Arga skidåkare ?

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
På en small led som är krokig osv. Hur vet jag att det befinner sig en skidåkare på leden ERIKBERG ?
Man ska anpassa hastigheten efter sikten! Man ska aldrig köra fortare än att man kan stanna om det finns något i vägen bakom en skymd kurva.

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag slår alltid av på farten och krypkör när jag möter annat än skoteråkare på leden.
Ibland verkar det inte som att det spelar nån roll om vi skoteråkare visar respekt, apelsinskalarna verkar då inte ha hyfs och respekt för oss skoteråkare iaf.
Har blivit utskälld ett par gånger och en gång t.o.m slagen av en skidåkare i ryggen med staven.
Sistnämda gubben fick då iaf veta vad jag egentligen tycker om skidåkare i skoterspåret och jag påpekade även att jag kunde anmäla han.
Detta trots att jag saktat ner långt innan mötet och smygit förbi.

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Du har INGA rättigheter som skoterförare oavsätt var du kör. Även på led ska DU som skoterförare låta gående, ridande mm mm gå före.
Angående att köra utanför leden får man åka på sidan om leden om det inte finns skyltar uppsatta som säger något annat. Om dessa skyltar inte finns får du köra (om jag minns rätt) 50m från leden så länge inte skog och mark tar skada.
Denna regel finns för att det inte ska bli för trångt på leden. Sen finns det ju åkrar och så där man får köra lite som man vill, men det är väll markägaren som bestämmer?

Sen vet jag att det är många som undrar om man får köra i tätbebygt område och det får man inte.

Detta är vad jag fick lära mig när jag tog skoterkortet för två år sen.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Du har INGA rättigheter som skoterförare oavsätt var du kör. Även på led ska DU som skoterförare låta gående, ridande mm mm gå före.
Vi har rättigheter, men de många verkar haka upp sig på är våra skyldigheter.
I Norge DÄR saknar de rättigheter, och de e en annan femma.

Jag förstår att du menar väl med din text, men den är väldigt tvetydig och inte ett bra exempel på var man får köra eller inte.

Nu blir de lite OT då tråden handlar om hur skidåkare är funtade (när vi ändå drar alla över en kant) eftersom de blir arga på oss när vi kör på skidspår.
Jag är inte skidåkare, men jag åker skidor 1-3ggr per år, men jag blir fan förbannad på alla saker som skulle kunna missgynna mina möjligheter att åka fortare än min sambo, sönderkörda skidspår är en av sakerna.

Avspärrade fjäll är de jag är förbannad på, när de är avspärrade till fördel för rennäring/"turism i stillhet", när ALLA vet att renarna är ju på vägen mellan Sorsele och Storuman (JÄMT) och turisterna tar sig inte till fjällmassiven utan snöskoter eller helikopter. :tsk:

så nu till förskrifterna..

Detta är saxat från "Med snöskoter i naturen" utgiven av Naturvårdsverket. Jag postar också en annan länk som kan vara nyttig ifall man tvivlar på vad vi får göra och inte. Och nedanför den är alltså lite allmännyttig information, dvs den vi alla har fått lära oss under förarutbildningen. (de flesta av oss)

http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Motortrafik-i-naturen/Snoskoter/

Följ lederna
I områden där det är förbjudet att köra skoter utom på vissa leder, är dessa skyltade med påbudsmärken. Det innebär att det endast är tillåtet att köra på leden.

Leder i andra områden skyltas med s k anvisningsmärken. I sådana fall är det inte förbjudet att köra utanför leden. Men leden är den bästa och säkraste färdvägen där du stör minst. Innebörden av de här märkena måste du känna till:

Du får inte köra överallt
Du får t ex inte köra i ungskog (vars medelhöjd över snötäcket är under 2 m) eller över skogsplantering om det finns risk för skada på skogen. Det är också förbjudet att köra över jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken. Du är själv skyldig att förvissa dig om att det inte föreligger någon skaderisk.

• I vissa fjällområden är det förbjudet att köra utanför särskilt markerade leder. Även i andra områden kan länsstyrelsen reglera skoterkörning av t ex hänsyn till naturvård och friluftsliv.

• I nationalparker och naturreservat råder normalt skoterförbud. I vissa är det tillåtet att köra på markerade leder.

• Det är inte tillåtet att köra på allmän väg annat än vid passage över vägen, eller kortast lämpliga sträcka om terrängen är oframkomlig. På skogsbilvägar och andra enskilda vägar kan skoterkörning vara förbjuden, även om vägen är oplogad. Förbud skyltas med vägmärke eller på annat sätt.

Visa hänsyn!
Skotern syns och hörs. Håll dig på avstånd från bebyggelse och respektera människors rätt till hemfrid.
• Att köra över tomt är inte tillåtet.
• Kör inte heller i skidspår. Lätta gärna på gasen och lämna bred marginal när du passerar skidåkare.
• Du har alltid väjningsplikt mot gående och skidåkare, även i skoterspåret.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Samma påfund som i biltrafiken. Trotts att du som gångare/skidåkare har lättare att stanna vid t.ex. övegångställe/kliva av leden, har lättare att höra annan trafik, friare synfält (oftast). så ska du som bilist stanna för gångar(jäveln).

Och det värsta är ju att dom fan bara går ut! Om jag kommer i 30-40kmh med bil och det är mörkt ute, då jävla kliver dom bara ut framför än om jag kanske har 15m stoppsträcka och dom en halvmeter.
Det jag menar är att det är så mkt lättare att hinna reagera (inte hinna flytta sig, olika saker) och förutspå situationen när du går/åker skidor än när du sitter i en plåtburk/kör en sak som lever om som fan.

Nä det här att folk till fots ska ha företräde är fan de mest korkade dom komme på. Till och med sett Mammor med barnvagn som bara glatt går över en korsning utan att kolla ett dugg, bara för att det är gång och cykelväg och bilar ska stanna betyder ju inte det att dom alltid hinner se den mörka barnvagnen, nä fy fan vad jag rös nästan när jag såg det..

Ja lite OT och dåligt skrivet, fick ba lov å avreagera mig..

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
alltid lika hett ämne!
såhär tänker jag: visst har övriga företräde enligt lagen men det gör ju lika ont att bli påkörd vare sig man har rätt eller fel, och dör man är det en klen tröst ifall det var nån annans fel...
å andra sidan kommer vi motorburna alltid vara de som får skit så det bästa vi kan göra är att få folk med oss än mot oss.

exempel: jag saktar alltid in/kör åt sidan, vinkar glatt och småpratar om tillfälle ges. (även om jag blir irriterad)
första intrycket är så viktigt att denna person kanske inte blir lika upprörd när nästa skoter dånar förbi och kanske avstår den där arga insändaren om att alla skoterförare är idioter, då kan vi slippa fler skoterförbud...

I våran lokala klubb hjälper vi faktiskt till med skidspåren, dels slipper vi då i viss mån skidåkare på lederna och skidfolket gillar oss och inser att skotern är bra även för dom.
en bonus är att om man ändå skulle råka ut för nån stavviftande hetsporre har man bra argument att försvara sin existens.