Du har INGA rättigheter som skoterförare oavsätt var du kör. Även på led ska DU som skoterförare låta gående, ridande mm mm gå före.
Vi har rättigheter, men de många verkar haka upp sig på är våra skyldigheter.
I Norge DÄR saknar de rättigheter, och de e en annan femma.
Jag förstår att du menar väl med din text, men den är väldigt tvetydig och inte ett bra exempel på var man får köra eller inte.
Nu blir de lite OT då tråden handlar om hur skidåkare är funtade (när vi ändå drar alla över en kant) eftersom de blir arga på oss när vi kör på skidspår.
Jag är inte skidåkare, men jag åker skidor 1-3ggr per år, men jag blir fan förbannad på alla saker som skulle kunna missgynna mina möjligheter att åka fortare än min sambo, sönderkörda skidspår är en av sakerna.
Avspärrade fjäll är de jag är förbannad på, när de är avspärrade till fördel för rennäring/"turism i stillhet", när ALLA vet att renarna är ju på vägen mellan Sorsele och Storuman (JÄMT) och turisterna tar sig inte till fjällmassiven utan snöskoter eller helikopter. :tsk:
så nu till förskrifterna..
Detta är saxat från "Med snöskoter i naturen" utgiven av Naturvårdsverket. Jag postar också en annan länk som kan vara nyttig ifall man tvivlar på vad vi får göra och inte. Och nedanför den är alltså lite allmännyttig information, dvs den vi alla har fått lära oss under förarutbildningen. (de flesta av oss)
http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Motortrafik-i-naturen/Snoskoter/
Följ lederna
I områden där det är förbjudet att köra skoter utom på vissa leder, är dessa skyltade med påbudsmärken. Det innebär att det endast är tillåtet att köra på leden.
Leder i andra områden skyltas med s k anvisningsmärken. I sådana fall är det inte förbjudet att köra utanför leden. Men leden är den bästa och säkraste färdvägen där du stör minst. Innebörden av de här märkena måste du känna till:
Du får inte köra överallt
Du får t ex inte köra i ungskog (vars medelhöjd över snötäcket är under 2 m) eller över skogsplantering om det finns risk för skada på skogen. Det är också förbjudet att köra över jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken. Du är själv skyldig att förvissa dig om att det inte föreligger någon skaderisk.
• I vissa fjällområden är det förbjudet att köra utanför särskilt markerade leder. Även i andra områden kan länsstyrelsen reglera skoterkörning av t ex hänsyn till naturvård och friluftsliv.
• I nationalparker och naturreservat råder normalt skoterförbud. I vissa är det tillåtet att köra på markerade leder.
• Det är inte tillåtet att köra på allmän väg annat än vid passage över vägen, eller kortast lämpliga sträcka om terrängen är oframkomlig. På skogsbilvägar och andra enskilda vägar kan skoterkörning vara förbjuden, även om vägen är oplogad. Förbud skyltas med vägmärke eller på annat sätt.
Visa hänsyn!
Skotern syns och hörs. Håll dig på avstånd från bebyggelse och respektera människors rätt till hemfrid.
• Att köra över tomt är inte tillåtet.
• Kör inte heller i skidspår. Lätta gärna på gasen och lämna bred marginal när du passerar skidåkare.
• Du har alltid väjningsplikt mot gående och skidåkare, även i skoterspåret.