Arctic F7 turbo 144" edition

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Jo nu när man hittat hit å kikat runt lite kan man väl likväl slänga upp en liten tråd, finns ju dels mycket info att hitta, och dels många man kanske kan ge ett tips på vägen..
Maskin är ju som sagt i begynnelsen en gammal hederlig f7 efi av 2005års modell, köptes i kanonskick, och har hållt sig väl med åren.
Succesivt har man väl som vanligt pillat på allt man möjligen kan för att få ner värdet på den, allt basic trim som hör dessa modeller till. Bla. tändkil, stora lufttratten, fuelreducers, boysen reeds osv..
Ifjol fick den även genomlida en förlängning från standard 325cm till 365, då med en 44mm matta som kapades ner till rätt bredd, 34,5cm.
Hur som helst, teknisk som man är råkade jag radera en heel del byggbilder på både förlängning och början på turbobygget, så de som finns kvar är när alla delar mer eller mindre är färdig. Så kan de gå när man ska fara å pilla på allt..

Iaf så är konceptet rätt enkelt, ville prova lite turbo även i skotern, å har grunnat å gruffat runt å funderat, innan de tillslut blev att slänga ihop ett kit.
Iförskaffade mig en lagrad snurra som återfinns bland köpeskitten i staterna, och även en oljepump av märket walbro som dom brukar använda när "kit" pumparna verkar säga upp sig. Sen en hederlig tubobox till bränslet från attitude industries som klarar lägga extrasoppa på laddtryck, som säkerligen återfinns även den i nån av köpeskitten.

En gång i tiden sågs den såhär


å efter förlängning, å lite ny kulör varte så


å nya arschlet, lite trevligare bossdyna


förlängningen är ifrån billetx, som jag kom över lite billigt, samt att skenorna är förstärkt med nån utskuren alubit som tydligen ska vara en arctic orginal på nån av crossmaskinerna? I övrigt är den förstärkt lite här å där i vaggorna osv, samt bakre boggiefästet nitat i chassiet fick jag göra ny då den gamla spruckit, då ca 15mm högre än std.
Iaf så vart det ju en utmärkt hybrid, har funkat kanon, på både led och i snön.. bossdynan å framflyttarn till styret gjorde en helt ny skoter av den gamle grå..

som sagt, de är mycke mycke bilder som saknas på diverse smågrejjer, men de kanske inte är nån ens som bryr sig :amuse:

iaf så efter sommarens ståhej så blev arbetsbänken tillslut fylld med lite roliga grejer som skulle i..





På nedersta bilden, kopierade reedstoppen från org korgen (tv) och gjorde en längre modell som reedbladen ligger enda emot vid fullt öppen, ryktades mycke i staterna om blad som gick av då orgstoppen var ca 3mm kortare än själva reedsen, någon turboåkare som haft problem med detta här?
Dom sitter iaf i maskin nu tillsammans med std reeds så man får se hur det ter sig i längden.. maxöppning iaf 13mm även på dom förlängda..

och sist för idag, pleniumet.. nu vart dehär relativt liten, ca 1.1-1.2liter.. helt och hållet pga en enda anledning, å det var platsen.. på baksidan sitter dock en reedkorg från en polaris som han ska få tjyva lite luft ifrån på de låga varven. ser lite litet ut på bilden ser jag dock nu..



hejdar oss där så de inte bli för mycke bilder å tjaffs.. :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Joru fina grejer du sponsrat me :)
Hehe joo ang toppen, fick svar att dedär va finemangs med turbo enl dom :) så diskarna ska styckas ner lite på bandvinkeln å bandbredden på squishen bara, så man hamnar kring 11.1 i kompat, så provar jag därifrån sen :) tror inte de blir så tokigt sen.. Kommer lite fler bilder å glo på snart..
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag är/blir grymt imponerad om du ror iland turbokonverteringen och får det att fungera. Snygg maskin dessutom!
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
tackar.. :) de byggs alles för lite turbo arctics här i landet, så förhoppningsvis kan nån få lite inspiration å sätta kniven i sin gamla M eller XF eller F för den delen..
Iaf fortsätter med nån bild så man får något slags hum om hur det ser ut..
Insugsdelen


Valde ju att gå på IC direkt, och hittade en lagom stor gosse, som dock fick kortas en smula, samt passas in med nya anslutningar innan den satt som en fläskläpp. Luftgivarn fick även den ta plats direkt i IC så var det problemet ur världen sen å


Och ECUn hamnade på en liten plåt som täcker främre ingången där org insug gick en gång i tiden, då hamnar den direkt någon centimeter under IC:n ganska nära sin standard placering, så alla kablar m.m. räcker utan problem


