Vid samma laddtryck så ger inte en 4-takt mer effekt än motsvarande 2-takt. I så fall så är designen på 2-taktaren felaktig. Men som dom andra skriver så klarar en 4-takt högre ladd = mer mos. Men ge det några år ska du få se.. Turbo på 2-takt har utvecklats mycket sista åren, men är ändå inte ens uppe i tonåren!ja ja vet ej har då fått för mig det, en m1000 får ju typ "bara" 250 max elr nå med turbo å en apex får ju över 300. fast de kanske har med cylinder antalet å göra...
Antar att du menar om båda hade samma effekt som sugmotor?Vid samma laddtryck så ger inte en 4-takt mer effekt än motsvarande 2-takt.
Svar ja.Antar att du menar om båda hade samma effekt som sugmotor?
Man kan ladda mer i en 4t därför att den har ventiler. den suger inte bensinen rakt genom motorn vid högt laddtryck för utloppsventilerna stängs när bensinen sprutas in sen stängs alla ventiler och kolven trycks upp och komprimerar luft/bränsle blandningen. precis när kolven vänder kommer gnistan och kolven pressas ner, när kolven är på väg upp igen öppnas utlopps ventilen och avgaserna åker ut till turbon![]()
de är ju en big block ju....1,6 liter thundercat turbo ~ 550 driftsäkra 2t hästar. MUMMA=D
hehe, ja de drog iväg lite:wondering:precis, hade dock räckt med att berätta att den har ventiler, blev ju en liten 4-takts beskrivning![]()
Bättre för mycket information än för lite. Alla vet inte allt om motorer.hehe, ja de drog iväg lite:wondering: