600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet vissa sättar in RS Kuddar i sina 800 pga originalen är så mjuka men är det någon större skillnad egentligen på RS Kuddarna?

Kostar 900kr styck så skulle gärna velat veta om det änns är någon skillnad.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Dom är hårdare helt klart. Men sen om dom hjälper...!? Köpte förra året, men monterade aldrig. Tänkte göra det iår dock.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jo bara de på variatorsidan. Går att byta de andra också. Gjorde det på 09an min.
På den separerade de på variatorsidan, fyllde dom med kemisk metall. Kittlade i fötterna men funkade. Ska ligga mellanlägg under kuddarna, hade missat det så dom kunde röra Sig nedåt för mycket. Tror iaf det var därför dom separerade.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Okey.
Men kanske blir lite dyrt att köpa alla 4 när dom kostar 900kr styck =)
Men är väl dom 2 på variator sidan som är viktigast eller kändes det som det skulle vara bra att byta MAG sidan också?

Ja jag såg det ska ligga gummi brickor under. Känns lite skummt men blir nog stummare med dom.

Beställde ett RS Fäste idag så jag kan jämföra styvheten i det med originalena innan jag beställer fler.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Var och hämtade ut RS fästet idag och den såg skrämmande lik ut original men kan säga den är brutalt mycket stummare.
Nästan så man börjar fundera om den blir för hård så man får mycket vibrationer i skotern?

Så köpte jag den lilla gummi brickan som ska ligga under och förstår inte ricktigt vad den fyller för funktion. Den är 1.6mm tjock så den är inte nog tjock för att fylla mellanrummet under fästet.
Så den kommer inte göra det stummare.
Det ända jag kan tänka mej är att den ska vara lite extra stöd dämpning vid rejält feta hopp med hårda landningar så den dämpar fästet på vägen ner istället för att slå igenom ner i chassit eller?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har bytt främre variator kudden nu men blev lite fundersam när jag demonterade den bakre pga den är solid så den har inga urgröpningar på sidorna som RS kuddarna har.

RS Kudden är styvare ändå men svårt att"känna" hur mycket rörelse i sidled den tillåter då den bakre fästet mest tar kraften i sidled och det främre lodrätt

Så frågan om man ska fylla RS fästet med något mjukare silikon för att få bättre sido stöd eller om det blir för stumt på så händerna dommnar bort av vibrationerna i styret?

Till Vänster bakre variatorkudden som är solid
Till Höger främre som inte är solid.
2013-11-13 18.57.59.jpg



Främre STD kudde, främre RS kudde och gummi brickan
RS Kudden ser identisk ut med främre kudden underifrån också.
2013-11-12 19.45.37.jpg
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Såg flera på dootalk som fyllt sina med epoxy för att styva upp dem.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo det har jag också sett men epoxy blir kanske i håraste laget.
Och var original kuddarna dom fyllde som redan från början är mycket mjukare än RS.
Så kanske blir för hårt att fylla en redan hård kudda men känns som man skulle haft lite mer stöd i sidled där.

Ni som kört RS Kuddar hur gjorde ni och hur mycket märker man av vibrationerna?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Körde rs bakre vid qrs och epoxy på främre, funkade kanon bra. Det i kombo med balanserad primär gav mig en 800 som vibrerade som en std 600 ungefär, helt sjukt. Hade en 11a och alla 12or med indexering tyckte jag skakade markant mkt mer i styret.
Ac variatorn ska lämnas in på balansering innan säsongen oxå, skakar ju dom fn om man jämför. Sen upplevs maskinen lenare och man sparar in på vevaxeln, kostar typ en 500:-
Min variator tog han bort 1,5-2g på och det sa han var ovanligt bra? Tänk om man har 5-6g obalans...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Hur mycket meck är det att komma åt att ta loss motorkuddarna. Sneglade bara lite häromkvällen och det såg lite trångt ut. Går det att få loss båda kuddarna på vänstersidan utan att skruva loss så mycket mer?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Plocka av variatorerna så är det inga problem sen, använde bara en kofot att lyfta motorn med.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Ok. Då var det bara att få av primärvariatorn. Började en kväll i veckan men gick bet. Satt så inni hel_e_e. Drog allt jag tordes på avdragaren och värmde ordentligt med varmluftspistolen men icket.....
Lite Märkligt då jag tycks minnas att jag för en gångs skull använde momentnyckel sist jag drog fast variatorn.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok. Då var det bara att få av primärvariatorn. Började en kväll i veckan men gick bet. Satt så inni hel_e_e. Drog allt jag tordes på avdragaren och värmde ordentligt med varmluftspistolen men icket.....
Lite Märkligt då jag tycks minnas att jag för en gångs skull använde momentnyckel sist jag drog fast variatorn.
Vatten, vatten, vatten!

Drar man dom med rätt moment sitter dom som satan!
Man får även slå som en dåre för att dela ytter och innerskiva.
Har börjat dra mina lite lösare än det ska vara.
Kanske är en chansning, men det har funkat hittills...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jo jag grubblade på vattentricket men känns lite skeptisk. Får jag inte loss det med vatten så är ju risken att det rostar och fastnar ihop ännu värre. Fråga om jag inte använde olja istället då, eller kanske glykolvatten.

Jajja, jag lämnade avdragaren i spänn så det kan ju ha hoppat loss sen i måndags då jag provade sist.

Vad det gäller åtdragning/fastdragning av variatorer så är min erfarenhet att om det sitter direkt så kommer det inte att släppa sen heller, så kollar man efter en liten provsväng att det sitter är det i regel lugnt sen.. Ett trick många rutinerade skoterskruvare använder sej av är att aldrig backa det första man gör utan att först köra framåt, (med RER/Perc etc).

Hursomhelst så vore det inte mer än rätt att nötet på BRP som kom på dubbelkonade variatorn ställdes inför skranket och dömdes till helkroppsruggning med slippapper följt av grovsaltsrullning. Modellen med splines mellan ytter och innerdel var 100ggr bättre på alla sätt!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Smörj spetsen av avdragaren lite.
Dra in den och häll kokande vatten på variatoraxeln. Går du bet på det efter flera försök så testa water trick. Det har jag fått göra ett par gånger. på 800e-tec verkar variatorn verkligen suga fast i axeltappen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Värmde variatoraxeln med varmluftspistolen så avdragaren var varm när jag tog ut den utan att variatorn släppte, så värme har jag provat.