Arctic cat f7 dör av

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Hej. Check engine lampan blinkar 6 gånger , dvs apv. Skotern går som den ska på lägre varv men så fort jag ger gas dör den av liksom utan att stängas av , den tvekar. Vad bör jag kolla? Vad kan vara fel? MVH
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kolla först om apv motorns vajrar är hel eller har hoppat av apv motorns trumma. De kan ev hoppa av om avgasportarna kärvar i sot för då slakar vajrarna. Provdra även i vajrarna till avgasportana för att känna om de går att dra upp lätt. De ska gå att dra upp väldigt lätt de är bara halvsvaga fjädrar som drar ner dem i botten igen, de bör räcka man 1-1,5kg drag men de är bara min uppskattning inget att gå efter.
Om vajrar ser hela ut och du kan dra upp portarna så gå vidare till apv motor test.
Ta av platskåpan över apv motorn och hissa upp maskinen i bak så mattan hänger fritt STADIGT! Varmkör minst 7 min så du kan gasa till så den över 7500vn de duger med bara en kort uppgasning i en sekund. Om inte apv motorn rör sig alls då varvräknaren är runt 7000-7500 eller ens vid 8000 varv så är de troligen fel på apv motor eller kablar till den eller än värre ecu databox fel. Jag vet inte om apv motorn har en säkring men de borde den ha så kolla upp det också.
De är speciellt viktig att rengöra avgasportar med ca 100-200 mils intervall speciellt på Arctic cat som har apv motor. Om de går tungt kan apv motorn brinna upp eller i bästa fall dras vajarana av.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Oj! Tack för ett jätteutförligt och bra svar. Skulle det kunna vara igenkleggade ventiler bara också utan att vajrar gått av eller apv brunnit? Jag ska kolla allt jag kan i morgon :)
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Tillägg , jag var ute och åkte på gården i dag, jag kom inte ens i närheten upp till 7 eller 8000 varv. kanske körde på 3-4000 för det gick inte mer. Tänker att apvmotorn jobbar från 7000 varv, jag uppfattar det så på hur du skriver :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den inte orkar varva 7000v är de nog inge fel på apv systemet.
Då misstänker jag soppabrist , den kan tappa bränsetryck så fort du börjar gasa.
De går mäta bränsletryck med vanlig luftpåfyllare för däck. Man måste sätta dit T-koppling för mätaren på bränsleledning från tank till fuelrailen. Bränsletryvcket ska va konstant från tom till full gas även i fart under belastning.
Jag gissar att de ska va mellan 3,4 -3,8 bar men de lätt att söka åt exakt på nätet.
Om trycket sjunker när du gasar sä är de nog bränslepumnpen som felar alt bränsletryckregulator. Igensatt bränslefilter kan ge likn symtom men då borde de komma smygande från höga varv med hård belastning.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Jajamen, sitter soppapumpen i tank på dessa? Jag bytte insugsgummin inför säsongen , undrar om jag kommit åt något eller gjort något galet som leder till soppabristen om det nu är så? Det var ju hyfsat klurigt att få på luftburken t.ex på spjällhuset vid återmontering. Man fick bryta och bända typ...
Körde nyss in skotern i garaget , den går ju helt ok på marschfart men så fort jag ska gasa minsta lilla är det precis som någon vrider av nyckeln fram och tillbaka.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tror inte du kommit åt något vesentligt vid insugsgummibytet.
Bränslepumpen sitter i tanken.
Har den gått fullt ut för dig eller köpte du den nyss i detta skick?
Iom att den ger felkod apv så kolla den noga att allt går lätt och att apv motorn dra upp vajrarna.
Om jag mins rätt så gör dessa maskiner ett testsvep av apv motor när man startar dem så ta av kåpan så du ser om vajerrullen på apv motorn gör detta rullsvep. Den dara då upp avgasportarna i topp och tillbaka 1 gång. Nyare maskiner gör de ivf men jag antar f7an gör de också?
Om de inte är bränslefel eler apv så skulle jag mäta upp stator och picupp/trigger spolen men de lär visa rätt värde då den går på tomg och de är stört omöjligt att mäta dem på högre varvtal så de blir minst sagt klurigt om de jäklas.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Har kollat lite nu och ena vajern från apv går trögt och den slår ej tillbaka gilijotinen. Den andra vajern verkar funka som den ska.
Jag köpte den i detta skicket och har inte en aning om den gick bra förra vintern.
Gjorde komptest vid köp och den visade bra och jämna värden på det iallafall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har kollat lite nu och ena vajern från apv går trögt och den slår ej tillbaka gilijotinen. Den andra vajern verkar funka som den ska.
Jag köpte den i detta skicket och har inte en aning om den gick bra förra vintern.
Gjorde komptest vid köp och den visade bra och jämna värden på det iallafall.
Ok då är de bara riva lös giljotinerna och rengöra och känna om vajern går lätt då den är lös. Vajern kan gå delvist gå av inv hölje och då går de trögt. Om du har tur är de enda felet för den kan ev gå in i något skyddsläge då den ger felkod på apv så effekten begränsas.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Ok då är de bara riva lös giljotinerna och rengöra och känna om vajern går lätt då den är lös. Vajern kan gå delvist gå av inv hölje och då går de trögt. Om du har tur är de enda felet för den kan ev gå in i något skyddsläge då den ger felkod på apv så effekten begränsas.
Hej igen. Jag hittade även att ena fjädern till giljotinen gått av och blivit kortare. Hur mkt skulle det kunna påverka och vara boven till mina symptom?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hej igen. Jag hittade även att ena fjädern till giljotinen gått av och blivit kortare. Hur mkt skulle det kunna påverka och vara boven till mina symptom?
De gör såklart att giljotinen inte går tillbaka lika lätt och då sotar giljon fast fortare. De jag är orolig över är att apv motorn bränts sönder för att den giljotinen gått tungt eller vajern gått tungt. medans du väntar på vajer och ny fjäder kan du starta den och kolla om apv motorn gör sitt testsvep, de gör den på tomg just när den startat förutsatt att den beter sig som nyare Arctic cat. Om den inte rör sig så på nätet om den har en säkring som skydd.
Att den vägrar varva mer än 4-5000rpm inte på att en giljo är i taket och den andra inte rör sig, de är troligast ett limp home mode ecun har försett den i då den känner av apv fel. Om nu f7an ska göra testsvep på apv pga trög giljotin så ger de apv felkod som i sin tur ger limp home mode = dyngslö.

