Arbetslöshet och skoterkörnig

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
har en kompis som hade ett skoterlån/en skoter och han fick då socialbidrag för de, men om han hade ägt den till fullo tror jag inte att han fått de.. Bil får man ha, kanske inte nån dyr ferrari nu men en hyffsad bil är inga problem..
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Ägde du den eller vare det mors/fars? Om du ägde den så låter det lite skumt, tur att alla skattepengar går till behövande.. :hmmmm: (ta inte illa upp) ;)
Nej det va min. Annars fattar jag väl att det inte är nå problem om det är mor/fars. Jag har betala mycket skatt själv så det är inte mer än rätt att man ska få tillbaka lite när man behöver..
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag har ägt bil och fått socialbidrag förut utan problem. Har också hört att det ska vara så men dom sa då inget om det.
Helt värdelöst i så fall. Skotern är värd pengar och till 99% är det en leksak.
Ska man då ha rätt att få socialbidrag om man har en skoter för 20-100k ståendes i garaget? Man kanske tom använder bidraget till soppa?

Socialbidrag är till för att hålla folk vid liv, dvs mat, hyra osv men INTE till nöjen!

Jag vill inte att mina 32,69% går till någon idiot som fortfarande har kvar en nöjesmaskin när man är arbetslös.

Att det ska vara så ***** lätt att få bidrag. Inte konstigt att Sverige är ett bidragsland.
Kommer ihåg sosselotteriet, det delades ut bidrag till höger och vänster. Invandrare och infödingar. Inte konstigt att de får så sjukt många röster, gratis pengar är inte helt fel.
Och SFIs litteratur, suck.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jobbat 5,5 månader, ca 15 dagar för lite för att kunna få a-kassa.
Bor hemma.
Inte varit registerad som "arbets sökande" i mer än 1 månad därav inte behörighet att söka "jobbgaranti för ungdomar" som de så gott kallar det.

Så det är bara att bita i det sura äpplet.
Är det dåligt med jobb där uppe också?

Var och letade jobb idag i Piteå med det var helkört. Alla åkerier hade gubbar som drog fötterna efter sig i garaget hela dagarna.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Socialbidrag är till för att hålla folk vid liv, dvs mat, hyra osv men INTE till nöjen!
Jag vill inte att mina 32,69% går till någon idiot som fortfarande har kvar en nöjesmaskin när man är arbetslös.
Jag har haft bidrag en gång i tiden, och det ingår faktiskt nöjen/fritidssysselsättning i normen, likaså tv/telefon.
För vilken arbetssökande människa har inte rätt till att få leva någorlunda normalt och faktiskt få ha roligt och unna sig någonting ibland, bara för att man inte har möjligheten att arbeta ?
Mvh // Mattias
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag har haft bidrag en gång i tiden, och det ingår faktiskt nöjen/fritidssysselsättning i normen, likaså tv/telefon.
För vilken arbetssökande människa har inte rätt till att få leva någorlunda normalt och faktiskt få ha roligt och unna sig någonting ibland, bara för att man inte har möjligheten att arbeta ?
Mvh // Mattias
Håller med.. blir fan irriterad. Vafan ska man inte få ha kul för att det inte finns nå jobb för? Menar du Maverik att du skulle sälja din skoter samma dag som du blev arbetslös?
 

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Jag vill inte att mina 32,69% går till någon idiot som fortfarande har kvar en nöjesmaskin när man är arbetslös.
Det mesta av dina 32,69% läggs nog på sprit/droger av tyngre socialfall och missbrukare och inte så mycket av skoterägare med soc bidrag så du kan nog sova gott iallafall:). Har man en snöskoter och ev bil och sen går på soc bidrag är man nog antagligen i en tillfällig arbetslöshets svacka och snart skattebetalare igen.

Själv sa jag upp mig pga av leda på jobbet (känns skönt att känna att man lever) :rock:.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
NI missar en väldigt viktig del när ni citerar Maverick och det är att han också pratar om att äga skoter när man lever på socialbidrag

Och jag håller med han fullständigt ha ett skoter för 40k samtidigt leva på socialbidrag rimmar väldigt dåligt

Man får äga bil när man har socialbidrag (dock inte någon dyrare) men skoter, inte en chans

Förmodligen har handläggaren missat detta när dom (felaktigt) betalat ut pengar
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
För att vara berättigad till Socialbidrag så får man inte ha några tillgångar, t.ex. skoter,lägenhet. Utan man är tvungen att i såna fall sälja sina tillgångar, annars begår man en form av bedrägeri och kan i lindrigaste fall bli återbetalningsskyldig.

