Arctic Cat TM8-R

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Håller med föregående talare, verkligen cleant bygge!!

Hur upplever du den nu när du kört en säsong? Strulat mycket? Räcker effekten till om du jämför med din gamla Nytro?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
tack tack, Japp, det var min maskin som stod hos JDM.
Skotertoken: Jag har samma komp som förra säsongen, 10,5 -1
BiG: Förra vintern funkade den hyffsat mot slutet, höll på i evigheter känndes det som innan jag fick den att lira någorlunda, men fick den endast att gå bra upp till 10psi i ladd, ca 0.7bar.
I år verkar den funka bra hela vägen upp till 15psi, dock bara när jag kör den på packat underlag, kommer jag ut i 1m puder och motståndet blir större så går den dåligt, vet ej varför, kan bero på att den får för mycket soppa på mellanregistret, så jag har en hel del labborerande kvar att göra. om effekten räcker? ooo ja :D ska man göra en snabb och mkt förenklad uträkning så ska den lämna ca 285hk vid 15psi laddtryck, (1.04bar) 1.04 * 140 = 145,6 +140. M8an väger ju som bekant betydligt mindre än nytron, säg 240kg med lite soppa i, vilket blir ca 1.18hk/kg, nytron, som väger lätt över 300kg, kanske 310+ har 0,9hk/kilo räknat på 280hk.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Ännu ingen bromsning gjord tyvärr..
Jo den är fortfarande i drift, planen är väl att byta ut den här framöver, oklart till vad men sämre kan det ju knappt bli...
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Aha på så vis.. Kör med denna box själv, och upplever den alldeles för grov i justeringarna.. Fullgassoppan med ladde gick lätt att få till, och mellanregister/lätt belastning, men botten, gröna området, fann jag att min både gick fett och snålt i samma, omöjligt att få bra..

Har du funderat på power commander 5:an?

Bytt några kolvar under dom här åren, i förebyggande syfte?
Grymt om den hållit ihop så bra :)
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Samma justeringsbekymmer som jag själv haft med andra ord! Nu kör inte jag med lamdamätare men man har som fått in känslan för hur den går i de olika registrena.
Just nu går den dock fint i det låga registret också, men vad det beror på vet jag inte?..

Jag har inte kollat desto mer på PC5an men det är helt klart ett alternativ.
Inga kolvar bytta, de ser bra ut ännu men dessa kommer nog också bytas inför nästa vinter.
Jag är själv lite överraskad att den funkar så pass bra som den gjort! Mycket nöjd

Hur går det med din släde?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Verkar vara standard, känns som boxarna är mest skapt för fullgasåka :)
Pc5an verkar fin, då man kan justera varje 250:e rpm och 10st trottelpositioner, justera en sån i bänk måste vara fint, så får man ju se hur effektkurvan ligger till i samma veva, och hur gassvaret ändras :)

Själv kör jag bara lambda, å de syns ju rätt fort hur det står till under huven.
Min har funkat kanon, mycke lir med variatorerna, men inga problem med nånting, bara ryckt i snöret å åkt :) har gjort ett antal inspektioner bara mellan allt åka för att försäkra sig att allt är grett.

Du kanske skrivit det nånstans, men vad kör du med för vikter å fjäder å helix i maskin nu?