Pipan är en standard, med lite större stinger, runt 45mm, samt att den är kortad en bit in i pipan, som ni ser är den ledad ner mot turbon, och turbon i sin tur stöttad ner i en plåt i buken, inget sitter stumt, för i min värld låter det bara fel. även oljebehållarn ligger där å skäms, ca 0.8 liter med skvalplåt upp mot påfyllning och luftning


åsså den här lille godingen, walbro FRA-4 pump, strömsnål rackare som bara vispar runt lite olja till turbon, 2amp 12v vill den ha i lön för att göra sitt jobb, å de ska väl inte va några problem



såklart varte likriktning, clas ohlsson riktare, och ett par kondensatorer för att jämna ut peakar och dalar lite, verkar funka bra. vid testkörningen redovisade den 10-14volt fladdrigt på lågvarv, å aningen jämnare å finare med kondensatorerna ikopplad..




Alltså 2st utgångar på denna, en till oljepump samt en till brebandslambdan, båda vill ha 2amp var, men är avsäkrad med 5 vardera, verkar finnas ström i systemet till detta iaf. vid testet så hakade jag ur ena halvljuset dock, och man lär få klara sig på ett sådant skulle ja tro, så man finner nån slags balans.

Gjorde mig några ventgaller också, kunde ju vara bra.. så de vart en ram i 1.5mm plåt och ett limmat meshtyg på baksidan, som i sin tur blev limmat lite lätt mot huven å sen hålls fast med alunit.



 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
blev lite mycke där i ett inlägg, tar de sista ja tänkte slänga upp i ett nytt :)

jo som sagt, de vart 2.5" downpipe från turbon, med en egengjord ljuddämpare i valsad perforerad plåt, med en 3.5" kropp över, så man kan plocka isär å packa om ifall de skulle bli så..
med lite tur dämpar den nånting iaf

Alla avgasdelar, grenrör, pipa å dämpare är blästrad och coatad med weird performance turbox coat, i hopp om att värmen ska stanna där den ska vara.. får se hure blir med det..

Å sist men inte minst då, fick lätta på lädret å införskaffa mig en topp från bikeman, så den extra kylvätskevolymen och lösa förbränningsrummen lät lockande. Helst skulle ja vilja göra en själv som sagt, men fräs och svarkunskaperna sätter pallnit för dom planerna.. så istället för att förstöra vardagen för nån stackars kompis å placera denne i en maskin, så fick de bli såhär..
Beställde dock med turborum då dom skulle ha sånna, väl här och uppaketerad så var de mer eller mindre std rum till f7an, svaret jag fick av dom när ja frågade om dom kanske skickat fel, var väl att dedär var kanon de till turbo.. hmm, på 8000fot kanske ja.. i varjefall, just nu ska bara rummen naggas ner en aning med lite annan vinkel på squishband och bredd.. för att komma runt 11.1 i komp äre tänkt.. i övrigt är de mesta iordning :)

 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Jag är/blir grymt imponerad om du ror iland turbokonverteringen och får det att fungera. Snygg maskin dessutom!
de är inte bara du som blir imponerad då.. :) skulle det vilja sig så väl har man gjort sig förtjänt av en pilsner tror ja tillåme.. får se hur vintern ter sig..
tack å tack för övrigt
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vad för turbo kör du, glid eller kullagrad? Ser riktigt fint ut måste jag erkänna :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
tack för de :) första hand så ska kittet testas ordentligt, blir det till salu hör jag av mig hajfen :)
jag valde en kullagrad direkt, garrett gt2871 som jag hittade i mkt gott skick i sommras nångång.
Dels för att man kan hitta en strömsnål oljepump som bara cirkulerar oljan utan någe våldsamt tryck, och dels för att den ev kan vara lite mer lättdriven, å då tänker jag mest från låga varv, när en turbo väl börjat snurra anser jag att glid eller kullager spelar mindre roll.. kan man få den så följsam som möjligt i alla register är ju det trevligt, även fast ja tror andra har lyckats riktigt bra även med glidlagrad.. :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Nån som vet ifall de fanns nå styvare motorkuddar att fåtag i till f7an? Hörde nå rykten om nå sånt förut.. Skulle kanske vara trevligt å hålla motorn lite mer på plats å kanske klara remmarna lite längre, ifall de visar sig att han skulle vilja fungera.. Eller så kanske man satsar på nå egna polyrethan bussningar direkt.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ser riktigt bra ut, seriöst å snyggt! Hoppas du får skiten att fungera! :)
Tackar, jorå de skulle va trevligt om de ville lira å fungera någorlunda smärtfritt.. Första provåkat är inte långt borta, bara snön ligger kvar på vägarna iaf efter helgen kan de tänkas att en riktig varmkörning kan bli av iaf :)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
inte för att vara em besservisser men paralelkopplar man kondensatorer tappar man kapacitans. tex en 10mf och en 5 mf då får man 7,5 mf =/ övrigt ser de ruggigt ut! :D