Bör forumet ha en köp- och säljdel?

Bör forumet ha en köp- och säljdel?


  • Totalt antal som röstat
    228

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inga Annons länkar i forumets andra delar !!!

På förekommen anledning skapar jag denna omröstning.
Tycker du att forumet borde ha en köp- och säljdel ?

Mvh Pontus
* Ja, jag tycker att Forumet skall ha en Köp / Sälj / Byt avdelning !

* Dock är jag totalt emot att tillåta länkar till tex "blocket" annonser i diverse inlägg runt om på forumet.
Det finns få saker så störande som att se en massa gamla länkar till annonser när man sitter på diverse olika forum ! :mad: :mad: :mad: :mad:


.
 

hoj_henke

Aktiv medlem
25 feb 2009
50
0
1
Orsa
Ja varför inte.. men som några har poängterat att det bara ska vara privata annonser och att man tar bort när man sålt varan..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Inga Annons länkar i forumets andra delar !!!

Dock är jag totalt emot att tillåta länkar till tex "blocket" annonser i diverse inlägg runt om på forumet.
Det finns få saker så störande som att se en massa gamla länkar till annonser när man sitter på diverse olika forum ! :mad: :mad: :mad: :mad:


.
Sådär tycker jag också :(

Kan man inte tillåta blocket-annonser BARA i köp å sälj? Hade ju varit mkt lättare...

Detta är också tänkvärt:
om jag vill köpa en skoter jag hittat.. så frågar jag "vet någon nått om denna skoter?" så länkar jag en blocketannons.. så kanske någon säger "ja den där skotern är ett riktigt lik, köp inte"

Kul om jag köper den pga bristande info.. så får jag repa för 20000 kr när problemet kunde avhjälpts med en forumtråd...

/F
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Jag tycker man kan ha en annonsdel, men gör det enkelt. Man har möjlighet att lägga in en annons,säljaren kan updpatera den om han känner det behövs. Ingen annan kan svara på annonsen i tråden, utan kan bara använda kontaktuppgifter som säljaren lagt i sin ursprungliga post. All diskussion kring varan blir då mellan säljaren och ev köpare, ingen annan. På så sätt slipper man massa tjafs från personer som inte har med köpet att göra.
Trådarna ligger inne max en månad, swedan raderas de automatiskt. Har man kvar varan så får man lägga in den igen. Då slipper man gamla inaktuella annonser som folk inte orkar radera.

Sedan bör det också vara krav på spårbara uppgifter (Något av adress(verifierad), namn, tele endast (abbonemang) osv) i annonsen, detta för att minimera bedrägerier.Vågar man inte lämna ut sitt namn och telenummer i en annons ja då drar jag mig i alla fall för att köpa av den personen.


Så här är det på många forum jag besöker och det fungerar klanderfritt... :)
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jag tycker man kan ha en annonsdel, men gör det enkelt. Man har möjlighet att lägga in en annons,säljaren kan updpatera den om han känner det behövs. Ingen annan kan svara på annonsen i tråden, utan kan bara använda kontaktuppgifter som säljaren lagt i sin ursprungliga post. All diskussion kring varan blir då mellan säljaren och ev köpare, ingen annan. På så sätt slipper man massa tjafs från personer som inte har med köpet att göra.
Trådarna ligger inne max en månad, swedan raderas de automatiskt. Har man kvar varan så får man lägga in den igen. Då slipper man gamla inaktuella annonser som folk inte orkar radera.
Vad blir skillnaden mellan en sådan lösning och den redan befintliga annonssidan? Jag tycker själva grejen med att ha ett köp- och säljforum är att det är ju ett forum där man kan skriva och diskutera om varan.

Mvh Pontus
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Ja så slipper man Smygannonser i trådarna. dock ska annonser kontrolleras hårt av moderatorerna och då speciellt svar på annonser. Kanske tom så att bara trådskaparen (annonsören) kan göra inlägg i tråden och svar får ske via PM eller telnr i annonsen.

Sen är jag av åskiten att bara privatamedlemar ska få annonsera och inte en massa företags annonser.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Vad blir skillnaden mellan en sådan lösning och den redan befintliga annonssidan? Jag tycker själva grejen med att ha ett köp- och säljforum är att det är ju ett forum där man kan skriva och diskutera om varan.

Mvh Pontus

Har inte kollat på den befintliga delen överhuvudtaget.
Lade bara en åsikt om vad jag tycker är bra saker om man skall ha en säljes del.
Problemet med helt öppna säljestrådar är flera, de bumpas med div olika kufiska anledningar, det diskuteras en massa strunt där, folk som tycker en vara är för dyr går in och påpekar detta trots att ev köpare kanske inte tycker det,varan snackas ner av folk som inte har helt full koll på de egentligen pratar om osv.

Alla tycker olika, jag säger bara vad jag tycker om det och står för min åsikt.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har inte kollat på den befintliga delen överhuvudtaget.
Lade bara en åsikt om vad jag tycker är bra saker om man skall ha en säljes del.
Problemet med helt öppna säljestrådar är flera, de bumpas med div olika kufiska anledningar, det diskuteras en massa strunt där, folk som tycker en vara är för dyr går in och påpekar detta trots att ev köpare kanske inte tycker det,varan snackas ner av folk som inte har helt full koll på de egentligen pratar om osv.

Alla tycker olika, jag säger bara vad jag tycker om det och står för min åsikt.

Precis därför jag är mot en köpdel

Och ska man bara ha en del där bara säljaren kan skriva då är det ju absolut ingen skillnad mot annonstorget
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Säger tveklöst JA till att ha en köp och sälj del!:)

Inga av de nackdelar jag ser väger över det positiva, samt att det verkar fungera väldigt bra på många andra forum.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Du menar som man kan göra här på forumet med PM?

Precis som du kan göra om du lägger ut en annons på skotertroget, då kan du PMa dig less om du bara skriver in ditt användarnamn här på forumet

Ser fortfarande inte poängen

Ska man inte få svara på annonsen på forumet så försvinner precis hela poängen med att ens ha ett annonsdel på forumet
Då kan man lika gärna ha det som det är nu då det fyller precis samma funktion


Nåja jag ska inte fortsätta debattera det här vidare, jag har min åsikt klar och det är inte mig ni behöver övertyga jag har inget med besluten att göra
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
varfpör skulle inte snowmobile kunna ha det när alla andra forum har de och det funkar väldigt bra där.

sedan så kan man ju ha admin/mods måste godkänna annonsen och att annonsen måste ha en mall som ska följas
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Precis som du kan göra om du lägger ut en annons på skotertroget, då kan du PMa dig less om du bara skriver in ditt användarnamn här på forumet

Ser fortfarande inte poängen

Ska man inte få svara på annonsen på forumet så försvinner precis hela poängen med att ens ha ett annonsdel på forumet
Då kan man lika gärna ha det som det är nu då det fyller precis samma funktion


Nåja jag ska inte fortsätta debattera det här vidare, jag har min åsikt klar och det är inte mig ni behöver övertyga jag har inget med besluten att göra
Vem är rätt person att kontakta? Du verkar vara emot en riktig köp och sälj del på forumet, så jag antar att du inte kan lägga fram det på ett positivt sätt till han/hon/dom/det som bestämmer.
Sen den som anser att det nuvarande "annonstorget" är smidigt verkar leva på 90-talet då formulärbaserade hemsidor mot en databas var populära. Finns inte änns en knapp för att skicka ett PM under annonstorget som det är nu.
Nä jag tror på ett mer levande annonsdel på forumet för nu är det så fruktansvärt stelt och fult.