600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det är inte värmen som gör det utan värmeskillnaden. Axeln expanderar snabbare om man häller på kokande vatten än om man värmer med varmluftspistol. Ett försiktigt knack på avdragaren kan behövas iaf men ställ dig inte och banka på den.
 

gatti

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Sv: Re: 600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Till vilket företag lämnade du in variatorn för balansering
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo jag grubblade på vattentricket men känns lite skeptisk. Får jag inte loss det med vatten så är ju risken att det rostar och fastnar ihop ännu värre. Fråga om jag inte använde olja istället då, eller kanske glykolvatten.
Vad är bäst, lite rost i gängan eller en avdragen stång i primären? :blink1:

Testa vatten tricket.
Det kan vara lite lurigt att få det tätt runt gängan, men blir det väl tätt så lossnar den...
Kör med vatten, olja och fett sölar bara ner en massa...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är rost mellan/på konorna jag är rädd för. Släpper den väl är det ju inga problem för då får man ju bort allt vatten.

Jajja, jag får se hur jag gör. Tanken v ar i alla fall att ta loss bakre vänster motorkudde och kolla läget och fylla den med Silicon. Känns jag sen rik så beställer jag en P85 med Heelclickervikter och pensionerar dubelkoneeländet för gott!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jajja, jag får se hur jag gör. Tanken v ar i alla fall att ta loss bakre vänster motorkudde och kolla läget och fylla den med Silicon. Känns jag sen rik så beställer jag en P85 med Heelclickervikter och pensionerar dubelkoneeländet för gott!
Den bakre kudden är redan solid som jag visade på bilderna på föregående sida. Dom äldre tror jag inte har solida. så finns inte mycket att limma.

Ingen aning om det finns någon sanning i det hela men har läst någon som påstår att vevaxeln kan gå av när man kör med P85. var bilder på en som gått av som stumpen satt kvar i variatorn. Är ju annars inget jag vet "brukar" kunna hända på ski doo. Men rykten är alltid rykten

Men ska du köra p85 kanske det här är något?
Är ingen polaris expert men ser ut som en "P85" i alla fall
http://www.blocket.se/jamtland/Motorvariator_LYNX_50587959.htm?ca=3&w=1
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon fler än macke som kört med RS Fästen och kan ge feedback på hur mycket mer vibrationer det blir?

Morris hur blev din 09 med alla 4 RS fästen.
Och var det båda kuddarna som separerade på variator sidan? Och det var alltså RS kuddarna som pajjade?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det är bakre som pajar, palla upp skoter starta och nyp i, du kommer bli chokad hur mkt det rör sig när kudden är dålig...
Hade bakre rs, främre epoxy och balanserad varra, styret rörde sig inte mer än på en 600 på tomgång.
Var faktiskt och lämnade in AC varran i dag, ser det som en ytterst värd investering på 500:- spänn, mindre vibrationer och belastning på vevaxeln.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Så det är att rekommendera att limma bakre kudden trotts att det är en RS Kudde då?

Men i så fall tänkte jag limma med t.ex vanligt motor silikon så det inte blir helt stummt som med epoxy.
För epoxy och RS fäste blir nog sjukt stummt =)
 

gatti

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Sv: Re: 600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Macke78 vilket företag lämnade du in variatorn till för balansering
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Motorslip i Umeå, trevlig och bra att göra med!
Och nej, rs fästet limmade jag inte! Bara det främre std fästet för att motverka vridning. Hade tänkt köpa båda men blev lite snål, eller hur man ska säga, och limmade i stället ;)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det är rost mellan/på konorna jag är rädd för. Släpper den väl är det ju inga problem för då får man ju bort allt vatten.

