Bästa skotern i skogen

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
åttiotalsfläktis? jag vill se när du ska dra stötting med din pro rmk, kommer nog gå jäkligt bra..... int
Den här bilden har jag postat tidigare. Det är ingen pro rmk men väl en M8 och en stötting drar den. För tillfället med en last på 460Kg.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Det där är långt i från verkligheten. När man själv har 460kg bakom en då är det 70cm djupsnö inte står man på en parkering. Å sen tänker fara iväg efter färdigt spår.

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Ja,vad ska man säga...BR250TF vs RMK 800,tror du vinner över rmk.n endast på stenhårda spår,där han är tvungen att stänga av pga.överhettning,har varit med på den tiden det begav sig med BR,ET340TR/P,Karibo,panther lång,pol.longtrack.lynx 250,mm.gammel skit,vilken dag som helst i veckan knyter jag ett rep mellan bakstötfångarna,å drar runt vilken som helst av gammelskitet mellan träden i skogen efter min rmk 800(överdrivet sagt)det där är bara fabler&sägner att nå slätkamms matte försedda 25hk maskiner tar sig bättre fram i lös puder(har haft maskinerna ni snackar om när jag var ung)enda som klår rmk.std mellan träden(när det är riktigt tight är en smal jävla ockell.300s,men då rundar man bara trädet å viker framför&ger järnet så skit skotern bakom far ner i ett hål å fastnar)Sluta snacka skit för h-vetet.(bränsle ekonomi är oväsentligt,tar dig med tegnäs ekonomisk/framkomlighet alla 7 dagar i veckan)
Orka...nån tok kan ju fan tro vad ni säger.fan vad less man blir,håll er till sanningen istället.
Om man läser första inlägget så ser man att ts frågar efter bästa skotern i "snårskogen".

Jag är mycket väl medveten om att rmk, m8 m.fl. tar sig betydligt längre i brant terräng eller stora mängder lös pudersnö. Men just när det gäller ospårat inne i skogen där det är tätt med hängbjörk, ris och annat elände tycker jag att t.ex karibon är betydligt bättre. Så fort det blir brant så hamnar den efter men i plattare landskap så tar den sig riktigt bra i snön.

Och det är här i inne i täta skogspartier som dessa maskiner BRILLJERAR med sin smala spårvidd, (karibon har enligt broschyren 69 cm i spårvidd :weird:) något gör att den enkelt slinker mellan stammarna där man för jobba hårt med en mountainmaskin. Utöver det så är det mycket lättare att backa sig loss med dessa maskiner, samtidigt som den låga vikten gör att det i regel är lätta att hantera och få loss från fastkörningar.

Sammantaget gör det att jag i nästan 100% av fallen väljer KARIBON före nyare maskiner då körningen gäller snårskog i någorlunda flack terräng. :blink1:

Däremot så fort träden står lite glesare eller det bör av uppåt så fungerar en nyare maskin med ordentlig motor & matta i princip alltid bättre, det är bara att acceptera.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
man ska ha lågväxel när man skogsmyser, det har ingen mountanmaskin. Gillar min sons INDY supertrack för detta ändamål

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag tvivlar inte för en sekund på att en Karibo är bättre än en Pro Rmk på att ta sig fram mellan stenar, buskar och träd. Där det är plant. Och man måste köra tillbaka i samma spår, och inte av ngn anledning inte kan lämna ett dike efter sig.

Men jag kör skoter enbart för att det är kul, och exakt hur rolig är en Karibo jämfört med en Pro Rmk..?

(Ja, det finns säkert dom som tycker att Karibon är kul. Jag gör det inte.)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är inne på samma spår som tobbe, skoter kör 97% för nöjes skull och inte tror jag nån av dom väljer en karibon före rmk. Sen att dom 3 övriga % kör ved och elände må ju vara att dom vill ha nåt gammalt härk att åka runt på.
Till helgen tänkte jag nästan själv plocka fram min veteranare och köra dom årliga 100m.

Det är ungefär som med nintendo 8 bitars. Man blir nostalgisk när man ser ett tills man provar och inser att allt inte var bättre förr.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det där är långt i från verkligheten. När man själv har 460kg bakom en då är det 70cm djupsnö inte står man på en parkering. Å sen tänker fara iväg efter färdigt spår.
Ja du är förstås en hårding som äter grus till frukost och slåss med björnar på väg till jobbet.

Jag måste säga att jag är förvånad. Jag hade nämligen inte väntat mig att du skulle sätta en så låg retorisk nivå.
Du kan ju inte veta hur jag kör. Och en lämplig omlastningsplats för nyttolast brukar ju vara just en parkering.

Och verkligheten och verkligheten. Jag vet inte hur din verklighet ser ut men i min verklighet så är en mountainmaskin en utmärkt dragare i kraft av sitt grepp och sin motor. Det är lättare att dra i ett spår. Utrustningen far inte lika illa som om man hade våldslastat. Och i min verklighet backar man upp ett påstående med bild.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Ja du är förstås en hårding som äter grus till frukost och slåss med björnar på väg till jobbet.

