Arbetslöshet och skoterkörnig

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Till en viss mån, men jag anser inte att "ibland" är att äga en skoter.
Spara pengar, gå med i a-kassan och gör vad som krävs ifall ni är osäkra på framtiden.
Bidraget ska inte gå till en massa nöjen.
Jag skulle ha uttryck mig mer specifikt, unna sig någonting ibland är t.ex. gå på bio, äta ute, inte äga och underhålla en dyrare skoter.
Jag förstår hur du resonerar.
Mvh.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
du ska nog inte tycka så! du kanske bor med mamma och pappa och inte behöver betala ett skit hemma, men i verkligheten är det dyrt att äga bil, skoter, hyran, telefonräkningen osv.
såg ett bra exempel här på forumet att robin(från kiruna) hade sagt upp sitt abonnemang och skaffat refillkort sålt finbilen och köpt nåt gammalt rackel istället. där sparar man pengar och sänker sina utgifter..

blir man av med sitt jobb och ska leva med bidrag så måste man ju sälja skotern bilen eller vad det nu än är.
man kan ju inte förvänta sig att staten ska se till att man får in pengar utan att göra nånting, annan sak är det ju om man inte får jobb, men istället för att ligga hemma så skulle jag skicka ut folk på praktik emot socialens pengar, och inte låta dem ligga hemma.

därimot om du säljer skotern så kan du ju alltid köpa en ny när du väl fått jobb..

har jag fel?
För det första så bor jag inte hemma hos mamma eller pappa utan har eget hus så jag vet precis hur det är med utgifter på hyra, el osv. Och för det andra så går jag inte på socialbidrag just nu utan jobbar svart hos en kompis. Men jag tycker fortfarande att man ska få äga en skoter även om man gick på socialbidrag. Man kan juh inte rå för att alla blir uppsagda nu för tiden. Men skulle det krisa ordentligt att jag inte har råd med hyra osv och riskerar att hamna hos kronofogden så skulle jag givetvis sälja min skoter. Men aldrig om jag ser att jag klarar av sitationen.

Och sälja skotern och köpa en ny när man får jobb? man tjänar väl inte så mycket att man kan köpa en skoter direkt bara för att man får jobb?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
För det första så bor jag inte hemma hos mamma eller pappa utan har eget hus så jag vet precis hur det är med utgifter på hyra, el osv. Och för det andra så går jag inte på socialbidrag just nu utan jobbar svart hos en kompis. Men jag tycker fortfarande att man ska få äga en skoter även om man gick på socialbidrag. Man kan juh inte rå för att alla blir uppsagda nu för tiden. Men skulle det krisa ordentligt att jag inte har råd med hyra osv och riskerar att hamna hos kronofogden så skulle jag givetvis sälja min skoter. Men aldrig om jag ser att jag klarar av sitationen.

Och sälja skotern och köpa en ny när man får jobb? man tjänar väl inte så mycket att man kan köpa en skoter direkt bara för att man får jobb?
Det är väl det som är tanken med socialbidrag!! Att man ska leva på "existensminimum",,Är det så att de betalar ut socialbidrag hit och dit utan att ordentligt ha kontrollerat personen i frågas ägodelar och övriga privatekonomi så är det inte konstigt att det här landet är på väg åt helvete!!
Vore mycket bättre att de lägger dem pengarna på vård eller skola t ex..istället för att folk som just blivit arbetslösa ska ha råd med bensin till skotern....
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
För det första så bor jag inte hemma hos mamma eller pappa utan har eget hus så jag vet precis hur det är med utgifter på hyra, el osv. Och för det andra så går jag inte på socialbidrag just nu utan jobbar svart hos en kompis. Men jag tycker fortfarande att man ska få äga en skoter även om man gick på socialbidrag. Man kan juh inte rå för att alla blir uppsagda nu för tiden. Men skulle det krisa ordentligt att jag inte har råd med hyra osv och riskerar att hamna hos kronofogden så skulle jag givetvis sälja min skoter. Men aldrig om jag ser att jag klarar av sitationen.

