Arctic Cat TM8-R

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Hur går det med skotern..?, börjar du bli färdig med kittet nu? Ellr håller du på med annat?
Turbon är på plats, dock tycker jag inte att det var så bra passform på slutburken? Fick lov att ta bort "koppen" som sitter på utsidan av buken för att få det att passa, och nu måste jag göra en ny, större "kopp".. och så ska det inte vara.. funderar om jag fått fel ljuddämpare?

Annars så är det fortfarande TPSen jag väntar på, När det väl är fixat så är det bara spjällhuset och tryckröret kvar att sätta, + lite smågrejjer så som ventilation å det. Så i stort sett så är det inte så långt kvar :)
Har dock jobbat mycket + varit sjuk denna vecka så det har inte blivit nått gjort på några dagar...

Hur går det själv då???
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Turbon är på plats, dock tycker jag inte att det var så bra passform på slutburken? Fick lov att ta bort "koppen" som sitter på utsidan av buken för att få det att passa, och nu måste jag göra en ny, större "kopp".. och så ska det inte vara.. funderar om jag fått fel ljuddämpare?

Annars så är det fortfarande TPSen jag väntar på, När det väl är fixat så är det bara spjällhuset och tryckröret kvar att sätta, + lite smågrejjer så som ventilation å det. Så i stort sett så är det inte så långt kvar :)
Har dock jobbat mycket + varit sjuk denna vecka så det har inte blivit nått gjort på några dagar...

Hur går det själv då???
Okej!
Är du orolig över att det tar i koppen eller, för det gör det på min också, man får ju vålda dit hela bryggan men när det sitter där så sitter det bra iaf..
Jovars, har gjort första starten ikväll, men det var inte utan missöden...du vet kontakten som var fel, nu är det ju så att när jag fixade den kontakten, (fick såga nya styrspår i den), och pluggade i kontakterna till orginal spridarkontakter så drog jag säkert 30-40 drag innan jag insåg att det var nåt fel...man måste ju dra en hel del innan man får fram bränsle, men inte så mkt..:), kollade gnista..ok, kopplade ur attitudeboxen å prövade orglinalboxen, då startade den på andra draget..så klurade ett tag över hur allt funkade. å till slut så kopplade jag om kablarna i orginalkontakterna..för drog slutsatsen att + en från orginalkontakterna gick till - till attitudeboxen, då plötsligt small den igång på första draget med attitudeboxen å allt, great tänkte jag..men hörde att den gick fett redan på låg, såg att bränsletrycket var på 40, ska ju vara 38, så jag slog av för att hämta verktyg för att ställa in den, men när jag sen skulle ha igång den baktände den en gång å sen var den död, å all el var utslagen till lyse osv, endast tändningen funkade. var ingen trevlig upplevelse, höll på slita av mig allt hår..:), kopplade ur alla stömförbrukare å dit med orginal strömbox, då fick jag ström igen, sen provade jag koppla tillbaka ac/dc konvertern igen, å då funkade det igen å pluggade in strömförbrukare allt eftersom, allt funkade, men den gick inte igång ändå..pluggade ur stiften å såg att dom var dyngsura så kopplade ur spridarna å drog, tillslut small den igång, gick säkert 1 min utan spridare..tills jag hörde den började gå torr så slog jag av den å pluggade in spridarna igen drog igång den men den gick jävligt fett ännu, prövade stega ner på lågen, men blev liten skillnad. Efter mkt om å men så slog jag om on/off switchen till ON, det, gjorde hela skillnaden..så nu vet du hur den ska stå, står ju inte i instruktionerna, men du kanske redan hade klurat ut det, men jag hade visst INTE det..:), så nu går den helt ok, inte testat nåt med mer gas eftersom det var -30 ute, men har lite att dona med imorrn som göra det sista på kallluftsintaget i huven, täta osv och dit med variatorkittet samt en översyn över allt.
Tycker däremot att kalluftsintaget inte verkar lira perfekt, tycker man kunde löst det på nåt annat sätt, + att jag är orolig över oljetrycket till turbon, har ju ingen koll över det sen man pluggat in allt i skotern..:mad2:
Men annars flyter det på hur bra som helst..:whistle:
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Orolig är jag inte, men det finns inte en chans i världen att det kan passa!!


Är lite lur på att jag fått typ ljuddämparen till en m1000...

