4T turbo>2t turbo...vrf?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Man kan ladda mer i en 4t därför att den har ventiler. den suger inte bensinen rakt genom motorn vid högt laddtryck för utloppsventilerna stängs när bensinen sprutas in sen stängs alla ventiler och kolven trycks upp och komprimerar luft/bränsle blandningen. precis när kolven vänder kommer gnistan och kolven pressas ner, när kolven är på väg upp igen öppnas utlopps ventilen och avgaserna åker ut till turbon :)
FEL... På en punkt iallafall,
Gnistan antänder blandningen _innan_ kolven når TDC (vändpunkten)..
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
FEL... På en punkt iallafall,
Gnistan antänder blandningen _innan_ kolven når TDC (vändpunkten)..
Oj då glömde de, pinsamt :eek:. de e väl för att trycket ska bli ännu större innan den vänder :) Tycker ju att man borde minnas sånt när man har haft ett prov om bara just 4 takt:p
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ett annat problem är värmen som uppstår vid höga cylindertryck, som man alltid får när man tillsätter laddtryck. En tvåtaktare förbränner varje cykel, eller varv. En fyrtaktare förbränner bara vartannat. På vassa turbomotorer som sitter i bilar han man ofta kolvkylning genom ett munstycke som sprutar lite olja på undersidan av kolven. Hur fixar man det i en tvåtaktare?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.326
1.143
113
Stora Blåsjön
På en tvåtaktare kyls kolven framför allt av bränslet. Och vid turboladdning så verkar det gå spola igenom löjliga mängder soppa :)