Arctic cat f7 dör av

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Var kan man hitta vilka värden det ska vara på stator och trigger?
Man kan se värden till de flesta maskiner på RM Stators som säljer eftermarknads stator mf elprylar. De är bra stuff!
Skrolla ner på länksidan så hittar du en massa info nere till vänster. Klicka på Specifiction så visas alla värden och vika kablar man ska mäta på.
De uppger även värde på Picupp, även kallas trigger eller picuppcoil.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
APV rör sig som den ska , men skotern går lika dåligt. Börjar misstänka nått med bränsletillförseln nu. Stiften såg ut som okörda med lite svarta fläckar på sig. Trycker jag full gas varvar den upp till 4000 sen dör den av och vill inte sticka. Provade smyga i väg då gick det något bättre. men långt i från bra. Bränslepumpen?
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
det var fjolårssoppa kvar i tanken , jag har tankat ny fräsch soppa nyligt. dvs bladad soppa.. kan det vara boven? Jag tror inte det .. Jag vill gasa :/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
det var fjolårssoppa kvar i tanken , jag har tankat ny fräsch soppa nyligt. dvs bladad soppa.. kan det vara boven? Jag tror inte det .. Jag vill gasa :/
Nej soppan blir inte sämre effektmässigt på 3 år ens, de har Mc express testat i bänk. Har den stått ute utan skydd så kan de ev ha kommit in vatten i tanken, men då måste tanklocket va väck eller om du har snorungar som tankat vatten :rolleyes:
Då får du fippla dit en bränsletrycksmätare för då ser du direkt om trycket är lägre eller högre än ca 2,9-3,2 bar för då beter den sig så. Om trycket är fel kan de va bränslepumpen eller tryckregulatorn.
Som btr mätare kan du använda en vanlig däckpåfyllnings manometer , man T-kopplar in sig på bränsleledningen. Man mäter på matarslangen från tank som går till bränslebryggan (fuelrail som de kallas. De kan va en returledning tillbaka från fuelrailen som de är på polaris.
Kolla in länken där ser du en T-koppling till mätarew och även en beskrivning på bästa trimmet till f7an dvs strypning av bränsleledning med ett munstycke. De sänker bränsletrycket enbart då man håller full mutter eller typ 80-100% gaspådrag. Passa på att sopa in ett sådant munstycke då du liks kapar bränsleledningen för t-koppling.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Nej soppan blir inte sämre effektmässigt på 3 år ens, de har Mc express testat i bänk. Har den stått ute utan skydd så kan de ev ha kommit in vatten i tanken, men då måste tanklocket va väck eller om du har snorungar som tankat vatten :rolleyes:
Då får du fippla dit en bränsletrycksmätare för då ser du direkt om trycket är lägre eller högre än ca 2,9-3,2 bar för då beter den sig så. Om trycket är fel kan de va bränslepumpen eller tryckregulatorn.
Som btr mätare kan du använda en vanlig däckpåfyllnings manometer , man T-kopplar in sig på bränsleledningen. Man mäter på matarslangen från tank som går till bränslebryggan (fuelrail som de kallas. De kan va en returledning tillbaka från fuelrailen som de är på polaris.
Kolla in länken där ser du en T-koppling till mätarew och även en beskrivning på bästa trimmet till f7an dvs strypning av bränsleledning med ett munstycke. De sänker bränsletrycket enbart då man håller full mutter eller typ 80-100% gaspådrag. Passa på att sopa in ett sådant munstycke då du liks kapar bränsleledningen för t-koppling.


Fränt. Tror inte jag har kunskaperna till det där och sen känns mig trygg i vad jag gjort. Vet inte heller vad jag skulle hitta en t nippel som vore lämplig.

Blir nog att prova köpa en ny pump i stället. Kul att dom sitter i tanken ...🙈🥴
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Fränt. Tror inte jag har kunskaperna till det där och sen känns mig trygg i vad jag gjort. Vet inte heller vad jag skulle hitta en t nippel som vore lämplig.

