600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Roterande massan, sträckning av remmen, palla upp och varva lite, tänk dig sen fullt motstånd när mattan greppar, man förställer ju motorn så den ska "vrida" sig rak under belastning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Sv: Re: 600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Roterande massan, sträckning av remmen, palla upp och varva lite, tänk dig sen fullt motstånd när mattan greppar, man förställer ju motorn så den ska "vrida" sig rak under belastning.
Hur förställer du när kraften du ska kompensera för kommer nästan rakt uppifrån?

Hursomhelst. Jag var då in i dag och beställde den bakre vänstra RS-kudden. Får se vilken av originalkuddarna jag sätter fram.

Tydligen lyfter det rätt hårt i bakre kudden ändå, polaren som kränger BRP här i byn säger att det är tämligen vanligt att M8-bulten som håller kudden i motorfästet går av och den är ändå av lite värre kvalitet. Han har aldrig sett någon kudde som släppt i från chassiet däremot.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Med lite risig kudde lyfter motorn typ 1cm på pallbocken, har aldrig hört om nån främre som pajat heller. Men den har ju en stopp ovanför sig, därimot dras ju variatorerna mot varandra vid belastning, då sekundären inte sitter rakt ovanför primären så blir det en vridning, med epoxy runt kudden finns det mindre utrme att flexa?!
Har du provat att palla upp och gasa? Variatorn kommer att röra sig närmare sekundären, styvare = mindre rörelse och jämnare cc mått, eller?
Så tänkte jag, med mitt väl injusterade diablokit, staget (snyggt förresten ;)) och styvare kuddar var då bägge variatorerna helt utan gummirester efter en hård dag i björkskogen, kanske nått streck efter att man gasat sig loss men aldrig remlukt, och i det föret blåste kompisarnas Fr 146" en rem per dag, så styva upp, linjera, ja ta till alla knep i boken!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Här ser ni linjen mellan variatorerna. Så dom kommer möta varandra i den riktningen.
Främre motorfästet är i princip exakt i linje med "variator linjen"

Bakre fästet sitter vinklad nästan 90grader åt motsatt håll så det kommer få ta större delen av kraften i sidled iställe för rakt upp som det främre.

Och finns nog en anledning till att Ski-Doo själva kör en hårdare solid kudde bak och en mjukar ej solid fram

Så skulle jag göra en "Snik" lösning skulle jag fylla det främre fästet med lim och sätta det bak och sätta det bakre fram. Om jag inte hadde köpt RS Fästen


2013-11-15 19.00.50.jpg
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bra att detta med motorkuddar kom upp...
Har inte brytt mig om det förut, men nu när jag kollat på min maskin så känns det som att man behöver göra nåt.
Är ju inge problem att få motorn att röra sig flera mm genom att bara bryta lite med en liten mejsel.
http://www.youtube.com/watch?v=62JQt0UbA0w&feature=youtu.be

Få se vad lösningen blir.
Eftersom man är uppfinnarjocke samtidigt som man är snål så började man att fundera på egenbyggda, Stål/aluhållare tillsammans med nån typ av plast...
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Tror det var Emil Öhmans racer jag kikade på för några år sen, stummonterad motor. Alublock istället för kuddar :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Men Holm dendär såg slut ut.
Går det en att lossa skruven eller följer gummit med?
Vanligast är att främre går sönder sen följt av den bakre.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men Holm dendär såg slut ut.
Går det en att lossa skruven eller följer gummit med?
Vanligast är att främre går sönder sen följt av den bakre.
Mmm, den kanske är dålig. Hade inte grejer hemma så jag kunde ta lös primären, så jag har inte kollat nå mer... Få se om jag ska ta lös dem senare idag...
Tog lös den främre, den såg okej ut, men rör sig också mycket tycker jag.

Att motorn ska röra sig så här mycket kan ju aldrig vara bra...
Så nån ändring måste det till...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Men Holm dendär såg slut ut.
Tveksamt man kan bedömma det på ett film klipp. Jag kan bryta minna kuddar så där också och mins skoter är en 2014 med 0 mil på mätaren.

Går att bryta lite i RS kudden också men känns att den är betydligt styvare.

Men jag är ändå inne på om man skulle fyllt en rs kudde och satt bak?
För som ni ser på bilden jag postade så får den bakre ta mkt kraft åt sidan.

