4T turbo>2t turbo...vrf?

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
får dom verkligen det?

arctic cat m1000 med 1200 bigbore o turbo tar dom ju ut över 400hk.

men det kanske går ta mer per kubik ur en 4T ändå.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
ja ja vet ej har då fått för mig det, en m1000 får ju typ "bara" 250 max elr nå med turbo å en apex får ju över 300. fast de kanske har med cylinder antalet å göra...
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
Dom laddar ju mycke mindre i en 2-takt jag vet inte nu m1000 det skiljer väl inte så mycket men m8 bruckar dom väl ladda kring 0,4bar det är väl inte lika driftsäkert som 4-takt.
Nog kan man ta ut 400-500 i en apex
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
En 4t kan ladda otroligt mkt mer (om dom vill) än en 2t, därför får dom mer effket.

Laddar du för mkt i en 2t, så blåser du rakt igenom cylindrarna.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Inte hundra nu, men.
Har det inte med varv att göra också? En 2taktare varvar ju nog mycket redan original, och grejerna kan inte snurra hur fort som helst.
Tillslut går nått sönder. Eller är jag ute och cyklar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.326
1.143
113
Stora Blåsjön
Fördelen med turbo på 4-takt är att man kan ladda riktigt mycket.
På en 2takt så börjar man bara spola bränsle rakt igenom motorn vid ca 1bars laddtryck och där över. Så det blir inte så effektivt i förhållande till den soppamängd man tillsätter...

Det har inget med varvtalet att göra då en 2takares maxvarvtal styrs av pipan. Varvet påverkas väldigt marginellt vid överladdning.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
ja ja vet ej har då fått för mig det, en m1000 får ju typ "bara" 250 max elr nå med turbo å en apex får ju över 300. fast de kanske har med cylinder antalet å göra...
Vid samma laddtryck så ger inte en 4-takt mer effekt än motsvarande 2-takt. I så fall så är designen på 2-taktaren felaktig. Men som dom andra skriver så klarar en 4-takt högre ladd = mer mos. Men ge det några år ska du få se.. Turbo på 2-takt har utvecklats mycket sista åren, men är ändå inte ens uppe i tonåren!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kul tråd.... man har plocka ut över 500hk ur en 750cc 2t så de går att ta ut bra me pullver ur en 2takt
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Man kan ladda mer i en 4t därför att den har ventiler. den suger inte bensinen rakt genom motorn vid högt laddtryck för utloppsventilerna stängs när bensinen sprutas in sen stängs alla ventiler och kolven trycks upp och komprimerar luft/bränsle blandningen. precis när kolven vänder kommer gnistan och kolven pressas ner, när kolven är på väg upp igen öppnas utlopps ventilen och avgaserna åker ut till turbon :)
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Man kan ladda mer i en 4t därför att den har ventiler. den suger inte bensinen rakt genom motorn vid högt laddtryck för utloppsventilerna stängs när bensinen sprutas in sen stängs alla ventiler och kolven trycks upp och komprimerar luft/bränsle blandningen. precis när kolven vänder kommer gnistan och kolven pressas ner, när kolven är på väg upp igen öppnas utlopps ventilen och avgaserna åker ut till turbon :)

precis, hade dock räckt med att berätta att den har ventiler, blev ju en liten 4-takts beskrivning :p