Jag tror att handläggaren kan göra en bedömning att det inte är nödvändigt att sälja sina tillgångar ifall dom har lågt värde, som en gammal skoter eller bostadsrätter för struntsummor.
Mvh.
 
D

Draken

Jag vill inte att mina 32,69% går till någon idiot som fortfarande har kvar en nöjesmaskin när man är arbetslös.
För mig känns det bättre,än att dom går till något förortsdrägg som bara är här och drar fötterna efter sig och gör massa olagligheter och kostar oss skattebetalare ännu mer pengar!

Fast du kanske tycker det är bättre att "sponsra" en rånare/våldtäktsman/misshandlare än en vanlig snubbe som hamnat mellan två jobb och behöver stöd en stund. :stupid:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Helt värdelöst i så fall. Skotern är värd pengar och till 99% är det en leksak.
Ska man då ha rätt att få socialbidrag om man har en skoter för 20-100k ståendes i garaget? Man kanske tom använder bidraget till soppa?

Socialbidrag är till för att hålla folk vid liv, dvs mat, hyra osv men INTE till nöjen!

Jag vill inte att mina 32,69% går till någon idiot som fortfarande har kvar en nöjesmaskin när man är arbetslös.

Att det ska vara så ***** lätt att få bidrag. Inte konstigt att Sverige är ett bidragsland.
Kommer ihåg sosselotteriet, det delades ut bidrag till höger och vänster. Invandrare och infödingar. Inte konstigt att de får så sjukt många röster, gratis pengar är inte helt fel.
Och SFIs litteratur, suck.
Håller med dig fullt ut..
Nog för jag själv går på bidrag (Studiebidrag), men att folk har bidrag för att kunna underhålla sig..

HELT SJUKT!

//Rasmus
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
För mig känns det bättre,än att dom går till något förortsdrägg som bara är här och drar fötterna efter sig och gör massa olagligheter och kostar oss skattebetalare ännu mer pengar!

Fast du kanske tycker det är bättre att "sponsra" en rånare/våldtäktsman/misshandlare än en vanlig snubbe som hamnat mellan två jobb och behöver stöd en stund. :stupid:
Så bra sagt. Jag hade vela sett maverick bli av med sitt jobb utan a-kassa och se om han hade gjort sig av med sin skoter då.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Så bra sagt. Jag hade vela sett maverick bli av med sitt jobb utan a-kassa och se om han hade gjort sig av med sin skoter då.
du ska nog inte tycka så! du kanske bor med mamma och pappa och inte behöver betala ett skit hemma, men i verkligheten är det dyrt att äga bil, skoter, hyran, telefonräkningen osv.
såg ett bra exempel här på forumet att robin(från kiruna) hade sagt upp sitt abonnemang och skaffat refillkort sålt finbilen och köpt nåt gammalt rackel istället. där sparar man pengar och sänker sina utgifter..

blir man av med sitt jobb och ska leva med bidrag så måste man ju sälja skotern bilen eller vad det nu än är.
man kan ju inte förvänta sig att staten ska se till att man får in pengar utan att göra nånting, annan sak är det ju om man inte får jobb, men istället för att ligga hemma så skulle jag skicka ut folk på praktik emot socialens pengar, och inte låta dem ligga hemma.

därimot om du säljer skotern så kan du ju alltid köpa en ny när du väl fått jobb..

har jag fel?
 
B

Biosteel

Så bra sagt. Jag hade vela sett maverick bli av med sitt jobb utan a-kassa och se om han hade gjort sig av med sin skoter då.

just det jag satt och funderade på. lite dumt att säga att folk ska hä iväg skotern sin på ett skoterforum haha =) kastar verkligen sten i glashus :beer:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
just det jag satt och funderade på. lite dumt att säga att folk ska hä iväg skotern sin på ett skoterforum haha =) kastar verkligen sten i glashus :beer:


Blir man av med jobbet och av någon anledning inte har rätt till a kassa så SKA man sälja skotern

Det är nog många fler än jag som blir upprörd av att höra att folk sitter och lyfter socialbidrag samtidigt som man har en skoter för 40k


Det många i den här tråden inte verkar göra är att skilja på a kassa och socialbidrag

Har man a kassa har man såklart rätt att köpa hur mycket saker man vill

MEN lever man på socialbidrag som är en tillfällig försörjningsform och ska utnyttjas i ABSOLUT sista hand så tycker iaf jag att det är upprörande att man kan äga en skoter för 40k, och ännu mer upprörande är att vissa av er andra verkar tycka att det är okey
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Det är nog många fler än jag som blir upprörd av att höra att folk sitter och lyfter socialbidrag samtidigt som man har en skoter för 40k.
MEN lever man på socialbidrag som är en tillfällig försörjningsform och ska utnyttjas i ABSOLUT sista hand så tycker iaf jag att det är upprörande att man kan äga en skoter för 40k, och ännu mer upprörande är att vissa av er andra verkar tycka att det är okey
Kunde inte ha uttryck mig bättre själv, håller fullständigt med dig.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag har haft bidrag en gång i tiden, och det ingår faktiskt nöjen/fritidssysselsättning i normen, likaså tv/telefon.
För vilken arbetssökande människa har inte rätt till att få leva någorlunda normalt och faktiskt få ha roligt och unna sig någonting ibland, bara för att man inte har möjligheten att arbeta ?
Mvh // Mattias
Till en viss mån, men jag anser inte att "ibland" är att äga en skoter.
Spara pengar, gå med i a-kassan och gör vad som krävs ifall ni är osäkra på framtiden.
Bidraget ska inte gå till en massa nöjen.
Håller med.. blir fan irriterad. Vafan ska man inte få ha kul för att det inte finns nå jobb för? Menar du Maverik att du skulle sälja din skoter samma dag som du blev arbetslös?
JA!
Den dagen jag söker sossebidrag så kommer jag ha sålt min skoter.
Att tänka en annan tanke är idiotiskt.
Det mesta av dina 32,69% läggs nog på sprit/droger av tyngre socialfall och missbrukare och inte så mycket av skoterägare med soc bidrag så du kan nog sova gott iallafall:). Har man en snöskoter och ev bil och sen går på soc bidrag är man nog antagligen i en tillfällig arbetslöshets svacka och snart skattebetalare igen.

Själv sa jag upp mig pga av leda på jobbet (känns skönt att känna att man lever) :rock:.
Mycket går till sossebidrag, men alla äger nog inte en skoter, helt klart.
passar bra i ett skoterforum haha:hahaha:
Skiter jag fullständigt i. Kan skriva samma sak i ett bilforum jag är aktivt i, om bilar då.
Man har inte rätt att äga en tillgång på så pass mycket pengar om man ska få socialbidrag. Köp en ny skoter när du har jobb!
En billig bil är en annan sak. Med den kan du åka till jobbet, handla, åka till soss med osv. En skoter är oftast pure nöje, ett dyrt nöje.
För mig känns det bättre,än att dom går till något förortsdrägg som bara är här och drar fötterna efter sig och gör massa olagligheter och kostar oss skattebetalare ännu mer pengar!

Fast du kanske tycker det är bättre att "sponsra" en rånare/våldtäktsman/misshandlare än en vanlig snubbe som hamnat mellan två jobb och behöver stöd en stund. :stupid:
Problemet är att det sällan blir "stöd en stund" eftersom det är så jäkla lätt fortsätta i samma bana. Tackar gud att dem reglerna har skärpts sen maktskiftet.
På vilket sätt sponsrar jag en våldtäktsman?
Det mesta av dina 32,69% läggs nog på sprit/droger av tyngre socialfall och missbrukare och inte så mycket av skoterägare med soc bidrag så du kan nog sova gott iallafall:). Har man en snöskoter och ev bil och sen går på soc bidrag är man nog antagligen i en tillfällig arbetslöshets svacka och snart skattebetalare igen.

Själv sa jag upp mig pga av leda på jobbet (känns skönt att känna att man lever) :rock:.
Nej, kanske inte på folk med skoter, men sossebidrag över lag.
Det är trots fler arbetslösa per invånarprocent i norrland (norrland = skoter).
Känner många norrlänningar som har bott där uppe runt 20-30 år och är förbannad på deras lata inställning. Fast det finns trots allt många mysiga personer där uppe också.
 
R

Robin

Är det dåligt med jobb där uppe också?

Var och letade jobb idag i Piteå med det var helkört. Alla åkerier hade gubbar som drog fötterna efter sig i garaget hela dagarna.
Hur det är inom andra yrken vet jag ej men som elektriker är det helkört.