Här har du en usa forumstråd där de beskriver hur man justerar in apv motorn, de finns säker fil på tuben också.
 
Last edited:

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
De gör såklart att giljotinen inte går tillbaka lika lätt och då sotar giljon fast fortare. De jag är orolig över är att apv motorn bränts sönder för att den giljotinen gått tungt eller vajern gått tungt. medans du väntar på vajer och ny fjäder kan du starta den och kolla om apv motorn gör sitt testsvep, de gör den på tomg just när den startat förutsatt att den beter sig som nyare Arctic cat. Om den inte rör sig så på nätet om den har en säkring som skydd.
Att den vägrar varva mer än 4-5000rpm inte på att en giljo är i taket och den andra inte rör sig, de är troligast ett limp home mode ecun har försett den i då den känner av apv fel. Om nu f7an ska göra testsvep på apv pga trög giljotin så ger de apv felkod som i sin tur ger limp home mode = dyngslö.

Här har du en usa forumstråd där de beskriver hur man justerar in apv motorn, de finns säker fil på tuben också.

Tack. Verkar inte finnas några säkringar på denna modell heller tråkigt nog. Får hoppas apv klarat sig. Jag har som tur är inte sett i något forum eller youtube video att dom gått sönder när folk haft samma problem som jag.
Får se om jag orkar sätta tillbaka ventilerna och prova om apv rör sig innan jag fått fjädrarna.

jag misstänker ju att guljotinen med trasig fjäder gjort att skotern gått i limp mode.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
De gör såklart att giljotinen inte går tillbaka lika lätt och då sotar giljon fast fortare. De jag är orolig över är att apv motorn bränts sönder för att den giljotinen gått tungt eller vajern gått tungt. medans du väntar på vajer och ny fjäder kan du starta den och kolla om apv motorn gör sitt testsvep, de gör den på tomg just när den startat förutsatt att den beter sig som nyare Arctic cat. Om den inte rör sig så på nätet om den har en säkring som skydd.
Att den vägrar varva mer än 4-5000rpm inte på att en giljo är i taket och den andra inte rör sig, de är troligast ett limp home mode ecun har försett den i då den känner av apv fel. Om nu f7an ska göra testsvep på apv pga trög giljotin så ger de apv felkod som i sin tur ger limp home mode = dyngslö.

Här har du en usa forumstråd där de beskriver hur man justerar in apv motorn, de finns säker fil på tuben också.

Hej igen. Båda vajrar bytt , rengjort portarna , nya fjädrar till portarna. Felkoden borta men ändå går den inte bättre.

Apv rör sig inte alls varken på tomgång eller om jag varvar upp skotern. Apv är ett problem alltså. Då är frågan .... Är motorn trasig eller funkar den inte pga felinställning , eller något annat som är trasigt. Fan vad jobbigt. :/
Jag försökte röra apvtrumman för hand, den var stum typ, sen rörde den sig för att den bli stum igen och sen röra sig. Den går inte att röra jämnt och fint alltså. Det känns märkligt.

Har hittat en beg apv för 2500 , det är mycket pengar att chansa på.

Jag ställde in nya vajrarna så nära 34.5 mm jag bara kunde, hur känsligt är skotern om ena blir 34 mm och andra 35?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Testa servomotorn genom att dutta med 12v ström från batteri. Man kör den båda vägar genom att byta plats på polerna.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Motorn snurrar iallafall.

Ska ohm mäta snart.


Kan man ha lyckas ställt trumman på apvn fel på något vis så den står i noll läge ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok de va både bra och dåligt för då kan de va ecu boxen. Även ecu bör man kunna kolla genom att sätta fast en 12v lampa på kabeln till apv motorn och se om den lyser till vid uppstart när ecu ger sin signal för apv test förutsatt om F7an gör det som de nyare 800an? Om du kan varva den till 7000v upphissad bör lampan tändas runt de varvtalet om ecu är ok. Jag "tror" man måste ha apv motorns kontakt inkopplad i apv motorn och tjuva in sig på kablarna för lampan. Om den inte vill varva mer än typ 6000v så dra upp giljotinerna i fullt öppet läge för då kan de hända den varvar fullt ut 8000+., de beror på om ecu boxen tillåter höga varv om den känner av felkod.
Ang om apv motorn står i rätt utgångsläge så är de nog viktigt om man läser om de som fipplat med det. De ska gå att vrida servon för hand så prova olika lägen men bäst är om du laddar ner en verkstasbok för där beskrivs hur man gör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Undrar om statorn kan vara boven , typ nå fel på spolen för höga varv .. eller är det uteslutet?
Statorn har inge låg och högfartslindning den ger bara en viss spänning till insprutet och själva tändpulserna sköter den utvändiga triggerspolen.
Om den bara varvar 3000-4000v så kan de såklart va fel på triggern eller statorn eller för lågt bränsletryck.
Mät upp statorn med ohmmätning och även triggern.