Arctic cat f7 dör av

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Nä fel av mig. Ohm på tps mellan stift. 2 och 4 går från 1500 stängt och sjunker när jag öppnar spjällen till typ 160 ohm med fullt öppna spjäll
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Mellan stift 1-4 ska ohm värdet vara mellan 4250-5750

För mig är det 1500 nånting

Mellan stift 2-4 ska det vara 723.5 -977.5 på stängda spjäll och 4250 -5750 med full gas.

För mig är det 1385 stängda och nedåt 180 på fulla gas.

Det känns skitfel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag kommer i väg på 3500 varv ungefär. Trycker jag fullt då böööar skotern. Som jag beskrivit. Smyger jag på gasen kan jag komma i väg på fulla spett.
Släpper jag gasen och ska i väg igen bööööar den igen och igen och igen.
Som att den inte får soppa typ eller för mkt luft.

Provade ohmmäta tps sensorn nu.

enligt schemat jag såg skulle det vara mellan 700-900 ohm med stängt spjäll och uppåt 4700-5700 ohm med öppna spjäll.

MIn tps mäter 1500 på stängt och 2500 på öppet. Biltema multimeter och osäker vad jag gör egentligen. Spjällhuset är avplockat från skotern. Så jag kanske gör fel t.om.
Du måste skruva ut tomgångsskruven så spjällen stänger helt, då först kan du ohmmäta eller voltmäta. 1500 ohm kan va ok om du inte stängde spjällen helt men på full gas va de långt från rätt värden. När man mätern med gaspjläll monterade på motorn så måste man slacka gasvajern också så spjällen kan stänga helt då man justerar ut tomgångsskruven.
3500v i startvarv lät normalt men vilket slutvarvtal har du på full mutter? Maxvarv ska nås innom 2 sekunder och de ska va samma slutvarv oavsett fart och underlag, ev lite lägre 100-200 varv när de är tösnö, typ tungt före.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Jag vet inte vad slutvarvet är. Vart typ chockad när det började fick fort och maskinen uppförde sig så hann inte tänka på det. Detta var ju några dagar sen jag körde. Nu har jag monterat ner skotern en del. Ja dels ligger ju spjället på köksbordet och ohm mäts :)

Tack för tipset om tomgångskruven , då tror jag nog jag ligger nära rätt värde på tomgång. Men konstigt nog sjunker värdet när jag trycker upp spjället. Värdet ska ju för bövelen öka!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag gissar att du mäter åt fel håll på tps'en, då går värdet som du beskriver neråt istället för uppåt. Alternativt att du kommer åt fler stift än önskat samtidigt.
Dubbelkolla så du inte mäter spegelvänt i verkligheten, stämmer tps'en skulle jag ta och byta fjäder i framförallt sekundären och se över glidklackar osv i den. Och byt till en ny rem om den är så slut som du beskriver.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Jag provade skifta röd och svart kabel på multimetern för att se om jag fick annat utslag men icke. Värdet sjönk. Jag var noga att verkligen träffa stift 2 och 4.
Så jag tror inte något vart spegelvänt så.

Men jag ska prova igen bara för att säkerställa. tack för svaret pitabroed!
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Mätte nu och antog att stift 2 och 4var från andra hållet .

Då började värdet på 480 och steg till 1800 vid fullt öppna spjäll. Långt i från 4250-5750 ändå
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Har bytt en del redan så .. ända in i kaklet!

Men. Filmer jag ser på tuben så kopplar dom på 5 volt på ett stift och voltmäter. Men enligt ohm mätningen ska inte det behövas. Antar att man behöver 5 v bara när man ska kalibrera en tps ?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det är för att justera in den sedan ja, styrsystemet använder en 5 volts spänning som referens mot dom två yttre stiften och får då ut en signalspänning mellan normalt 0,5-4,5v beroende på trottelns läge. Det är säkraste sättet att felsöka, men ifall du har exakt rätt manual så ligger ohm värdet alldeles för tokigt för att det ska vara ok.