Blir nog att prova köpa en ny pump i stället. Kul att dom sitter i tanken ...🙈🥴
T-nipplar eller Y nipplar finner du på biltillbehörsfirmor typ mekonomen eller en bra järnhandel. De funkar med t eller y koppling av plast som brukar finnas på bildelsaffärer.
Ny pump komplett med bränslestrycksregulator från Arctic cat kostar 10000kr!! Men de finns lösa pumpar med tryckregulator för under 1000kr hemma från ebay.
Om du chansar så köp pump med tryckregulator typ den på länken de märket är bra.
Men de kan även va tändningsrelaterat. Om du inte kan mäta upp stator och picuppspole så taen stroposkoplampa som man kollar tändningen med på bilar hojhar mm och sätt fast i tändkablarna. Då kan du se om gnistan upphör helt då den dör. Biltema har en gnistprovare som man sätter mellan tändhatt och tändstift som funkar bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja där får man med tryckregulatorn men som sagt de kan va många andra fel. Tps givaren som sitter på spjällhusets axel kan man ta en koll på om den är lös , den ska sitta fast. Sedan kan man ohm eller voltmäta den i hela gasregistret för att leta fel i motståndskurvan ber på gaspådrag. Mäter man volt ska den steglöst följa gasen från tomg till full gas ex från 0,9 volt till runt 4 volt på full gas utan minsta lilla bortfall av volt. De går bra att ohmmäta också då bryr man sig inte i motståndet den ger de viktiga är att den ökar eller minskar i motstånd i takt med gasen.
Den går att justera/kalibrera men om den sitter fast så står den nog rätt om motorn gick bra tidigare.
Den mäter man med vanlig enkel multimeter.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Håller på tittar på filtren i tanken nu , ett heter 1670-617 och det andra 1670-618 , enligt sprängskissernas beskrivning så är det ena ventilerat och den andra inte .. (vent, and nonvent)
Kollar jag på rinab eller skoterdelen finns bara 618, dvs det som heter vent och det som är längst bak på ledningen, längst i från pumpen. alltså.

Kan man köra med detta som ersättning för båda eller vad händer då? Jag kan inte sånt här alls.. det bakre filtret i min tank ser ut att ha säckat i hop mer än det närmast pumpen, det fjädrar inte tillbaka lite bra om man säger så..

Jag vill fråga nån som kanske vet mer än jag innan jag kastar ut 645 kr st. Hur ofta brukar dessa filter gå sönder och inte leverera bränsle som täänkt?

Mvh
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Särade på pumpen nu och packningen till bränsletryckregulatorn var helt väck. Kan detta ha orsakat att skotern får otillräckligt med soppa? tömde ledningarna och filtren på soppa och då fjädrar båda tillbaka som de ska ..
 

Attachments

  • {memory} MB Visningar: 6
  • {memory} MB Visningar: 5
  • {memory} MB Visningar: 3

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Filtren i tanken behöver man inte byta ut om de inte är helt täta av skit i näten, de gör inget att de är lite säckiga bara de fjädrar ut hyfsat bra.
Bränsletrycksregulatorn ser ut att ha varit limmad mot hållaren, de är nog för att den inte ska ligga o skallra, typ bara sitta fastklämd av nitarna kan ev ge skaller.
Här är en länk om liknande bränslepump byte och där ser man att btr har varit limmad med svart lim.
Jag har inget bra tips på bensin och Etanoltåligt lim som dessutom är flexibelt. Enda lim jag vet tål bensin och etanol bra är Biltemas tvåkomp kemiska metall. JB weld funkar också men de båda är kemisk metall lim som är blir hårt. Limma absolut inte med packningssilikon för de blir löses upp av soppan. Ett bättre alt till limning är att fippla dit en liten gummibit tänk klipp sönder en tunn oring. Sedan våldstrycker man dit btr och popnitar alt skruvar fast den i hållaren. Då ligger den i spänn mot nitarna så den inte skallrar.
 
