Arctic Cat M8 Sno Pro LE -09

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Toppen från CPC kom för någon dag sedan.
Blir dock inte så mycket med med skotern denna månad då ja håller på å fixar till en bil med massor av rost inför Bug Run.

Bilder på toppen kan ja dock bjuda på.










 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Jäkligt roligt bygge!
du kan inte bjussa på lite info kring oljesystemet till turbon? vad för typ av pump, elektrisk va? vart tar du strömmen?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jäkligt roligt bygge!
du kan inte bjussa på lite info kring oljesystemet till turbon? vad för typ av pump, elektrisk va? vart tar du strömmen?
Det sitter en liten elpump som pumpar upp olja till turbon. Jag har inte kollat vad den heter. Turbon är inte trycksmord utan oljan rinner bara igenom.
Direkt under turbon sitter oljebehållaren, Returen går rätt ner i denna. De övriga slangarna å behållaren är catch tank ifall man skulle hamna upp och ner med maskinen
Strömmen tar jag från samma som till bränslepumpen.

Vad kommer du ha för komp med dom där topparna?
Det ska vara 10,5:1 med dessa.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Det sitter en liten elpump som pumpar upp olja till turbon. Jag har inte kollat vad den heter. Turbon är inte trycksmord utan oljan rinner bara igenom.
Direkt under turbon sitter oljebehållaren, Returen går rätt ner i denna. De övriga slangarna å behållaren är catch tank ifall man skulle hamna upp och ner med maskinen
Strömmen tar jag från samma som till bränslepumpen.


Det ska vara 10,5:1 med dessa.
Det är alltså en kullagrad historia? vad är det för turboaggregat? kullagrade turbos har ju inte samma krav på varken tryck eller flöde. funderar lite själv på vad ja skulle ha gjort för att få lite mer ös i skotern, har varit med och turbokonverterat ett par bilar så suget efter 2T turbo är rätt stort! men är just själva oljebiten som är den dryga, för nån kullagrad turbo för 10-15k kommer inte på tal för mig.
är de nu så att turbon hinner börja bygga laddtryck redan vid inslagsvarv så att du får en ganska linjär effektkurva, eller har du en tydlig turbokick nånstans mitt i registret? hur svårt är de att få till så att variatorerna hinner med i sådana fall?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Turbon är en GT2860RS som är kullagrad, Kan inte känna någon turbokick utan det mata på som fasen hela vägen.
Ska väl sätta ihop den igen å köra i bänk så man får se vad den ger.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jo ett stift i mitten. Blir kanske betydligt enklare att svarva då? dock bör väl dessa vara delvis frästa.

Första dan på semestern och midsommar. Dax för lite skotermeck.

Toppen monterades och pinbultar från gamla cylindern monterades.


Få se hur pigg man är i morrn om motorn hamnar i chassiet då.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Återmonteringen har påbörjats.
Först tvätta ur lite under motorn.



Rent ska de va. En stund iallafall


Motorn på plats igen.




Sen funderar jag också på att göra som Dr_Stein och köra med extern bränsletrycksregulator
En mini IC hade också vart nått att fundera på.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Skotern står lika som på senaste bilderna.
Å då jag inte har maskiner eller kunskap att bygga delar själv så har jag beställt en mini IC och ett bränsleuppdaterings kit.

Tyvärr har det så klart blivit försenat...

Fuel upgrade comes with Fuel driver board, new harness with 2 more injectors, fuel rail, hose clamps, zip ties ect ect. Kit works on 2009-2010- 2011 AC sleds. All plug and play.

Mini intercooler comes with intercooler-fan and new charge tube all the charge tube system is new O-rings ect. Also comes pre-plumbed for two new injectors with tab to mount a fuel rail as well.

A fuel booster board is used on the 09 and 2010 sleds to boost the flow of the fuel what this does is it does not put more strain on the stator as the larger pumps have been known for some issues as they pull allot of power. It also does not put any more load on the stock pump. (they change the current so it drives it under AC power or the like.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Äntligen händer det nått, Fick lov att leta efter tråden när ja skulle uppdatera å det är ju inte bra.
Har i alla fall fått hem lite mera prylar som ska monteras.
Kan man inte tillverka själv så får man köpa det som finns färdigt.

Blir bara bilder idag då jag fick mecka lite vattenpump på bilen ikväll.
Massa prylar att montera.












Tyvärr hade den fått sig en liten törn men det är inte så mycket att göra något åt nu.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ic'n verkar ok. Så det var ju bra.

Idag har ja börjat montera lite för att se hur allt kommer att bli.







Mini intercooler... Hur stor är den stora då?


Imorrn blir det nog att stoppa dit turbon igen å kolla hur tryckröret passar.
Sen blir det att borra å skruva fast ic'n i chassiet.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Meckade dit lite flera saker idag för att se hur det passade ihop.
Verkar som om det kommer att funka.

Blir väl såhär det kommer att se ut under huven i vinter.






Lite kabeldragning kvar nu.
Funderar på hur det blir snyggast.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Efter några veckor utan motivation har maskinen äntligen blivit ihopskruvad och provkörd.
Den går bra men ja funderar på att ta det lite lugnt nu i början med nya kolvar å en cylinder.

Igår kväll när jag var ut så hade jag haft max ladd på 0,56Bar, 8,2 Psi Vet inte om det är för mycket eller om det ska funka.

Ic'n funkade väldigt bra. Låg temp hela tiden.

Ska ut å åka en sväng idag, så får ja justera lite mera.