Visst originalet är redan fullt men den är ändå mjukare än RS
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
08an hade samma fram som bak, sen till 09 kom det en starkare, till 10....
Skulle nog vilka säga att efter 200mil är bakre slut på en lössnöare, om den ens håller så länge?
På en ny maskin så skulle nog jag sätta bakre fram, rs bak och balansera varran innan jag ens körde med den för att ge motorn bästa förutsättningar till ett långt liv. Iaf om jag skulle ha maskinen flera säsonger.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Sv: Re: 600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

08an hade samma fram som bak, sen till 09 kom det en starkare, till 10....
Skulle nog vilka säga att efter 200mil är bakre slut på en lössnöare, om den ens håller så länge?
På en ny maskin så skulle nog jag sätta bakre fram, rs bak och balansera varran innan jag ens körde med den för att ge motorn bästa förutsättningar till ett långt liv. Iaf om jag skulle ha maskinen flera säsonger.
Vars lämnade du variatorn på balansering?? Ska lämna in min direkt jag får hem den. Plus samma yttre skiva som på en rs. + fimpa startkransen.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
en liten fundering bara, måste ju vara nån anledning varför det sitter sånna här kuddar, hårdare kuddar mer vibrationer i chassi = sprucket chassi, måste ju vara bättre å byta till nya original kuddar om de gammla e slut.

säger inte att ni har fel, bara en fundering :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror inte mer vibrationer är = sprucket chassi.
Gissar mer på: Mer vibrationer = gnäll från kunder, den stora massan som inte kör hårt.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
men med mjukare kuddar, då tar ju kuddarna upp mer(såklart inte allt) vibrationer från motorn, med stela kuddar så går ju krafterna ner i chassit istället, nånting tar ju stryk helt klart.
det bara försvinner ju inte hur som helst :)

jag tror mer på de som sitter där, men sen kan det säkert vara bättre för några med stelare kuddar, beror väl lite på vilket användnings område man har skotern till :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tror inte mer vibrationer är = sprucket chassi.
Gissar mer på: Mer vibrationer = gnäll från kunder, den stora massan som inte kör hårt.
Kuddarna på variatorsidan sitter i gjutna ALU konsoler så är nog minimal risk det spricker även med stumma fästen.

Är bara en komfort grej. Kör du ofta långturer med litet gaspådrag så är det att föredra mjuka fästen så du slipper vibrationerna i styret. Men ved aktiv körning så är det att föredra att motorn sitter fast.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kuddarna på variatorsidan sitter i gjutna ALU konsoler så är nog minimal risk det spricker även med stumma fästen.

Är bara en komfort grej. Kör du ofta långturer med litet gaspådrag så är det att föredra mjuka fästen så du slipper vibrationerna i styret. Men ved aktiv körning så är det att föredra att motorn sitter fast.
Precis min åsikt...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det var efter gasande på pallbock jag gjorde mitt variatortornsstag när jag köpte min första XP. Tog bort betydligt mer än hälften av avståndsminskningen mellan variatorerna.

Hursomhelst så ska man nog hålla ögonen på bakre bulten och inte sätta dit någonting sämre än 12.9 bult.

Är det någon som är less på sina originalkuddar och känner för att kapa av dom så man kan se tvärsnittet? En kudde kan vara byggd för att ta upp krafter åt olika håll beroende på hur "inälvorna" ser ut.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är det någon som är less på sina originalkuddar och känner för att kapa av dom så man kan se tvärsnittet? En kudde kan vara byggd för att ta upp krafter åt olika håll beroende på hur "inälvorna" ser ut.
Finns ingen anledning att kapa upp dom. Man ser konstruktionen bara man tittar på dom.

Det främre original och RS har en kärna av metall med gummi runt med en luft spalt på ca 2mm runt om så dom ska kunna röra sej lite i sidled. Är endast längst upp i fästet som det är "solid" gummi som är ca 5mm tjockt sen är det luft ner till.

Det bakre är utformat likadant men luft spallten är utfyld med en mjukare gummiblandning. den är så mjuk så du kan trycka igenom en skruvmejsel.
Så det styvar upp den lite mer i sidled men är fortfarande relativt mjuk. Skulle kanske säga mitt emellan främre och ett RS i styvhet.

 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Beroende på hur den där kärnan av metall ser ut beter sej ju gummit olika. Är inre metalldelen formad som en kon och har den spetsiga eller öppna sidan uppåt? Jag har båda kuddarna lösa och jag kan inte påstå att man direkt ser hur dom är uppbyggda inuti.

Spelar väl egentligen inte så stor roll, man är väl bara nyfiket lagd antar jag