Arctic Cat M8 Sno Pro LE -09

zrtman

Medlem
17 aug 2008
26
0
1
Norrbotten
Du måste skilja på squishbredd och area :
om du har ex vis 15 mm breda squish band så lyder formeln följande:
Borr 85mm (radien) r*r*pi= 42,5*42,5*3,14=Total kolv area
Squish = 15 mm *2 = 30 mm vilket ger en kupol dia på 85-30 =55mm

Samma formel 55mm r*r*pi = 27,5*27,5*3,14=total kupol area

Dela då (Total kupol area med /Total Kolv area )= % squish area

:smile1: Mr Voodoo
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Medan du väntar kan du väl berätta var du har kopplat in vattenkylningen till turbon? Ska göra det på min i veckan. Ser inte riktigt på bilderna. Vad kör ni andra för olja till aggregatet?
 
Last edited:

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jag har kopplat vattenslangarna som orginal går till spjällhuset för att värma det till turbon. Bara att dra om dom under motorn.
jag har Mobile1 0w-30 till turbon.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Förvärmningen är inte bortkopplad utan det går först till spjällhuset och sen till turbon och tillbaka till motorn.
Några påstår att detta inte är så bra eftersom vattentempgivaren sitter alldeles vid returledningen i blocken och tempen blir inte rätt.

Kör också Mobile1 dock 5-50 har jag för mig.

Trodde ja hade nån bild på det men detta var det närmaste jag hittade.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Okej, så på boondocker har dom alltså kvar värmen till spjällhuset. Jag har ingen värme alls till spjällhuset utan har det bara kopplat till turbon.
Har inte haft några problem hittills, behöver bara varmköra den rätt bra.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja Boondocker har det så.
Bör väl inte vara nått problem att köra utan förvärmning då det inte borde finnas risk för frysning p.g.a kall insugsluft?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Nej precis, insugsluften gör nog jobbet med att hålla spjällhuset varmt ganska bra. Skulle vara skoj att mäta laddluften nån gång. Har testat känna på tryckröret direkt efter en hård klättring och det känns inte alls varmt, knappt ljummet, så Cutlers "cold air intake" verkar funka bra. Har du funderat på att dra ut ditt luftfilter/insug utanför huven/buken?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jo ja hade ju tänkt skaffa en annan huv så ja kunde få ut insuget utanför huven.
Vill inte kapa i min nuvarande huv då den är hel i övrigt.
Jag har nått ADA kitt så ja kan se insugstempen i Boondockerboxen vid start och lite lugn körning ligger den på ca 30 grader
Vid fullgas har jag sett 123 grader (255 F) Det är ju inte bra och en mini intercooler verkar kunna råda bot på detta utan att inverka på responsen.

Red Code Performance skriver på sin hemsida fäljande
About using an intercooler on your BoonDocker turbo system:

As with any engine, the more air you can feed your turbo equipped engine the more fuel you can add and the more power you can make. 2 factors effect how much air your turbo system equipped engine gets:

* Boost pressure. The more boost pressure you run the more air you force into the engine and the more power you produce.
* Air density. The colder the air, the more dense it becomes. The denser the air, the more your engine can use on a given combustion cycle and the more power you produce.

As turbo systems increase boost, the temperature of the intake air increases (following the laws of physics). At certain boost levels this rise in temperature becomes dramatic. An intercooler mounts between your turbo and your engine and lowers intake temperatures, allowing the air to become more dense.

For example, lets take a test 800cc engine, running 8200 RPM, at 8000 ft elevation, and 32° ambient air temp.

If we take our test engine and boost it 8 psi, with a reasonable turbo compressor efficiency of 72%, our compressor temp rise would be 116 ° added that to our ambient air temp of 32°, we would have a charge air temp of 148° and make approximately 194.7 HP.

Now if we were to add an intercooler that is 60% efficient, our charge air temp would drop 70° leaving us with a charge air temp of 78° and make approximately 220.1 HP, a 13% HP gain.

Let’s take our test sled and bump it up to 15 psi. If we use the same compressor efficiency of 72% our compressor temp rise would be 185° added to our ambient air temp of 32°, we would have a charge air temp of 217° and make approximately 239.6 HP. (at this kind of charge air temp you would most like experience detonation)

Now if we were to add an intercooler that is 60% effective, our charge air temps would drop 111° leaving us with a charge air temp of 106° and make approximately 286.6 HP, a 20% HP gain, and no detonation.

Mini intercooler med fläkt på baksidan
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Kall insugsluft är aldrig dåligt..! Jag har för mig att du minskar knackningstendensen på samma sätt som att backa tändningen 2 grader per 10grader kallare luft. Jag kör med en meshhuv nu men ska dra ut luftintaget till nästa år + en IC. Har ni något förslag på lufttempmätare att använda till tryckröret?? Skulle vara intressant att se hur varmt det blir.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Meckade lite ikväll.

Inför meckningen skaffades dricka om det skulle behövas.


Lite saker undan meckade


Motorn urskruvad


Motorn på bänken


Nya kolvar monterade


Cylindrarna monterade. En ny...


Det var allt för idag.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Blir det några andra mod inför nästa säsong? Själv funderar jag på att dreva upp till m1000 drevning så man får mer fart i klättringarna :). Ska bygga IC också.
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Blir det några andra mod inför nästa säsong? Själv funderar jag på att dreva upp till m1000 drevning så man får mer fart i klättringarna :). Ska bygga IC också.
Växlar du ut fullt i klättringarna? 150+ km/h?
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Var tvungen att räkna på det där och teoretiska toppfarten blev 148,5km/h. Är lite tveksam att räkna på 1.1 overdrive men det kanske är så.

((57/63) x (34/63) x 7600 rpm x 8 tooth x 3 inches x 1.1 overdrive)/1056 = ca 92.8mp/h.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja ska försöka få nån att fräsa ur toppen för att sänka kompressionen nästa vecka är det tänkt.
Någon som har nått tips på vart jag kan lämna toppen?
Eller så får ja kolla vad ett lock kostar från staterna.
Mini IC är ju inte så dumt verkar det som.
Men om nuvarande bränslepump inte räcker till så har jag inte riktigt klart för mig vad jag ska göra.
Jag vill köra på 98 soppa.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
En grej du kan göra med originalpumpen är att byta slangbiten mellan huset och pumpen till en lite längre 1" slangbit, pumpen kan blöda ut tryck där. Sen skulle jag pluggat regulatorn på pumpen som du använder nu och monterat en riktig 1:1 regulator under huven. När jag körde i bänk flödade det över 130lb/hr vid 205 hk utan problem. Men visst finns det värre pumpar att köpa, push säljer en till racegas kitten.