Har den bara stått några få år och i bra miljö (torrt, jämn temperatur osv) så är det liten risk för igenkläggade förgasare. Det är värre om den skulle ha stått ute eller i t ex ett kallgarage med stora temperatur- och fuktighetsvariationer mellan dag och natt.
Kolla dock hur bränslet som finns i tanken verkar vara. Om det luktar som fräsch bensin och har samma färg, så är det inga problem. Har det däremot börjat lukta gammalt fotogenkök och blivit brunaktigt eller grumligt, så bör man definitivt byta bränsle, rengöra tank + sugsil, byta ev bränslefilter innan provstart, då bör man också vara beredd på att det kan bli dags att rengöra förgasarna.
Om oljan ser någotsånär fräsch ut, så föreslår jag att du inte byter olja och filter på en gång utan först när motorn har fått vara igång med belastning någon halvtimme i sträck så den är ordentligt varmkörd och eventuellt slam på botten av oljetråget har blandats upp med oljan. Annars kommer den nya oljan att smutsas ner vid första körning av det gamla slammet.
Kolla hur det ligger till med termostaten för kylvattnet, det är vanligt att den börjar krångla - t ex öppnar för tidigt eller står ständigt öppen, så motorn aldrig kommer upp i rätt temperatur - om maskinen har stått länge. Enklaste sättet att kolla detta är att känna efter att slangen från termostathus till kylare inte alls blir varm förrän motorn är ordentligt het. Om kylarslangarna känns ljumma samtidigt som motorn gör det strax efter kallstart, så är nog termostaten inte så frisk.