600 RS Motorkuddar till 800 E-Tec

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har för mig att metallhylsan har en liten bricka i topp och en stor bricka i botten, inte som en kon iaf. Kan ju iof vara ändrat genom åren.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Då var båda RS Kuddarna monterade och variatorerna inlinjeradde och primären balanserad =)

Linjeringen "ska" enligt ski-doo vara 3mm +- 0.9 och min blev nu ca 1.8mm.
Vilket är under rekomendationen men det är medvetet pga motorn kommer röra sej mindre nu med hårdare fästen, åtställd motor stopp och variator stag.

Däremot finns det inte mycket sjustermån. Kunde sjustera från 1.8 till 2. Så är nog ett måste att fila upp hålen om man ligger fel.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
tror att det står i lynx linjeringsinstruktioner att när alla fästen har satt sig ska man satsa på 2mm så du fick nog till det helt rätt
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Snabb fråga bara, är variatorerna balanserad med eller utan startkrans ? Är nämligen sugen att skruva bort den på summiten men tanken slog mig att de kanske blir obalans utan eftersom den sitter på maskiner utan elstart.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu har jag provkört med RS fästena. Blev 7 mil och kom att tänka på det när jag skulle lasta att jag glömt att känna efter hur mycket det vibrera. Så om jag inte änns la märke till det är det inget att tala om =)

Känner ganska distinkta vibrationer strax över tomgången. men det är under tillslagsvarv så det är inget som gör nått.
Och kan känna lite vibrationer i fotstegen men det har jag för mej det var på Freeriden med STD fästen också. Känns i alla fall inget i styret.

Men då har jag balanserat primären också. Men tror inte det gjorde någon större skillnad
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Många bäckar små!
Nä, precis på lägre varv undetillslag vill jag minnas lite vibbar oxå, sen visst tog du 6g? Det är mkt, så var nog en bra investering!
Den obalansen, långt från lagret ger nog yttre lagren en rejäl omgång vid 8000rpm, balanserat ger kanske ingen mätbar effekt men sparar ju på vev och bussningar i variatorn så det kommer hålla längre. Startade upp min balanserade/viktade strokermotor i höstas och vilken skillnad, gick ju som en symaskin på tomgång (ja relativt då) mot tidigare!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Märkte i helgen att motorn vibrerade mer än vanligt så jag rev lös motorfästena idag och dom är helt slut efter 130 mil...
Visst RS fästena va mkt hårdare men inte särskilt bra livslängd...tyvär

Så nu satt jag tillbaks original fästena med rs gummi underläggen.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Väcker upp denna motorkudde tråd lagomt till vintern... vad tror ni?

Skotern T3 174 590mil 2016.

Variatorsidan bakre kan lyftas 4mm främre 2mm. Kan det vara dax att montera i nya kuddar är frågan?

Bakgrund, har en del vibrationer kring 5000 rpm. Jag kör med inslag enbart 2500 kan då glida omkring på 5tusen varv blir då påtagligt dessa vibrationer.

Inte haft dessa vibrationer tidigare år med samma variator set, förutom i fjol gick på en änn hårdare sek fjärder från Green till Purpel.

Lite misstänksam om den är lite för hård och skapar vibrationer på nått sätt, va tror ni? Om bussningar i sekundären är lite dåliga, rullarna ser då hela ut.

Vevaxeln slår totalt på 1 varv 2.5 hundra delar max är 6 hundra delar, så veven bör vara okey.

Primärvariatorn renoverad med ett oem renoveringskit bägge bussningar och allt. Dubbelkollat alla index markeringar vev mot variator samt krysset mm, borde vara i ordning. Kanske lönt att lämna på balansering?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kolla upp cc måttet mellan variatorerna och även om variatorerna vridit sig mer än rek spec. Om motorn står snett bakåt och cc måttet är för litet är nog kuddarna slut.
 
Reactions: jw1978