Arcticcat SX 600, my Not Pro adventure

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Japp, jag tänkte att jag skulle starta en tråd om min körning!

Som ni antagligen förstår så är det en SX 600 -09! Och varför jag skrivet Not Pro är för att jag och mina vänner gärna vill, men varken kan eller har råd att köra lite hårt och mycket som mina "idoler"? "förebilder"? Hittar inget bra ord, men är inspirerad av David Mach Z, Asker, Bamsegrill, Chris och Cleant, självklart är det fler också, men dessa först och främst! :bigsmile:

Ligger hemma med bruten arm pga en skoterolycka :evil:
Så jag tyckte att det va ett bra tillfälle att starta tråden då jag anser att jag kan göra en hel del saker bara med en arm! :eyebrows:

En del saker ska göras på skoteN också, ska skaffa en timräknare, och göra en allmän uppfräschning och koll! :amuse:

SANY0092.jpg

Har för tillfället gått 70 timmar enligt förra ägaren, och det litar jag på då jag köpte den av en bekant.

Jag är ny inom sporten backe och cross och har för avsikt att börja tävla i backe nästa år, skulle ställa upp i Arcticcat cup i år, men det sket sig pga tekniska fel...

Den här tråden kommer i stort sett handla om min körning med skotern, det kommer bli både race, led och ska även åka och prova den i riktig lössnö om några veckor (stora blåsjön) om det inte blir så att jag hyr en Rmk... :whistle:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Jag ser att det åtminstone är några som kollat in tråden iallafall, så kan ju passa på att kolla om någon vet om en bra timräknare? Ska eventuellt även köpa en varvräknare så man håller koll på det med, har nästan helt nya kolvar och har knappt börjat inkörningen, kanske gått 50min efter kolvbytet! :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Viktor, du må fixa armen så vi kan köra! :D
Jag håller på! Ge mig någon vecka till! :cool:


Okey! Ikväll så har jag börjat servicen! Har börjat att strippa den i framvagnen för att fetta in bussningar och göra en allmän översyn efter bucklor, sprickor osv! :)

Har hittills inte hittat något negativt förutom att alla bussningar och leder som jag tagit i nu har varit i desperat behov av nytt fett då det har varit snustorrt...

Här är även en lista på lite saker som ska göras!

*inhandla meshtyg för att täta huven och sidorna!
*Kolla V-force reedsen så allt är okej
*Tvätta, leta efter sprickor osv.
*skaffa timräknare och varvräknare

Det va det jag kom på nu...

Lite bilder gör det hela roligare!
SANY0095.jpgSANY0097.jpgSANY0096.jpg

Sen så såg jag att ena skidan är "gulnad" längst bak, vet någon om de går att göra det lika vitt som resten av skidan igen eller om det bara är att strunta i? SANY0098.jpg

Man kanske inte ser så bra på bilden, men den vita plasten är som sagt "gulnad" istället för lika vit och fin som resten :unsure:

Jag har dessutom beställt den här timräknaren/varvräknaren! http://www.24mx.se/snoskoter/p/timraknare-och-varvraknare/20122/elektronik/k340/ Får se hur den fungerar sen när den kommer! :amuse:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Har ringt och pratat med föregående ägare idag och jag har fått "garantier" på att motorn och primärvariatorn nyligen är genomgångna och servade. Som jag redan har skrivit så har även kolvarna precis bytts och jag fick se dom gamla och dom va riktigt fina så blandningen han kört på och som jag nu kör på (3,5% Arctics original i 98 oktan) verkar fungera bra utan sotning eller liknande! :bigsmile:

Listan har ändrats lite då han garanterar att Vforcen är finta och tvättade så går ju det bort, men jag har kommit på att en smart grej är att köpa en hållare till en extra rem så den hänger med på dom längre turerna ska även skaffa större tanken om pengarna räcker, det känns lite klent med 23liter då han drar litegrann.. :tongue1:

*inhandla meshtyg för att täta huven och sidorna!
*Tvätta, leta efter sprickor osv.
*Beställa timräknare och varvräknare (beställt och är påväg)
*Köpa större tanken
*skaffa remhållare
*byta kedjehusolja
 
Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Alltid roligt med katter =) Vad snygg den var! Har du provat med nå medel mot gulningen? Typ thinner eller nå liknande, provskär och se om det bara är ytan på skidan? blekmedel?
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Alltid roligt med katter =) Vad snygg den var! Har du provat med nå medel mot gulningen? Typ thinner eller nå liknande, provskär och se om det bara är ytan på skidan? blekmedel?
Tack! Tycker om färgsättningen, visserligen inte jag som designa men jag har ingen direkt lust att ändra på det då jag tycker att det är grymt snyggt, plus att jag inte har sett någon som kör i mina trakter med liknande färgsättning :bigsmile:

