Arctic Cat TM8-R

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Sådär, Tänkte jag skulle göra en liten presentation av denna vinters bygge!

Utgångs objektet är en Ny 2009 M8 sno pro.
Valet föll på 2009an då 2010 års modell har en helt ny motor med bla lättad vev mm och inte är dest mer utprovad med andningshjälp.

Utseende mässigt så blir den inte alltför extrem, första tanken var att köra ett vitt och candy rött tema men pga lite tidsnöd så blir det inte så nu, utan kommer köra på svart med MKT polerade delar.
Bossdynan byts ut mot 2010ans dyna, Mountain addiction's dunkfäste, AMP's Gague cage, APM's styrhöjare/relocator, mm mm,

Under huven blir det Cutlers race turbo med modifierad turbo och BOV. Omarbetad top och 50mm throttle bodies.

Kommer lägga upp lite bilder och mer info senare när turbon dykt upp,
men först och främst ska maskinen köras in några mil och sedan plockas ner.

Stay tuned! :beer:

/Tobbe
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
Kommer följa detta bygge då jag har en viss förkärlek till Arctic Cat´s M-serie.

Låter som ett intressant bygge, och kombinationen svart/blankpolerat är grymt snyggt och tidlöst, om än kanske inte helt ovanligt nuförtiden.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Kommer följa detta bygge då jag har en viss förkärlek till Arctic Cat´s M-serie.

Låter som ett intressant bygge, och kombinationen svart/blankpolerat är grymt snyggt och tidlöst, om än kanske inte helt ovanligt nuförtiden.

Precis, svart och blankt är snyggt, men som du säger, rätt vanligt numera, men men, den kanske får en annan tappning inför nästa år, om den är kvar :)
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jo, men du ligger lite för mig K-len ;) men jag siktar på att bli klar innan jul ungefär..
Hur blev din lackering? Fått hem grejerna? :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Härliga tider. Men då är jag inte allt förl ångt före. Räknat med att vara klar i början/mitten av december.

Jodå, framvagn och boggiet är hemma efter pulverlack. Blev otroligt fint. Väntar bara på att få hem tunneln/bulkheaden så kan jag börja skruva ihop.

Och som det verkar skickas mitt kitt med flyg nästa vecka.

Men nog om min maskin, detta är din tråd. Har du redan köpt skotern eller hur går det för dig?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Visst är det det!
Jag får fortsätta fråga i din egna tråd då, jag är bra nyfiken på ditt bygge med!

Jo, skotern står i garaget, med gott sällskap dessutom :p, just ihopsatt och ska ut och köras in lite till helgen efter nån öde skogsväg. Sedan blir det att ta fram polermaskinen och montera isär allt som kan tänkas poleras! Slitigt men plankt blir det! Hoppas jag..

Kittet skulle Dale börja knåpa och dona med idag och skulle vara färdigt på 9 dagar ungefär. sedan tar det inte mer än 1-2 veckor innan det är hemma! Där även det ska få sig en omgång med polermaskinen medans toppen är på modifiering.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jag kan inte ge något exakt pris med det var ett hyggligt bra erbjudande jag fick, som referens kan jag säga att det var betydligt dyrare än vad Polaris sålde ut sina RMK 800or för i våras! Polaren köpte sin för 89900:-!! Det måste anses som gratis i dagens skotervärld!

Tror inte du förlorade så mkt, sen så har det tydligen varit lite svårt att få tag i nya 09or i år, tror jag fick den sista som fanns kvar, eller en av få.

Har du raderat din projekttråd K-len?
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Det här kommer att följas! Drömmer om en m8 turbo men min drömmar kommer inte bli verklighet på ett bra tag så därför nöjer jag mig med att dregla här på forumet :D
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag kan inte ge något exakt pris med det var ett hyggligt bra erbjudande jag fick, som referens kan jag säga att det var betydligt dyrare än vad Polaris sålde ut sina RMK 800or för i våras! Polaren köpte sin för 89900:-!! Det måste anses som gratis i dagens skotervärld!

Tror inte du förlorade så mkt, sen så har det tydligen varit lite svårt att få tag i nya 09or i år, tror jag fick den sista som fanns kvar, eller en av få.

