Att tänka på! Serva snöskoter som stått! (4-takt)

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
Tjena! Ska ta tag och serva en gammal arctic cat 4-taktare som har stått i några år. Vad ska man tänka på och vad ska man serva innan man testar att dra igång den igen efter några års dvala?

- oljor?
- ventiler?
- sträcka kedjor?
- Kolla slides osv?

Hur kollar man detta och vad ska man kika på och vad ska man byta ut?

Vore kanon med lite råd! Tack på förhand! :eyebrows:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
24
38
Luleå
Dra runt motorn utan stift i så att du har olja överallt. Sedan starta, varmkör och byt olja samt kylarvätskan.

Slides slits inte av att stå stilla, möjligen kan du kolla lagren till boggihjul, växellådsolja mm.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.575
77
48
Örnsköldsvik
Ventilerna ska inte ändras av att motorn står stilla. =)
Utan det är beroende av miltal enligt servicebok skulle jag säga.
Sen är det iofs oftast rätt enkelt att kolla, så har du tråkigt en kväll är det ju bara kolla upp. Själva shimsningen är ju lite mer göra istället då. =)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Att rengöra förgasarna kan nog bara bra, gammal oljeblandad bensin brukar lämna avlagringar.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
228
2
18
timrå
Motorolja och filter
Tändstift. ( Håller en 3000mil på en fyrtaktare som den )
Bränslefilter
Ev rem till generator och vattenpump beror på hur gammal
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har den bara stått några få år och i bra miljö (torrt, jämn temperatur osv) så är det liten risk för igenkläggade förgasare. Det är värre om den skulle ha stått ute eller i t ex ett kallgarage med stora temperatur- och fuktighetsvariationer mellan dag och natt.
Kolla dock hur bränslet som finns i tanken verkar vara. Om det luktar som fräsch bensin och har samma färg, så är det inga problem. Har det däremot börjat lukta gammalt fotogenkök och blivit brunaktigt eller grumligt, så bör man definitivt byta bränsle, rengöra tank + sugsil, byta ev bränslefilter innan provstart, då bör man också vara beredd på att det kan bli dags att rengöra förgasarna.

Om oljan ser någotsånär fräsch ut, så föreslår jag att du inte byter olja och filter på en gång utan först när motorn har fått vara igång med belastning någon halvtimme i sträck så den är ordentligt varmkörd och eventuellt slam på botten av oljetråget har blandats upp med oljan. Annars kommer den nya oljan att smutsas ner vid första körning av det gamla slammet.

Kolla hur det ligger till med termostaten för kylvattnet, det är vanligt att den börjar krångla - t ex öppnar för tidigt eller står ständigt öppen, så motorn aldrig kommer upp i rätt temperatur - om maskinen har stått länge. Enklaste sättet att kolla detta är att känna efter att slangen från termostathus till kylare inte alls blir varm förrän motorn är ordentligt het. Om kylarslangarna känns ljumma samtidigt som motorn gör det strax efter kallstart, så är nog termostaten inte så frisk.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
228
2
18
timrå
Är det en 660 fyrtaktare så är det en bilmotor
Ursprungligen och då finns Inga förgasare
Se till och bytt motorolja och filter det ska vara helsyntet motorolja
Motoroljan ska bytas en gång per år pga av kondens mm
Tändstift var 3000 mil
Bränslefilter är ochså bra och byta
Som sagt ursprungligen en bilmotor som håller ett antal chassi
Jag har själv en bearcat wt 660 fyrtaktare
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
228
2
18
timrå
Det började igentligen med nationalparken i yellowstone
Och miljökrav
Nu kom det en maskin som använde Best Available Technology (BAT),
ett krav för att få köra i nationalparken i Yellowstone.
Motorn togs från Suzuki som satt bakmonterad för asien marknaden
45 hk utan turbo
Å andra sidan dricker den bara 1 liter milen
Mc express i övik tog fram ett turbo Kit med dekaler och laddluftkylare
Och då helt plötsligt 85 hk
Det går tyst och fint
Vill man lukta på tvåtakt då får man gå till grannen
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
45
Piteå
Det började igentligen med nationalparken i yellowstone
Och miljökrav
Nu kom det en maskin som använde Best Available Technology (BAT),
ett krav för att få köra i nationalparken i Yellowstone.
Motorn togs från Suzuki som satt bakmonterad för asien marknaden
45 hk utan turbo
Å andra sidan dricker den bara 1 liter milen
Mc express i övik tog fram ett turbo Kit med dekaler och laddluftkylare
Och då helt plötsligt 85 hk
Det går tyst och fint
Vill man lukta på tvåtakt då får man gå till grannen
Mc express i övik?

Mc express har väl sin verksamhet i Piteå?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
228
2
18
timrå
Ja så kan det vara
Jag har bara hört övik från lokala skoter affären
Men det verkar ligga i altersbruk upp över