Lustigt att den där manualen säger att man ska byta hela trottelhuset vid givarfel, men står lite längre ner att det finns info hur den ska kalibreras :)
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Jag följer manualen , köpt ett spjällhus som är på gång. Jäklar vad jag ska prova sen! Besvikelsen om det ändå inte funkar börjar jag bearbeta redan nu.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Tja igen.. nytt spjällhus på plats. Högre tomgång , antar att jag ställt vajern fel . Tror fan den gick bättre.

Hur som helst, min fråga är... bensinslangen från tank till spjällhus. Om det är hål i den , kommer det spruta bensin då eller drar den tjuvluft? Jag såg att det var lite skador på den. Skoter boggade igen en gång, när jag svängde 180 grader. (hemåt igen)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Hittar du i manualen hur du gör en grundinställning av spjället så borde du göra det, kan ställa till ganska mycket om det är feljusterat.
Är det hål i den slangen så sprutar det bränsle
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Okej. Det gjorde det ju inte .

Tyvärr har jag ingen manual. Men jag är rätt säker på att jag får ner tomgången genom att justera gaswiren på spjället, 3000 rpm nu på tomgång 😂 1500 på förra.

Man lär sig mycket iallafall genom att hålla på.

Ska hänga på nya remmen i morgon också. Kan snart vara vara ett variatorproblem.
Kände lite på remmen förut , tips på hur man kränger av den enklast på f7? Var inte som på polaris xcn att man bara lägger av den. Den här satt mycket tightare
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Efter att ha jävlats så försvann boggningarna , det måste varit remmen som var sopslut. La på nya , startade upp skotern, provade och det var bra. Nytt tillslag på 4000 varv cirka. Men den varvar som en galning . Antar att nya remmen måste köras in eller nått, att den inte ramlar ner i sekundären som den ska. Jag kan så lite om variatorer... Dessutom snurrar mattan på tomgång.(1850 varv ) Verkar vara bra grepp i nya remmen :)

Men skönt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Efter att ha jävlats så försvann boggningarna , det måste varit remmen som var sopslut. La på nya , startade upp skotern, provade och det var bra. Nytt tillslag på 4000 varv cirka. Men den varvar som en galning . Antar att nya remmen måste köras in eller nått, att den inte ramlar ner i sekundären som den ska. Jag kan så lite om variatorer... Dessutom snurrar mattan på tomgång.(1850 varv ) Verkar vara bra grepp i nya remmen :)

Men skönt.
Om den ökat i tillslagsvarv så är primärvariatorn sopslut i alla bussningar för de ska inte ändras med ny rem.
Ny eller beg rem måste justeras in i sekundären genom att flytta ihop eller isär skivorna. Man justerar in det tills mattan nästan står stilla med upphissad bakdel med motor igång. De duger om mattan står stilla också men just på gränsen till att snurra är effektivast.
Jag mins inte årsmodellen på din men om de är en 04a så har du en sekundär som är jobbig att justera in. Den måste shimsas in så den måste skruvas isär totalt.
Om du har samma sekundär som i länken så är de den man måste shimsa in.
Du säger att den varvar mycket men hur mycket varvar den mer exakt, för de är svinviktigt för max effekt att de ligger exakt rätt i sutvarv.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Fy fan vad tråkigt... Jag ger upp den jävla skitskotern.
Varför ska allt vara så svårt.

Vart lämnar man in en skoter för variatorinställningar i närheten av Sundsvall?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Hur vet man att det blir rätt med allt isär skruvat liksom...
De är simpelt att shimsa in inga specialverktyg krävs. Men du måste tillverka eller köpa shims allt från 0,2mm till 1,8mm är lämpligt att ha ett gäng av. Du kan klippa vtill shims av påt också eller annat material går bra, allt från konserburkar kaffeburkar syltlock bilplåt ja du förstår.
De dryga om du har den variatorn är hur vet man vilket shims man ska sopa dit. De är tyvärr på känn jag brukar få shimsa om 1-3ggr men de deror på hur noga man är.