Har du raderat din projekttråd K-len?

Okey.

Jag hoppas jag itne förlorat för mkt. Ska väll igentligen itne skriva det men, 114 000 borde inte ha varit helt fel i november förra året.

Ja jag har raderat min projekttråd. Anledning: trots jag iaf hade nån enstaka bild, så har din tråd mer respons utan. Så jag orkar inte lägga tid på det.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kul med fler turbo-arcticar. Och just M8T dessutom.

Förstår inte dom som köper en yamma och montera turbo på och hävdar att visst är den tung å klumpig men det kompenseras med hk.

Varför inte göra som vi. Köpa en lätt smidig lössnömaskin och montera turbo.
Det bästa av två världar!
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Kul med fler turbo-arcticar. Och just M8T dessutom.

Förstår inte dom som köper en yamma och montera turbo på och hävdar att visst är den tung å klumpig men det kompenseras med hk.

Varför inte göra som vi. Köpa en lätt smidig lössnömaskin och montera turbo.
Det bästa av två världar!
Visst är det roligt! :) Har du sålt din maksin föresten?

Jag förstår dock varför man köper en yamaha och sätter turbo, Man får otroligt mkt kraft, som desutom är väldigt driftsäkert och det är bara att "vrida på nyckeln" när man ska ut å köra. Jag har varit extremt nöjd med min nytro turbo, aldrig krånglat, grym effekt, billig att tanka :), väldigt lättkörd, iaf när det är bra före, har aldrig kört en så lätthanterlig maskin i lössnön som nytron, MEN, i vårsnö är den inte alls lika trevlig, och helst inte när man far runt i skogen ohc på rätt tekniska ställen, då märks vikten!

Detta är en av anledningarna till att jag byter maskin denna vinter, för att bygga en mer lätthanterlig maskin som passar bättre för teknisk körning.

Hoppas nu vi får en GRYM vinter med extrema mängder snöö! :laugh:
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Lite uppdatering:

På grund av att jag inte fått hem en enda pinal från USA ännu så står bygget relativt still.
Lite har dock hänt, monterade in ny helix och nya vikter idag, orginalgrejjerna som vi i skandinavien får då dom från fabrik kommer med variator grejjer för +3000 meters höjd. Detta bara för att jag tänkte fara och köra in maskinen 10-15 mil till helgen så att man hade kunnat börja riva ner den men ikke, snön smälter bort! :(

Kapade även stänkskyddet och strippade hela maskinen på varenda liten klisterlapp.
Så nu är det bara att vänta på att det kommer snö på marken och delar i brevlådan!

Turbokittet skulle tydligen vara färdigbyggt denna vecka så förhoppningsvis skickas det nästa vecka nån gång. :)

Bilder kommer när det börjar hända saker! :)

/Tobbe
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jaha, dax för en uppdatering nu när man fått hem lite delar!! :D
Kom ett litet paket på posten idag och genast var man iväg till garaget!

2" styrhöjjare/Relocator från AMP. Grym finish!
APM styrhöjjare.jpg

Blir en viss skillnad!
Bättre pos med AMP.jpg

Snyggt
Bling!.jpg

Montering av AMP Gague Cage
Gague cage ska på plats.jpg

Blir en GRYM skillnad! Fyller dessutom 2 funktioner, man ser mätarna tydligt när man står upp, och det forsar ut varm luft från motorutrymet.! Som en skorsten! :)

Gague cage1.jpg
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
TadAA!
Gague cage4.jpg

Skorstenen
Gague cage2.jpg

Inte så fin..
PB090331.jpg

Betydligt finare! Testade polera lite för att se hur allt det andra kommer se ut i slutändan
Arctic spegel.jpg

Duger, än så länge.
Mirror yeah!.jpg


Nu är det bara att fortsätta vänta på grejjer, Turbon skickas i veckan, ny dyna kommer först i slutet av månaden, sideventsen kommer väl snart och sen är det bara snön som fattas!
Måste köra in maskinen snart känner jag, så att man kan börja plocka isär lite saker :)

Mer kommer!!
/Tobbe