Det där med att skära i det tänkte jag inte på, ska prova det sen när jag går ner i garaget. Har en kompis (som också finns här på forumet) som jag vet har thinner och han kanske vill låta mig pröva med det nästa gång jag tar mig till honom :whistle:
 
Last edited:

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Yhee, 280 visningar men bara två kommentarer förutom mina egna? Aja, det är kul att någon orkar titta iallafall. Och jag ska bjuda på en hel del körning när jag är hel igen, bara några veckor kvar nu. :unsure:

Ikväll har jag kollat igenom tunneln och framvagnen så gott det går utan att hitta några sprickor eller bucklor! Det enda negativa är att jag har hittat någon nit med ytrost, men det va lätt att skrubba bort :)
SANY0107.jpg

SANY0106.jpg

SANY0105.jpg
Här är någon bild på boggien och på tunneln, smutsigt men annars klanderfritt :bigsmile:

Har även rengjort variatorerna utvändigt (dom ska ju tydligen vara rengjorda och servade invändigt) och dom va ganska tacksamma för tvätten tror jag! :amuse:

Sitter just nu i källaren och längtar mig galen till att få ut och köra igen, det va sista gången före sommaren som jag bryter något iallafall! :embarassed:
 
Last edited:

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Grattis till en fin skoter! Ang det gula på skidan, ser ut att blivit varmt, avgaser? Mvh
Tackar! Är helnöjd hittills, har inte hittat ett fel förutom en del skit och småsaker jag saknar på den! :)

Det där med avgaserna kan mycket väl stämma, jag märker att jag inte tänker längre än näsan räcker många gånger... :tsk:
 

Googo

Välkänd medlem
15 feb 2012
100
0
6
Krokom
Det där med att skära i det tänkte jag inte på, ska prova det sen när jag går ner i garaget. Har en kompis (som också finns här på forumet) som jag vet har thinner och han kanske vill låta mig pröva med det nästa gång jag tar mig till honom :whistle:
Finns i garaget om du kommer hit någon dag, annars har ju säkert Wille som du menade! :amuse:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Idag har det inte hänt mycket, sitter och väntar på tim/varvräknaren, har fått bekräftelse idag att den är skickad iallafall så det borde vara på gång om några dagar! :)

Ingen som läser tråden som råkar vara intresserad av en f7/c7 originalpipa med grenrör? Hyfsat skick men inga metalbuntband som håller ihop värmeplåtarna. Perfekt som reservpipa till en 440/f7? :)

Aja, resan till stora blåsjön är planerad nu iallafall och det är pga Asker jag har fått upp ögonen för de stället! Hoppas att jag på något sätt lyckas finansiera en större tank till dess annars måste jag komma på ett annat sätt att lösa det på... :weird:

Ha en fortsatt bra kväll ni som orkar läsa! :ciao:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Har fått ett meddelande idag som säger att jag har ett paket från 24mx som ligger på posten, undrar vad det kan vara? :whistle:

Bild kommer senare.

I helgen så har jag planerat att få en del saker gjort då inget annat stör :bigsmile:

Måste samtidigt fråga om det är någon som läser det här som har satt på en tim/varvräknare? Så man kanske kan åka lite snålskjuts på era erfarenheter :heh:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Fint litet paket som kom på posten! :nuts:

SANY0109.jpg



SANY0108.jpg


Nu tillbaka till hur man installerar den här, har sökt omkring en del och om jag förstår det rätt så ska den ena tråden lindas runt strömkabeln som går till tändhattarna? Vore inte helt fel att hitta någon slags manual, fick med en, men man fattar ju ingenting... :eek:hwell:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Sot. Sot från avgaserna som fastnat i porerna. Ultraljudstvätt tar bort det effektivt. Alternativt slipa.
Tack för tippset, får se hur jag gör! Blir nog att slipa tror jag, vet inget om ultraljudstvätt... :amuse:

Jag har iallafall listat ut hur jag ska koppla sladdarna för att få tim/varvräknaren att fungera, ganska logiskt när man tänkt över det en stund :)
Blir till att fixa det nu nån dag! :eyebrows:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Kan komma över med 500's papper eller nån dl thinner om du är riktigt snäll ;)
Vad snäll du är! Det låter bra, du kanske orkar komma imorgon eller i veckan? :D

När det gäller tim/varvräknaren så blir det inget av att montera den idag, fick annat att göra :/
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Egentligen så får jag fortfarande inte ens köra ut skotern ur garaget, men jag kunde faktiskt inte hålla mig :evil:

SANY0110.jpg



SANY0112.jpg



SANY0111.jpg

Vi har åtminstone en del snö fortfarande!