Last edited:

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Jag känner ju då ... måste regulatorn vara limmad? Räcker inte packning och skruvarna? Jag skruvar dit den nya som kommer id ag bara :)

TPS på spjällhuset var ett hett tips till "bogging" såg jag på några jänkarforum. Åter en sak man inte har en aning om vad man kan och bör göra , och inte bör göra. Vad jag förstod kunde kan inte göra några inställningar utan något specialverktyg. Men det kanske är värt att plocka lös den och rengöra lite.
Har du nå bra att komma med kring tps:en Boost?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo de duger nog att bara skruva fast btr. Ang tps givaren så ta den som sista översyn för när de går väck brukar de bli mer stupningar (bogging) som man kan gasa sig förbi och få upp varvet ändå. Plockar du bort tps så måste den kalibreras in igen, för den går att vrida några grader höger 0 vänstervarv.
Kolla video på Y-tube hur man kalibrerar tps , , de verktyg som behövs är multimeter och ström till tps givaren. Jag vet inte om man kan mata in 12v ström till ecu på skotern för att fpå liv i tps eller om man måste fixa 5 volts batteri direkt in i tps givaren.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Så för amatören är det bästa sättet att köpa/låna ett nytt (läs begagnat) spjällhus med medföljade tps? Det känns iallafall så. Jag läste om nån som tog bort tpsen och rengjorde, sen försvann boggingen. Lät skitlätt men han kanske gjorde mer då än bara tog bort den , rengjorde och satt tillbaka. Har monterat nya pumpen och regulatorn nu. Snart dags att prova om det blir bättre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har aldrig lyckats få en tps att funka med rengöring för den är eller ska va helt tät så de går in te komma in i den. Om du kollar några videor på tuben så kan du säkert ställa in tps värdet om du tar lös den. Annars är de inte så dyrt på firma eller om du känner någ snubbe som kan. En firma gör det på 30-40 min men de kan bli 1000-1500 spänn om de inte håller på en hel timme för då tar vissa 2000kr timmen!
Då håller vi tummarna att de va bränslepumpen för den är helt klart mest misstänkt nu.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Provkörde nyss, enorm skillnad och jag kunde köra på högre varvtal.. MEN skotern ville ändå "bogga" lite då och då. Jag fick smyga på gasen i bland för att komma i väg i varvtalen. Precis som du skrev här ovanför : "man kan gasa sig förbi och få upp varvet ändå "
Ett par gånger under provkörning efter nya pumpen beteede den sig som den skar för att sedan dra i väg. (Helvete vilken rapp maskin F7an ändå.)
Skumt att pumpen och TPS verkar vara dåliga båda.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Va bra då va pumpen eller btren väck. Nu låpter de som tps givaren står fel eller är väck. De enkalste du kan göra är att dra loss kontakten till den och ohmmäta den i hela gasregistret speciellt runt där den stuper till. Du mäter på signalkabeln och till jord.Stäl multin på 0-20 ohm eller så lågt de går som karar motståndet de blir. Gasa svinsakta upp o ner i registret och leta buggar, dvs bortfall av siffror eller onormalt höga eller låga helt plötsligt. Om du hittar det med bara ohmmätning så byt ut tps givaren. Om du inte hittar någ mystiskt så ställ in tpsen nolla in den där den ska stå enligt boken helt enkelt.
Prova en enkel fulis som kan bota symtomen om den får för mycket sås, knacka ihop bygeln på tändstiften till 0,45 mm för då kara de mer soppa utan att blåsas ut, de kan bota boggar om man har flax. DE är åtminstone bra för att stiften håller bättre mot surningsdöden.
Jag ska se om jag hittar en film på tuben hur man ställer in tps.