Ahh, Fan va fint att du fått igång den!! :) Skoj!
Ändå konstigt att den bettede sig så där och att det skulle ha med on/off brytaren att göra... Den kopplar ju bara förbi motortempen.. Hrm. Skönt att du fick till det iaf!! Det står faktiskt i handboken, fast dock inte som en installationspunkt utan det står i början. Dock inte hur man ska koppla in den.

Min TPS är fixad, och toppen kom igår!!!! så det borde hända en del i helgen!! :D
Återkommer med lite mera text senare.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Det går bra!!
Hämtade hem lite delar som varit på lack igår, hämtade min nya dyna och idag beställde jag ett anti stab kit.
!

Kvar att göra:

Fixa variatorerna
Montera boggien
Montera framvagnen
Montera kantlisterna samt lyftbågen bak
Fylla vätskor
Göra en fin kabeldragning upp till styret (lite bökigt då det går "ganska" mkt sladdar dit..)
Polera tunneln
Dyna
Montera heavy duty bukskydd
Montera Anti-stab kit

Hrm, borde vara allt.. :) Snart klar med andra ord...

God jul på er!!!
 
Last edited:

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Uppstarten avklarad! IT's ALIVE!! :)
Bara provstatad i garaget så inget laddtryck är mätt. hällde iaf i 10 liter 98a och 10 liter racesoppa till att börja med..
Ska testas här dom kommande dagarna! :D







Nu är det i stort sett bara inställningar och en jäkla massa justering kvar.. :) nu vill vi ha snö, EXTREMA mängder snö!!!:beer:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Heeelt sinnessjukt grym! :shocked: :hail:

Fixa en polare med videokamera i näven då du tar ut den i snön!!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Håller med jag också, jäkla finish du har fått på den! Hur lång tid har du lagt på att polera chassie/boggieskenor? Och vad gör du för att behålla finishen? (polera efter var o varannan tur känns ju...sådär)
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Blir coolt av rang! Hur verkar attitudeboxen fungera? Jag får en sådan till pushkittet också. Den där AMP styrhöjaren visste jag inte att jag behövde innan jag såg bilderna, men den verkar kanon! Var köper man den?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Tackar tackar alla! :)

Tobbe.. Jag vet inte riktigt hur länge det tagit... men mycket. Alla fästen och brickor, stag å sånt är polerat,listan kan göras lång. turbon också lite lätt samt målat avgashus. Hade jag haft mer tid hade jag rivit ner den totalt och polerat precis allt... Man behöver inte göra det så ofta, en gång mitt i sässongen om man vill och sen när den är slut.

Dr Stein: Jag har inte hunnit pilla på den alls. Igår blev det bara uppstart. Tror inte att folket som bor runt garage hade uppskattat om jag tog ut den på vägen och börja gasa kl 23.00:eek: Men jag tror den funkar jäkligt bra, bara man lär sig den. Ska sätta lite silikon runt kontakterna som extra skydd. Om det är nått du ska ha så är det Gague cagen.. Blir grym skillnad. men prylarna är handlade från http://www.aftermarketproducts.com/ När får du hem ditt kitt?

Visst ska den ut i ljuset... synd bara att vi har typ 1 timmes ljus om dagen än.. :)
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
De sista grejerna var skickade i tisdags så jag är i väntans tider. :nerd: Ska du köra i bromsbänk? Blandar du med 105 oktan soppa?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tobbe.. Jag vet inte riktigt hur länge det tagit... men mycket.
Hmmm...jag har ju en boggie ståendes på golvet, nu blev jag jäkligt sugen på att leka med mig själv halva natten och polera skenor:embarrest:
Är det inte oftare man måste bättra kan det ju vara värt det-jag har ju redan allt som behövs i garaget-utom möjligen tiden då, men det är ju många timmar på nätterna.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
K-len: Haha, du har ju en minst lika snygg maskin du med!!! lite mindre ponnysar bara ;)

Dr Stein: Härligt.! Men det är drygt att vänta!! och givetvis ska den bänkas!! :biggrin1:

Man kan ju polera hur många ggr man vill, men det håller relativt okey, givetvis blir det repigt å så men det blir aldrig i närheten lika matt som orginal. Sen beror det på vad man använder för polermedel!


Ingen provkörning är gjord ännu.. varit under -30 i ett par dagar nu..
 
Last edited: