Arbetslöshet och skoterkörnig

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hur många har blivit arbetslösa sen krisen drog igång och vad är det som ni prioriterar bort? Blev själv uppsagd idag tillsammans med 2 kollegor därav frågan.

Har tjänat hyfsat de sista 3 åren och har därför skaffat mig onödigt höga utgifter och har svårt att välja bort något. Imorgon blir det jobbsökning för hela slanten! :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Varit aktivt arbetssökande sedan i Juni.

Är utbildad svetsare, inte för att det ger någon som helst fördel.
 
R

Robin

Helt klart prioriterar man skoter framför det mesta under vinter.

Därför fick bilen ryka, Fin bil kan man ha på sommaren istället och köra något härk under vintern.
Bytes bort mot en Rev som kittades och någon vecka sedan byttes bort mot nuvarande maskinen.

Telefonabonnemanget avslutades och byttes mot kontantkort, samt alla andra fasta utgifter man har varje månad försöker elimineras.
Rensat garaget från onödiga prylar vilket inbringade lite slantar på div annons siter osv.


Stått arbetslös sedan början av oktober nu.
Helt utan vare sig någon inkomst eller bidrag, inga pengar undansparade alls.
Helt klart tungt från stund till stund men så länge jag kan tanka skotern varje helg så överlever man.

Hoppas på jobb inom den här veckan eller nästa, väntar på svar..
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Helt klart prioriterar man skoter framför det mesta under vinter.

Därför fick bilen ryka, Fin bil kan man ha på sommaren istället och köra något härk under vintern.
Bytes bort mot en Rev som kittades och någon vecka sedan byttes bort mot nuvarande maskinen.

Telefonabonnemanget avslutades och byttes mot kontantkort, samt alla andra fasta utgifter man har varje månad försöker elimineras.
Rensat garaget från onödiga prylar vilket inbringade lite slantar på div annons siter osv.


Stått arbetslös sedan början av oktober nu.
Helt utan vare sig någon inkomst eller bidrag, inga pengar undansparade alls.
Helt klart tungt från stund till stund men så länge jag kan tanka skotern varje helg så överlever man.

Hoppas på jobb inom den här veckan eller nästa, väntar på svar..
Exakt lite för mig också.. Jag vart uppsagt sista oktober och vart helt utan lön eller nånting sen dess. Man mår inte bra ibland när det bara kommer räkning efter räkinng och man vet inte nå vart man ska få pengarna ifrån. Men bara jag har min skoter så är jag nöjd. jag säljer allt före den. Har en gammal volvo 740 nu istället för min fina golf VR6 -98. Iofs har jag ingen skoter just nu för den vart krockad då. Men jag ska nog köpa en ny nu i helgen.

Lite under bordet så extra knäcker jag lite svart hos en polare på hans egna firma. Det är väl tack vare han jag inte sover i ett tält och har kronofogden över axlarna :p
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
du kan vara med i a-kassan även om du inte är med i facket..
a kassa är ju billigare när det gäller månatliga utbetalningar för dig,
men sen du blir arbetslös så får du inte lika mycket pengar när du är med i facket..
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sök bostadsbidrag om du inte redan gör det.

Har du ingen a-kassa kan du alltid söka socialbidrag.
 

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Blev arbetslös i oktober, svartknegade lite i skogen innan de blev för mycke snö å köpte sen en skoter för å ha något att göra i vinter :).
 
R

Robin

Jobbat 5,5 månader, ca 15 dagar för lite för att kunna få a-kassa.
Bor hemma.
Inte varit registerad som "arbets sökande" i mer än 1 månad därav inte behörighet att söka "jobbgaranti för ungdomar" som de så gott kallar det.

Så det är bara att bita i det sura äpplet.
 
D

Deleted member 9532

helt meningslöst att söka bostadsbidrag. Syrran skulle precis göra det, men om hon tjänade ca6000:- /månad så skulle hon få 100:- i bidrag varje månad...
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Arbetslös sen 19. dec, jobbat senaste 3,5 åren på betongfabrik. (hoppas på snabb återanställning trivdes som attan)

Huslån, andra lån, mycket bekvämligheter.

Insparat på allt man kan, dvs säga upp prenumerationer, ge fan i telefonen köra mindre bil. har sagt att minst 1000kr/månad ska gå till skoterbensin, får se om det håller.

Förutom nöjeskörning med skotern blir det köra ved så man kan elda extra mycket och kapa ned elräkningen lite extra, blir pimpelturer lite längre fram för att sänka matkostnaden. Skotern är det sista jag prioriterar bort....

en bil säljes men de pengarna går till körkort till sambon så man kan ta veckopendlingsjobb om det kniper.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sök bostadsbidrag om du inte redan gör det.

Har du ingen a-kassa kan du alltid söka socialbidrag.
Antar att du pratar med trådskaparen (mig) eftersom du inte citerat någon. Lite dåligt med sånt i denna tråd för övrigt...

Jag har iallafall a-kassa men den går bara att leva på i 100 dagar. Sen får jag bara 80 procent av 18000 -skatt och det går inte leva på med mina utgifter. Vet inte riktigt vad jag ska göra mig av med. Sambon är väl uteslutet... ;)
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag tvivlar på att ni får äga en skoter och samtidigt få socialbidrag, allt annat vore häda.
Samma sak när det gäller bil har jag för mig.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag tvivlar på att ni får äga en skoter och samtidigt få socialbidrag, allt annat vore häda.
Samma sak när det gäller bil har jag för mig.
Jag har ägt bil och fått socialbidrag förut utan problem. Har också hört att det ska vara så men dom sa då inget om det.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag har ägt bil och fått socialbidrag förut utan problem. Har också hört att det ska vara så men dom sa då inget om det.
Ägde du den eller vare det mors/fars? Om du ägde den så låter det lite skumt, tur att alla skattepengar går till behövande.. :hmmmm: (ta inte illa upp) ;)