Jag måste säga att jag är förvånad. Jag hade nämligen inte väntat mig att du skulle sätta en så låg retorisk nivå.
Du kan ju inte veta hur jag kör. Och en lämplig omlastningsplats för nyttolast brukar ju vara just en parkering.

Och verkligheten och verkligheten. Jag vet inte hur din verklighet ser ut men i min verklighet så är en mountainmaskin en utmärkt dragare i kraft av sitt grepp och sin motor. Det är lättare att dra i ett spår. Utrustningen far inte lika illa som om man hade våldslastat. Och i min verklighet backar man upp ett påstående med bild.
Du säger man ska ha bild varför visar du själv då när du står på en parkering?? Fan vad dum flera 100skoter människor det finns som köper starka bredbandare när dom drar arkarna i fjälls. När det är en mountainmaskin man ska när man ska dra tunga saker.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Skillnaden är ju att med en mountain kan du när du dragit din last koppla lös kälken och sen leka rejält. Inget man gör med en bredbandare. Stor del är ju också ekonomiskt. Folk som har skoter för att dra en ark eller enbart kälke känner nog inte för att försäkra dyrt, tanka för stora summor och köpa dyra delar därav skoterval.
50cm bred matta 25hk och urtråkig mot 38cm 170hk och jävligt kul. Valet är inte så svårt. Eller?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man har inte behövt välja sedan 1990 ca. Sedan är inte alla som köper skoter 14 år utan rätt många ser fler användningsområden än att leka på ett nyplanterat hygge eller pumpgasa framför Elsa, 88 när hon är ute med hunden.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Man har inte behövt välja sedan 1990 ca. Sedan är inte alla som köper skoter 14 år utan rätt många ser fler användningsområden än att leka på ett nyplanterat hygge eller pumpgasa framför Elsa, 88 när hon är ute med hunden.
Vi har alla våra orsaker till varför vi kör skoter....
En sak jag har noterat är att mountainmaskiner måste ha en hårdare returfjäder på gasen
än övriga skotrar eftersom föraren inte orkar hålla jämn gas efter leden utan gasar i två
sekunder , släpper gasen , gasar två sekunder osv osv .

Detta beteende leder till plötslig skogsdöd eftersom han som kör sladden svär så barren ramlar från granarna i närheten då han ser vad som skett med hans nypreparerade skoterled .

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Trist om valet står mellan att dra grejer bakom skotern i skogen eller pumpgasa på ett hygge med pensionärer som publik för dig. Då förstår jag att det känns jobbigt.

Karibo var iofs rätt het när jag var 14 men det var ju då det.

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Jag skulle vilja be Harry87 att specificera vad han skall göra med skotern egentligen, då det verkar vara lite olika tolkningar av det. Nöjesvärdet är nog helt klart hos en nyare maskin men jag står fas vid att i riktigt tät skog har en gammal smal maskin fördel.

Däremot är väll ingen av dessa två maskintyper optimala för att exempelvis dra timmer etc etc?? Men skulle som sagt vara roligt att veta mer detaljerat vad skotern skall användas till :)

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
209
3
18
Norrbotten
Frågan var ju just om långa smalbandare som har bra framkomlighet i snårskogen.
Alltså inga timmerdragare eller nya moutainmaskiner.
Kan ju hålla med om att med en ny moutainmaskin är det till största delen nöjeskörning. Har själv en PRO rmk 800 å det är grymt roliga till mycket Går inte å jämföra med en gammal "lappmoppe". Men inne i skogen vart det är tätt mellan träden å snön ligger djup så föredrar jag en Karibo å smyga fram på, så är det bara.
Alla har ju olika uppfattningar om detta..så kommer det ju alltid å vara.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Lynx 3900 är faktiskt inte dum alls i snårskogen , som en 5900 fast mer lätthanterad .

Personligen gillar jag BR250 bäst , lättkörd som en PUCH Maxi , därför blev det
en sådan nu då jag tröttnat på mycket motor och sålt skidoon .

Visst är RMK kul , men den går tungt i snön och är i mitt tycke nästan omöjlig att
köra sakta med , som att köra 30 med en Porsche , det känns bara fel .

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du säger man ska ha bild varför visar du själv då när du står på en parkering?? Fan vad dum flera 100skoter människor det finns som köper starka bredbandare när dom drar arkarna i fjälls. När det är en mountainmaskin man ska när man ska dra tunga saker.
Du jag ger upp. Vi talar uppenbarligen förbi varandra.

Last edited:

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Skulle vara kul att se en liten film när dessa fd.lös snö kung-maskiner botaniserar&trixar i trång skogen/terängen i lös pudret,var så längesedan man körde dom...mobil telefon var ju inte ens uppfunnen då&absolut inte gopro...på den tiden så var dom ju faktisk bra i snön,nån som har nå filmer?lite nostalgi skadar inte:bigsmile: