allt fler ungdomar har dyslexi....

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
.... På Internet, visar en ny studie jag sov gjort sedan jag började använda nätet för 12 år sedan.


Nejmen allvarligt. Är det bara jag som tycker att Allt fler skyller på dyslexi såfort de stavar som arslen på diverse forum?

Avsaknaden av skiljetecken och radbrytningar försvaras jämt med "men jag har dyslexi"... Har varenda jävel det numera? Klart vissa har det så de behöver ju inte ta åt sig men det känns som att många är helt värdelös på svenska och skyller på dyslexi istället för att ta tummen ur röven och lär sig stava.

Kanske bara är jag som stör mig på detta, men kände för att skriva av mig lite.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Känns precis som att du har läst minisillens tråd? :)

och ja fler å fler har dyslexi nu för tiden, men det kommer fler å fler som inte kan skriva också!

Jag är inte bäst på att skriva heller, och oftast skiter jag i vilket och skriver det jag vill och förstår inte personen i fråga något så får han/hon fråga. Men försöker iallafall göra mig förståd =P
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Skriver man följande : Jag harr sollt min skotter okk köpt en banvagn. så har man nog dyslexi!

Men skriver någon följande: jahar, såltminskoter å kpt en barnvagn. så är man bara lat och slarvig!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Eller skrivit från mobil i stress ;P å sen om nån skulle få för sig att skriva "sålt min skoter å köpt en barnvagn" så borde man se över sin livssituation :D
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vet inte om jag upplever att många SKYLLER PÅ dyslexi, men klart står ju att det skrivna ordet på nätet stundtals är av väldigt låg kvalitet, rent språkligt.

Det har väl sin förklaring i att det är närmast ett talspråkligt skrivande när man skriva korta, snabba, inlägg på forum/SMS/facebook/twitter o.s.v.

De allra flesta gör nog avsevärt bättre ifrån sig när dom ska skicka in sin jobbansökan. Detta kan såklart säkert reta folk ordentligt... själv stör jag mig inte jättemycket även om det stundtals kan se rent FÖRJÄVLIGT ut och skribenten kanske ska vara medveten om att innehållet i texten såklart kommer uppfattas mindre seriöst/genomtänkt om det dessutom är VÄLDIGT dåligt skrivet.

Vidare så skulle det inte förvåna mig om dyslexi är avsevärt vanligare idag än för 20 år sedan - men det skulle isåfall kanske lika gärna bero på att diagnosen väldigt ofta missades för 20 år sedan?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Eller skrivit från mobil i stress ;P å sen om nån skulle få för sig att skriva "sålt min skoter å köpt en barnvagn" så borde man se över sin livssituation :D
Den korrekta frasen skulle nog vara:

Jag har sålt min skoter och köpt en barnvagn, har även monterat brödrosten i badkaret och säkrat upp kåken till 63amp...
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Språket utvecklas, kanske är det svenska språkets öde att se ut som det vi idag uppfattar som skit. Vi som lägger en gnutta energi på stavning och sådant alltså...
 
W

wettrob

Folk som skriver allting i en klump, som te.x prormk163s inlägg är nog snäppet värre än dem som skriver med dialekt.
Hans längre inlägg som man ofta ser i polaris 2013 tråden är nog smartast att scrolla förbi, annars lär man få ta en treo :)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Min ytterst amatørmæssiga analys av frågan ær att, som någon næmnde, chatt/sms och liknande funktioner idag førstår språket hos folk, inte bara ungdomar. Jag tror inte ett dyft på att fler har Dyslexi idag æn før 20 år sedan. Att det ær fler diagnostiserade idag ær ju inte detsamma som att fler faktiskt har åkomman.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Folk som skriver allting i en klump, som te.x prormk163s inlägg är nog snäppet värre än dem som skriver med dialekt.
Hans längre inlägg som man ofta ser i polaris 2013 tråden är nog smartast att scrolla förbi, annars lär man få ta en treo :)
Jag tycker som du när det gäller dialekt vs "klump" skrivning är lite jobbigt att läsa utan punkter och radbyte man får koncentrera sig på att försöka läsa det som står istället för att fokusera på innehållet och tänk vad jobbigt det ska vara att läsa för alla dom som faktiskt har dyslexi sen angående dialekt så gene ju inga problem å läs tycke da inlägg som granna ha skrive för he vet man ju va ne je men he bli nalta svårt å få in i gammpäran när he ge nå utbyssa säm tro dem kan skriv men jag tror att många de flesta skriver i talspråk på internet då det faller sig naturligt då man "pratar" med någon fast i text samtidigt så får man ju göra sig förstådd på tal om tomater så är det väldigt svårt att få med ironi i en skriven text men jag tror ni fattar
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag tycker som du när det gäller dialekt vs "klump" skrivning är lite jobbigt att läsa utan punkter och radbyte man får koncentrera sig på att försöka läsa det som står istället för att fokusera på innehållet och tänk vad jobbigt det ska vara att läsa för alla dom som faktiskt har dyslexi sen angående dialekt så gene ju inga problem å läs tycke da inlägg som granna ha skrive för he vet man ju va ne je men he bli nalta svårt å få in i gammpäran när he ge nå utbyssa säm tro dem kan skriv men jag tror att många de flesta skriver i talspråk på internet då det faller sig naturligt då man "pratar" med någon fast i text samtidigt så får man ju göra sig förstådd på tal om tomater så är det väldigt svårt att få med ironi i en skriven text men jag tror ni fattar
erkänn du skrev inlägget som du brukar först för att sedan plocka borta alla styckeindelningar kommateringar och min favorit PUNKTERINGAR :D
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Folk som skriver allting i en klump, som te.x prormk163s inlägg är nog snäppet värre än dem som skriver med dialekt.
Hans längre inlägg som man ofta ser i polaris 2013 tråden är nog smartast att scrolla förbi, annars lär man få ta en treo :)
Antar att jag knackar alldeles för lite på långtangenten?, typ så?
Ska försöka tänka på det framöver, så det nu inte snurrar till i skallen allt för mycket, för vissa som har svårt för att läsa längre stycken:bigsmile:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Att skriva några rader text, försöka tänka till på stavningen samt att använda komma och punkt är viktigt.

Sen att göra ett dubbelt radbyte då och då anser jag vara minst lika viktigt. Jag orkar faen inte läsa inlägg som är grislånga om man inte delar upp i stycken!

Bättre för många stycken än för få.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Mycket är ju slarv.
Men när det gäller läsbarhet är ju styckesindelning en viktig del. Att läsa utan punkt är ett fanskap, men är det lite indelat går det ändå.

Att folk stavar fel tkr jag inte är så farligt faktiskt.
Däremot så vet jag av att jag personligen har blive mkt sämre på stava när man ALLTID använder sig av diverse rättstavningsprogram. Man behöver inte bry sig helt enkelt. Så när man sitter där utan hjälp har man ett helvette sen...:p

Sen det här med särskrivningar... Jag anser mig ha relativt bra nivå på min svenska, men jag är fan värdelös på särskrivningar.
Blir väldigt lätt att jag besökte en lång hårig sjuk sköterska som serverade kyckling lever med kul glass till efter rätt..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag undrar om det är det ökade SMS:andet som orsakar att många struntar i kommateringar/punkteringar och avsaknad av styckesindelningar? Varje punkt och mellanslag, för att inte tala om styckesindelning "kostar" plats i ett SMS.

Sedan, beträffande den ökande andelen stavfel, speglar väl andelen ungdomar som går ut skolan med IG i svenska.

Dyslexi skyller många "felstavare" på. Lättja, ointresse och slöhet i de flesta fallen, säger mina 18-åriga barn. De är minst lika irriterade som jag på förfallet i den svenska skrivkunnigheten.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Mycket är ju slarv.
Men när det gäller läsbarhet är ju styckesindelning en viktig del. Att läsa utan punkt är ett fanskap, men är det lite indelat går det ändå.

Att folk stavar fel tkr jag inte är så farligt faktiskt.
Däremot så vet jag av att jag personligen har blive mkt sämre på stava när man ALLTID använder sig av diverse rättstavningsprogram. Man behöver inte bry sig helt enkelt. Så när man sitter där utan hjälp har man ett helvette sen...:p

Sen det här med särskrivningar... Jag anser mig ha relativt bra nivå på min svenska, men jag är fan värdelös på särskrivningar.
Blir väldigt lätt att jag besökte en lång hårig sjuk sköterska som serverade kyckling lever med kul glass till efter rätt..
Det där brukar kunna vara ett bekymmer som uppenbarar sig när man skriver på tangentbord. Inte lika vanligt när det skrivs med papper och penna.
 

NickoSupra

Medlem
16 dec 2012
30
0
1
Dom som skyller på dyslexi är lata. Jag gjorde ett dyslexitest i skolan, många år sedan och läraren sa att jag har svag dyslexi eller nåt. Men inte fått någon diagnos på det.
Jag skriver som ett troll många gånger, aldrig så som med oklara ord i alla fall.

Blir ännu mer förvånad varje gång jag ser någon skriva om hur dom tagit examen och hade bra betyg, samtidigt som hela jävla kommentaren är helt åt helvete haha.
I min text här är det säkert nån felskrivning någonstans, ber inte om ursäkt för det. :)


EDIT:
Att folk stavar fel tkr jag inte är så farligt faktiskt.
Däremot så vet jag av att jag personligen har blive mkt sämre på stava när man ALLTID använder sig av diverse rättstavningsprogram. Man behöver inte bry sig helt enkelt. Så när man sitter där utan hjälp har man ett helvette sen...:p
Det är sant men man kan också lära sig att se hur ord ska se ut. Det är många gånger jag inte lyckas stava för fem öre, märker däremot att ordet inte verkar riktigt rätt så. Det är inte svårt att lägga utseendet på ett ord i minnet.

Förut kommer jag ihåg att den fina röda texten kom sällan med om man stavade fel, om man inte till exempel använde Word. Nu däremot är den alltid på verkar det som. Det visar ju att företagen som gör våra operativsystem vill få folk att lägga ner den extremt lilla extra tiden på att stava rätt.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Något som saboterar läsandet värre än några stavfel här och där är väl för bövulen särskrivningar, man rycker ju till som om man svalt fel för vartenda ett!

Bra tumregel för svenska språket; allt som sägs som ett ord sitter också ihop!
Engelska; Nästan Inget måste skrivas ihop, ett fåtal saker kan skrivas ihop