen förra året...
Fan vad grymt om det blir av! Vart anmäler man sej??
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Jag och en polare var med i tävlingen och kan säga att vi garanterat kommer ställa upp nästa år!
Sjukt teknisk bana, var ju som sagt endast 4 av 27 deltagare som klarade hela banan...
Kan ju säga att ju längre maskin desto bättre. Har aldrig kört fast så mycket på en dag. Checkpointsen vart ju jävligt sönderkörda medans vissa blev de som leder till när många hade varit där men kom man tidigt till dom var det sjukt grym körning. Helt klart en av dom roligaste och jobbigaste dagarna jag har haft på skotern! Men vi hade inte en enda skoterled inlagd på gpsen så blev egentligen bara fågelvägen till varenda checkpoint.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Var där i lördags å körde! Var sjukt roligt evenemang i grymt varierande tuff terräng! Brant,snårigt,jävligt,å helt fantastiskt! Kommer att komma reportage från snowmobile och även en "nät-tidning".. Och jag vet till 100% att dom har sjukt roliga bilder:) Hoppas att den här typen av evenemang kommer blossa upp lite!
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Jag och en polare var med i tävlingen och kan säga att vi garanterat kommer ställa upp nästa år!
Sjukt teknisk bana, var ju som sagt endast 4 av 27 deltagare som klarade hela banan...
Kan ju säga att ju längre maskin desto bättre. Har aldrig kört fast så mycket på en dag. Checkpointsen vart ju jävligt sönderkörda medans vissa blev de som leder till när många hade varit där men kom man tidigt till dom var det sjukt grym körning. Helt klart en av dom roligaste och jobbigaste dagarna jag har haft på skotern! Men vi hade inte en enda skoterled inlagd på gpsen så blev egentligen bara fågelvägen till varenda checkpoint.
Å efterfesten var fin!:)
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Hur har jag lyckats missa det här? ;(
Är det någon som vet om det blir nått mer i år? Eller är det vänta till nästa säsong som gäller?