49 Ranger 2015

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
nej inte det, köpte samma block som sitter på boondockern sedan äre bara å skruva lös skruvarna till originalet och byta ut. plasten är det bara att vända på, alltså den lilla som styrstången går igenom ner i motorutrymmet :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
40l lådan "BRP original" har öglor för lastnät eller stroppar i sig iaf så man kan fixera innehållet
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Jag hade plasthusets jätte låda ifjol och.. Ja... Stor är den i alla fall. Fyllde den med allehanda mjuka saker för att inte förstöra allt i den men det funkade dåligt. Till i år köpte jag brp's lilla, mycket bättre och rymmer ändå vad jag vill ha. Som bonus kommer man åt bågarna bak om man ska lyfta dra och jävlas... Behöver jag större spänner jag fast en ryggsäck utanpå, finns ju mycket att fästa i.
 

bene

Medlem
14 okt 2007
43
1
1
Är alla forsatt nöjda över 49:an??
Hur känns dom i snön... är dom tungbrutna i snön?
Den enorma mattan funkar det bra med motorerna?
Dom äter inte remmar?
Hur är den att dra med?
Ja, mata på med era upplevelser och erfarenheter...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Japp, ös på med fler åsikter.

Har starka funderingar på en 49 Ranger, men känner mig osäker då så många har mindre bra erfarenheter av dem..

Finns ju ingen annan skoter på marknaden som passar som konkurrent..
 

bene

Medlem
14 okt 2007
43
1
1
Japp, ös på med fler åsikter.

Har starka funderingar på en 49 Ranger, men känner mig osäker då så många har mindre bra erfarenheter av dem..

Finns ju ingen annan skoter på marknaden som passar som konkurrent..

Va ??! Jag har egentligen bara hört lovord om 49:an årsmodell 15 å senare.
Förutom variatorerna på 900 ace ....
Vad är det du hört klagomål på?
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Det är ingen raket som du drar upp rullen etc. Är en skogssmygare där du mjukt kan ta dig fram i de flesta lägen i djup snö. Dock kan den smala skidbredden innebära att man känner lite mer vält risk vid ledkörning och att 59mm mattan känns helt fel där. Nu är det ju ingen ledskoter så det är inte så konstigt. Som dragskoter skulle jag säga att den är ok dock inte för tunga lass.

Tycker att benämningen "Gubb-mountain" är en bra beskrivning.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Nja det är en del rackel med 49:eek:r som vänners vänner jag har...samt att jag hört flera som tycker de känns som om de bara vill gå rakt fram i skogen... och jag har verkligen frågat folk som jag litar på..

Bäst vore ju att testa själv, men det har inte funnits nåt bra tillfälle hittills.. :(

Motormässigt har jag tittat mest på E-Tec 600:an, vad tycker ni? Har en stuga långt ut i skogen dit få kör, så jag behöver verkligen en "lappmoppe".

Kör idag med Commander -13, Viking III -02 samt en Ockelbo 300 lång -77, som alla 3 är vettiga snömaskiner, men det känns som om att ha 2 st bredbandare är en för mycket.

Därför har jag börjat titta på at byta bort Vikingen (även om jag verkligen ÄLSKAR denna knäppa stridsvagn...den går inte att få död på...och som sladdskoter på lågväxeln är den ypperlig..)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Men om du har bra dragare (commander) och bara vill ha en smygare med bra framkomlighet, skulle inte tundran kunna vara ett alternativ till 49:an då?
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Nja det är en del rackel med 49:eek:r som vänners vänner jag har...samt att jag hört flera som tycker de känns som om de bara vill gå rakt fram i skogen... och jag har verkligen frågat folk som jag litar på..

Bäst vore ju att testa själv, men det har inte funnits nåt bra tillfälle hittills.. :(

Motormässigt har jag tittat mest på E-Tec 600:an, vad tycker ni? Har en stuga långt ut i skogen dit få kör, så jag behöver verkligen en "lappmoppe".

Kör idag med Commander -13, Viking III -02 samt en Ockelbo 300 lång -77, som alla 3 är vettiga snömaskiner, men det känns som om att ha 2 st bredbandare är en för mycket.

Därför har jag börjat titta på at byta bort Vikingen (även om jag verkligen ÄLSKAR denna knäppa stridsvagn...den går inte att få död på...och som sladdskoter på lågväxeln är den ypperlig..)
Jag har hört från vänners vänner att det är något rackel...inte speciellt innehållsrik kritik och alltså mest skitsnack i mina ögon. Ibland är det bättre och tänka först och sedan kanske skriva något.
 

bene

Medlem
14 okt 2007
43
1
1
nej inte det, köpte samma block som sitter på boondockern sedan äre bara å skruva lös skruvarna till originalet och byta ut. plasten är det bara att vända på, alltså den lilla som styrstången går igenom ner i motorutrymmet :)

Vars köpte du detta ”block” och vad kostade det?
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Går i funderingar på en ny 49 Ranger 600 e-tec. Funderar dock lite på extrautrustning. Är det värt med bukskydd och extra frontbåge eller står den "vanliga" bågen och buken mot normal körning?
Tänkte även på boxen. 110l rymmer ju massor men blir den för stor så man måste fylla ut den för att inte grejer ska fara runt? Eller satsa på 40l å spänna ev grejer på/framför? Sen undrar jag on det finns något +1 säte eller ryggstöd man lätt kan fästa och ta bort på vanliga dynan. Vet man kan byta till touringdynan med ryggstöd men den är ju inte gratis.Hur har ni funderat och gjort med utrustningen?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Går i funderingar på en ny 49 Ranger 600 e-tec. Funderar dock lite på extrautrustning. Är det värt med bukskydd och extra frontbåge eller står den "vanliga" bågen och buken mot normal körning?
Tänkte även på boxen. 110l rymmer ju massor men blir den för stor så man måste fylla ut den för att inte grejer ska fara runt? Eller satsa på 40l å spänna ev grejer på/framför? Sen undrar jag on det finns något +1 säte eller ryggstöd man lätt kan fästa och ta bort på vanliga dynan. Vet man kan byta till touringdynan med ryggstöd men den är ju inte gratis.Hur har ni funderat och gjort med utrustningen?
Bukskydd är väl en väldigt billig försäkring mot dolda objekt i snön.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Bukskydd, båge och belag blev det. Kan dock inte bestämma mig för box. Den stora är så stooooor ��. Funderar på adventure tunnelbag eller den hårda på 40l för 3100:- . Ranger har ju lång tunnel. Får man plats med 2 mindre istället för en stooor? Någon som har annan box än den stoooora?