Jajja, jag får se hur jag gör. Tanken v ar i alla fall att ta loss bakre vänster motorkudde och kolla läget och fylla den med Silicon. Känns jag sen rik så beställer jag en P85 med Heelclickervikter och pensionerar dubelkoneeländet för gott!
Vattentricket är no. 1 fungerar alltid, har ändå använt det 20 ggr säkert. Tricket är att linda tillräckligt med gängtejp och på rätt sätt. Linda så att tjockleken ökar ju längre in på gängorna du kommer och låt yttersta gängan va utan tejp så du får den på rätt gäng, jag brukar använda själva variatorbulten.
Jag drar alltid min med 115 nm, och den lossnar lätt som en plätt med vattentricket.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag fick loss den nu utan vattentrick, (hällde däremot hetvatten på den först och sen värmde lite till med varmluftpickan). Fanns lite rost faktiskt längs in mot motorn på konorna av någon anledning. Var antagligen därför den var så tjurig.

Om vi återgår till RS-kuddarna. Vore det inte en bra idé att köpa och montera bakre RS-kudden och sen sätta original bakre kudde fram?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo, OM den är fräch, efter 250mil var min bakre tokdålig och hade nog varit så ett bra tag, såg fin ut på undersidan men var väldigt mjuk och såg nästan "smält" ut uppifrån.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Båda vänstra Rs separerade, hade inget gummi under. Gissar det var därför, dom kunde röra sig förmycket nedåt, slår igenom i hårda nedslag. Fyllde dom båda helt. Riktade veven i samma veva, inga skakningar som tidigare men som jag sa kittlade i fotsulorna :)
Skulle balanserat variatorn också så kanske det försvunnit? Men tänker bara köra Rs ihop med gummit nu. Är en summit så är inte lika våldsam framfart nu. Kan iofs funka bra som macke kört, bakre fyllt!?
 
Last edited:

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Kör nästan alltid med avdragare, det tar för lång tid med vatten när man ska hinna prova 10 olika setuper in rad en kväll.... Men det är oslagbart när den satt sig. För några år sedan hade jag gett upp och tänkte skära sönder inre skivan då jag FAN inte fick lös den! Provat allt, krökt 2 avdragare, en gjord av svinhårt stål, (toppbult till truck) värmt med gas mm. Mm. Men läst om tricket och provade, den lossnade nästan av sig själv, trodde vattnet sipprade ut men det var skivan som lossnade, nästan helt utan ansträngning!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä, fyllde aldrig bakre (rs) kudden, bara främre, men vill man är det bara att limma på, den var ju rätt stum ändå.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: 600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Nä, fyllde aldrig bakre (rs) kudden, bara främre, men vill man är det bara att limma på, den var ju rätt stum ändå.
Måste väl vara bättre att fylla bakre då den tar mer kraft i sidled?
Den främre rör sej ju uppåt vid gaspådrag och då tar ju ändå motorstoppen i så främre tycker jag inte spelar någon roll om den är limmad eller ej

Är väl den bakre det rör sej mest i vid gaspådrag när variatorerna vill dra sej till varandra?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Båda vänstra Rs separerade, hade inget gummi under. Gissar det var därför, dom kunde röra sig förmycket nedåt, slår igenom i hårda nedslag.
Originalen har inte häller gummi brickan under. Och brickan är endast 1.6mm så tror inte den gör någon större skillnad men jag la dit de på främre i alla fall.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tycker att bakre dras mest uppåt och att främre vrider i sidled, stoppen ska vara mot, motorn 2mm förställd och ca 40mm eller mer i sidoförskjutning, är även bra om man får till 21mm mellan skivorna med qrs då den har så lite justering för remmen, jag borrade upp mitt hål på bakre fästet för att få fram motorn lite.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vart hittar du någon kraft som drar motorn i sidled? Motorns vridmoment trycker på bakre motorkudden och lyfter i den främre. detta balanseras av en lyftande kraft som dragkraft i remmens övre halva. Är variatorerna hemskt olinjerade så sliter det ju i sidled men det ska man ju försöka undvika hursomhelst.

Det är klart, tillåts motorn röra sej bakåt på variatorsidan så vrids den ju även lite