Och sälja skotern och köpa en ny när man får jobb? man tjänar väl inte så mycket att man kan köpa en skoter direkt bara för att man får jobb?
äntligen lite vett från din sida.
och man ska nog inte heller skirva om man jobbar svart eller inte.
tror inte att du är så mogen att du bor i hus.
eftersom du skrev så som du skrev, man ska ju stå för det man skrev. ellerhur?

kan man ju visst göra. man tar ett nytt lån.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
de här med "lågkonjunktur" är ju jobbigt för oss "småbarn" som behöver sommarjobb också! företag tar ju in mindre och mindre sökande och även vuxna som blivit arbetslösa får ibland också söka sommarjobb och dom går ju före oss som är under 18 och itne har körkort!, och de känns lite surt nu för mig som ska fylla 18 nu på hösten så.. springer fan från företag till företag och ingen verkar längre kunna ta in sommarjobbare.. :(

ska väll tillägga att i sommras sa dom att jag skulle få sommarjobb i sommar på de stället jag jobbede och jag ringde för 3 dagar sen och fick veta att tack vare jag är under 18 så kommer jag inte få de nu tack vare denna "lågkonjunktur" :( känns surt då man har massa planer på skotern :(
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag var lovad jobb åt lkab under julen, men dom kunde inte ta in ynka 15pers för att det inte fanns tid. Jag vet hur det är i lkab, det finns tid att dricka kaffe 75% av dagen men inte att ha hand om 15st jobbare under 2veckor.

Hoppas man får jobb under sportlovet iallafall, man tycker ju att man ska får jobb när de har lovat de! Plus att lkab har valt 750poäng åt mig på verkstan.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
För att vara berättigad till Socialbidrag så får man inte ha några tillgångar, t.ex. skoter,lägenhet
brukar dom inte betala lägenheten.
min tjej skulle börja på universitet så hon skaffade lägenhet.
hon får tillträde 1a februari och kontrakt är skrivet osvosv.
för en vecka sen fick hon veta att hon blivit struken från utbildningen som började i går.
så du menar att man inte har rätt till socialbidrag i en sån situation?

nämnas kan att hon inte har några föräldrar heller.
hennes fosterföräldrar var hennes vårdnadshavare tom det att hon gick ut gymnasiet i våras.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
brukar dom inte betala lägenheten.
min tjej skulle börja på universitet så hon skaffade lägenhet.
hon får tillträde 1a februari och kontrakt är skrivet osvosv.
för en vecka sen fick hon veta att hon blivit struken från utbildningen som började i går.
så du menar att man inte har rätt till socialbidrag i en sån situation?

nämnas kan att hon inte har några föräldrar heller.
hennes fosterföräldrar var hennes vårdnadshavare tom det att hon gick ut gymnasiet i våras.
jo man får 3000max i ersättning för lägenhet dvs har du en hyra på 3500 får du betala 500 själv och 2500 så får du bara 2500. been there done that. plus att du får 3000 att leva för utöver lägenheten.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jo man får 3000max i ersättning för lägenhet dvs har du en hyra på 3500 får du betala 500 själv och 2500 så får du bara 2500. been there done that. plus att du får 3000 att leva för utöver lägenheten.
låter ju helt okey.är ju så att hon överlever iaf.
dock går ju inte kvinnor och pengar ihop menmen.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag är arbetslös och har inte råd att köra skoter varenda dag, därför prioriterar jag att köra på helgerna vilket leder till att man har råd med långturer på helgerna istället för att småleka på byn på vardagarna..
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Glömde skriva att jag har 2 barn här hemma på 5 å 6 år samt de 3e kommer närsomhelst:)Så nu tack vare finans kris så lever vi typ på min stämpling samt hennes mamma peng å d e inte mycket.Men som sagt man får planera lite barasålde hennes skoter nyss ,för hon kan inte köra me tjockmagen iaf,samt vill ha ny senare.
 
R

Robin

Vad fick du för jobb?
På måndag börjar jag jobba som Service Tekniker hos en entrepenör för LKAB.
Ska nog bli riktigt kul, man trivs att jobba underjord.

Nu står lägenhet högst upp på önskelistan och söker som en galning efter en 2a i passande prisklass.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
brukar dom inte betala lägenheten.
min tjej skulle börja på universitet så hon skaffade lägenhet.
hon får tillträde 1a februari och kontrakt är skrivet osvosv.
för en vecka sen fick hon veta att hon blivit struken från utbildningen som började i går.
så du menar att man inte har rätt till socialbidrag i en sån situation?
Jag menar att man inte får ha tillgångar som t.ex. en bostadsrätt för 120.000kr, ingenting annat.'
Mvh.